رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 271479

انتخابات پارلمانی فرانسه نشان داد

حزب‌های بزرگ و کیسه های خالی

ساعت 24-دگرگونی‌های عمیق در صحنه سیاسی فرانسه که با ریاست جمهوری امانوئل ماکرون شروع شد و به شکست گسترده حزب‌های بزرگ در انتخابات پارلمانی انجامید، پیامدهای مالی سنگینی برای این احزاب دارد.

32
r />
حزب سوسیالیست فرانسه از هم اکنون به فکر رهن یا فروش ساختمان اصلی خود در قلب پاریس است و حزب جمهوری‌خواهان برای قرض گرفتن، مذاکره با بانک‌ها را شروع کرده است.انتخابات پارلمانی فرانسه نه تنها شکست سیاسی تلخی برای حزب‌های بزرگ و تاریخی این کشور بود که آنها را به ورشکستگی مالی هم نزدیک کرد.در نظام سیاسی فرانسه، احزاب هرچه پرنماینده‌تر و پررأی‌تر باشند، پول بیشتری هم از دولت می‌گیرند. در عوض از دست دادن تعداد زیادی کرسی در پارلمان، باعث می‌شود که کمک‌های معهود دولتی به یکباره کم شوند و در نتیجه صندوق حزب‌ها خالی بماند.
کمک مالی نظام برای بقای احزاب
بخش قابل توجهی از کمک مالی دولتی به احزاب و تشکل‌های سیاسی، بر حسب تعداد نمایندگان حزب در پارلمان و همچنین میزان آرا محاسبه می‌شود.این کمک‌ها که برای سر پا نگاه داشتن دموکراسی و تحزب در نظام سیاسی فرانسه پیش‌بینی شده دارای دو بخش است: در دور اول انتخابات پارلمانی، حزب‌ها بابت هر رأی از دولت کمک مالی می‌گیرند. سپس به ازای هر نماینده‌ای که وارد مجلس شود نیز کمک جداگانه‌ای دریافت می‌شود.اما دریافت این کمک‌ها شروطی هم دارد: در دور اول انتخابات مجلس ملی، در صورتی که حداقل پنجاه نامزد یک حزب، هر کدام بیش از ١ درصد آرا را به خود اختصاص دهند، دولت به ازای هر رأی، سالی ١٫۴٢ یورو به حزب می‌پردازد.اما بخش دوم کمک دولتی به تعداد نمایندگانی بستگی دارد که موفق به ورود به پارلمان می‌شوند: حزب، به ازای تصاحب هر کرسی در مجلس ملی، مبلغی حدود ٣٨ هزار یورو دریافت می‌کند. کمک‌هایی هم البته به ازای ورود به مجلس سنا در نظر گرفته شده که جدا حساب می‌شود.با محاسبه‌ای تقریبی، روشن می‌شود که دو حزب بزرگ فرانسه یعنی حزب سوسیالیست و حزب جمهوری‌خواهان، با شکست سنگین در انتخابات اخیر، هر کدام چندین میلیون یورو ضرر کرده‌اند...

حزب سوسیالیست: بازندۀ بزرگ
"چاره‌ای جز صرفه‌جویی‌های جدی نداریم"... خزانه‌دار حزب سوسیالیست فرانسه بلافاصله بعد از دور اول انتخابات پارلمانی ابعاد شکست را دریافته و حساب‌هایش را کرده بود.این حزب بدون تردید ضرردهنده و بازندۀ بزرگ انتخابات این دوره است. ارقام هنوز قطعی نیست اما حزب سوسیالیست که در سال ٢٠١٣، جمعاً ٢٨ میلیون یورو کمک دولتی دریافت کرده بود، امسال شاید حدود ٢٠ میلیون یورو از این کمک‌ها را از دست بدهد. دبیر اول حزب گفته است که با این وضعیت، رهن یا فروش ساختمان اصلی حزب نامحتمل نیست. ساختمان تاریخی حزب سوسیالیست در خیابان سولفِرینو، در ناحیۀ هفتم پاریس، یعنی در یکی از گران‌ترین و "لوکس"‌ترین نقاط پاریس واقع شده و به خودی خود، یکی از نمادهای این حزب صد و اندی ساله محسوب می‌شود. گذشته از ساختمان و دفتر، کارمندان اداری حزب هم اینک در وحشت و نگرانی بیکاری به سر می‌برند.مسئله اینجاست که حزب سوسیالیست که در انتخابات پنج سال قبل نزدیک به ٨ میلیون رای آورده بود، در دور اول امسال حتی نتوانست به ٢ میلیون رأی برسد. با حساب ١٫۴٢ یورو برای هر رأی از دست رفته، روشن است که سوسیالیست‌ها چیزی حدود ۸ تا ١٠میلیون یورو ضرر می‌کنند.علاوه بر این، حزب ‌سوسیالیست که در مجلس قبلی ٢٩٠ نماینده داشت و این بار حدود سی نماینده، برای هر کرسی باخته، نزدیک به ۳۸ هزار یورو کسری صندوق خواهد داشت.کسری خزانه به اینجا محدود نمی‌شود: هر نمایندۀ مجلس، ماهانه حق عضویتی به حزب خود می‌پردازد. برای حزب سوسیالیست این "حق اشتراک" ماهانه ۵٠٠ یورو اعلام شده. اینجا هم کاهش درآمد حزب، سالانه چند میلیون یورو خواهد بود.

حزب جمهوری‌خواهان: ورشکستۀ به تقصیر
وضعیت حزب بزرگ راست یعنی حزب جمهوری‌خواهان هم بهتر نیست، با این تفاوت که آب از سر آن گذشته است. خاصه خرجی‌های انتخاباتی نیکلا سارکوزی در سال ۲٠١۲ چنان وضعیت مالی این حزب را خراب کرد که هنوز هم بدهی‌های خود را نپرداخته است. گذشته از این، جمهوری خواهان فرانسوی از سال ٢٠١٢ تا ٢٠١٧ بیش از سه میلیون رای ریزش داشته‌اند. بر اساس محاسبه‌ای تقریبی، کاهش کمک‌های دولتی به این حزب هم بیش از ۴ میلیون یورو خواهد بود.
برندۀ بزرگ


در این میان، تشکل سیاسی "جمهوری در حرکت" که تا همین یک سال و نیم قبل وجود نداشت، برندۀ اصلی انتخابات است. موج سیاسی تازه‌ای که به دنبال پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری برخاست، لشکری از فعالان این جنبش را به درون مجلس ملی هدایت می‌کند. حزب میانه‌رو "مودِم" نیز که به موقع و درست قبل از پیروزی، با امانوئل ماکرون بیعت کرد، از دستاوردهای این موج بی‌بهره نیست. در مجموع، جبهۀ طرفدار رئیس جمهوری جدید باید به ازاء رأی‌های خود در دور اول، سالانه بیش از ١١ میلیون یورو از کمک‌های دولتی برخوردار شود.در صورتی که این جناح کم و بیش حدود ٣۵٠ کرسی را تصاحب کند، حدود ١٣ میلیون یورو هم از این محل دریافت خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها