رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 271780

صنعت توانمند برق رها شده در میان انبوه مشکلات

باندهایی در مراکز دولتی برای واردات برق فعالیت میکنند

ضعف‌های مدیریتی باعث شده باندهایی شکل بگیرند که به شدت دنبال واردات هستند . این باندها نبود یا کمبود بودجه را بهانه می‌کنند تا راه برای خط‌ های فاینانس به ویژه ازچین و کره جنوبی باز شود و واردات شکل بگیرد .

51
شرکت‌های ایرانی به هیچ طریقی نمی‌توانند با بهره‌های 2 تا 3 درصدی دنبال خط‌های اعتباری بروند . اگر قرار است برای تامین بودجه استقراض خارجی داشته باشیم بهتر بود اوراق مشارکت منتشر می‌کردیم و منابع به دست آمده از این طریق را با اختیار خودمان هزینه می‌کردیم . اما در حال حاضر صندوق های ضمانت اعتباری که خطوط فایناس را بیمه می‌کنند به ما می‌گویند چه باید کنیم . این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران در صنعت برق توانمند است .

آنچه خواندید بحث‌هایی است که به طور مکرر از طرف مدیران صنعت برق در بخش خصوصی این سو و آن سوی شنیده می‌شود . آنها از دولت گلایه دارند و می‌گویند می‌توانند در صورت مساعدت دولت که پرداخت بدهی ها به شرکتهای برق خصوصی یکی از آنهاست است، علاوه بر تامین برق داخل حتی سالانه 30 میلیارد دلار صادرات داشته باشند .
پیام باقری عضو هیات مدیره سندیکای برق در گفت وگو با ساعت 24 آخرین وضعیت برق را توضیح داد که می‌خوانید:برق صنعت مبتنی بر ارزش افزوده بالاست واین یکی از شاخصه‌های صنعت برق نسبت به صنایع دیگر است و یکی از مزیت‌های ذاتی صنعت برق این است که در راس هرم ارزش افزوده قرار دارد و این صنعت علیرغم قابلیتهای بالایی که دارد از مظلومترین صنایع است . این صنعت امروز به لحاظ تولید برق رتبه اول در منطقه و رتبه 14 در دنیا را دارد و الان 76 هزار مگاوات تولید برق داریم ولی در حال حاضر از سرمایه گذاری سالیانه عقب هستیم و علیرغم اینکه در شروع انقلاب صد در صد وابسته بودیم ولی امروز از مرز 95 درصد خودکفایی در تولید تجهیزات گذشته‌ایم و این آمار قابل اعتنایی است که کاملا منطبق بر شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی درون زا ، برون گرا و ارزش افزوده بالا است . او ادامه داد:ماموریت صنعت برق ایجاد رفاه بود که این ماموریت تمام شده زیرا تمام شهرها به برق و 8/99 درصد روستاها نیز امروز از نعمت برق برخوردارند و آن چیزی که امروز حائز اهمیتت است تغییر یک پارادایم در این صنعت است. ما باید رویکردهای جدیدی در این صنعت داشته باشیم و خوشبختانه سندیکا کلید این کار را زده است . این تشکل حدود 520 عضو دارد و پیس از دو دهه فعالیت می‌کند این تشکل یک تشکل تخصص محور ، دانش محور و پژوهش محور می‌باشد ما در ساختار خودمان معاونت پژوهشی داریم و ما از افراد صاحبنظر و با تجربه استفاده کرده‌ایم .صادرات حرف اول را در خدمات فنی و مهندسی می‌زند و در سالهای گذشته این صنعت رتبه اول در خدمات فنی و مهندسی داشته است و بالاترین آمار در سال 94 بوده است که 99 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی به گواه آماری که در سازمان توسعه تجارت استخراج شده در این صنعت اتفاق افتاده است یعنی ساخت نیروگاه ، ساخت خطوط انتقال ، پستهای برق ، شبکه های توزیع در کشورهای دیگر .ارزش افزوده در این صنعت 5/14 درصد است یعنی یک به هشت نسبت متوسط صنعت برق است ، یعنی یک دلار به ازای هر کیلوگرم ارزش افزوده متوسط صنعت است و بین 7 تا 8 دلار در صنعت برق است و سهم اشتغال ما نیز حدود 10 درصد از کل صنعت است .
این مدیر ارشد در صنعت برق افزود:علت العلل مشکلات صنعت برق ، اقتصاد برق است زیرا اقتصاد ایران دچار مشکل است و آن چیزی که ما به عنوان قیمت تکلیفی از مردم دریافت می‌کنیم نصف مبلغی است که به عنوان قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت هزینه می شود و این چرخه معیوب دلیلی بر سرمایه گذاریهای عقب افتاده می‌باشد .رشد
تقاضای برق در ایران حدود 6 درصد در سال است ،یعنی حدود 5 هزار مگاوات هر سال بایستی نیروگاه جدید وارد مدار شود که ما از این سرمایه گذاری عقب هستیم که این حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در تولید ، انتقال و توزیع می‌طلبد . متاسفانه وزارت نیرو این عدد را ندارد و حتی وزارت نیرو نزد نظام بانکی اعتبار هم ندارد و به همین دلیل پروژه ها را نمی‌تواند گارانتی کند و مصوبه های زیادی داریم که هیچکدام اجرایی نشده است . ظرفیتهای قانونی خوبی برای حمایت از صنعت برقپیش بینی شده است. در قانون هدفمندی در بند ج این قانون در ماده 1 تکلیف شده بود که در طول برنامه پنجم توسعه قیمت برق به قیمت تمام شده برشد . و الان چیزی که دولت دریافت می‌کند نصف قیمت تمام شده است و ما اینجا قانون را رعایت نکرده‌ایم .در ماده 6 قانون حمایت از صنعت برق به صراحت دولت را مکلف کرده است که اختلاف بین قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده را پرداخت کند که این قانون هم انجام نشده است . هدفمند کردن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حاملهای انرژی و تعرفه‌های متعدد کشاورزی ، تجاری و صنعتی و غیره حتما باید در دستور کار قرار گیرد .
کارخانه‌ای که با یک چهارم ظرفیتش تولید می‌کند در واقع قیمت تمام شده آن دارد بالا می‌رود یعنی طلبکار هستیم ، باید از بانک وام هم بگیریم ، تسهیلات گران بگیریم که بین 5 تا 8 برابر استاندارد دنیاست و این باعث می‌شود از رقابت خارج شویم و این موضوع در صادرات هم به ما لطمه می ‌زند . در سال 94 حدود 4/2 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش برق اتفاق افتاده است که فقط 250 میلیون دلار آن تجهیزات داخلی بوده است . حدود 34 میلیون مشترک در سطح کشور داریم که متوسط پرداختی قبوض ماهیانه 15 هزار تومان می‌باشد که این عملا صفر است . نظام عرضه و تقاضا در همه جا خودش قیمت بازار را پیدا می‌کند و ما در صنعت برق به طور اسمی یک بورس انرژی داریم ولی رسما اتفاقی نمی افتد چون خریدار بزرگ که به نام دولت و یک سری خرده فروش دارید و دولت تعیین می‌کند که قیمت در بور س باید چقدر باشد و این نظام عرضه و تقاضا نیست و یک بحث تحمیلی است . بایستی بحث رگولاتوری در انرژی اتفاق بیفتد به دلیل اینکه ما پتانسیلهای بسیار خوبی در این صنعت داریم . پتانسیل دستیابی به صادرات 30 میلیارد دلاری در صنعت برق را داریم فقط نیاز عراق سالی 15 تا 20 میلیارد دلار است و ما بازار عراق را داریم از دست می‌دهیم . دو مسئله اصلی وجود دارد اول اینکه نه هزینه باید بکنیم و نه یک کار خاص انجام دهیم فقط عزم می‌طلبد و استفاده از نفوذ سیاسی و دیپلماتی صادراتی درست در کار است به خصوص در عراق که خیلی در این کشور هزینه کرده‌ایم . در سالهای گذشه شرکتهای ایرانی با پایین ترین قیمت در مناقصات عراق حضور داشتند ولی کار به آنها ابلاغ نشد به این دلیل که پشتوانه قوی نداریم و بحث استفاده از نفوذ سیاسی و امنیتی در ان کشور است و متاسفانه شرکت های ما مطالباتی از عراق دارند که نمی‌توانند بگیرند .اوگفت:
علیرغم اینکه عراق پروژه تعریف شده دارد تمام مناقصاتی که تعریف می‌کند پرداختها بعد از اتمام کار است و باید تامین مالی شرکتهای ایرانی باید حل شود و صندوق توسعه ملی باید پشت این ماجرا باشد یا 500 میلیون دلار سرمایه صندوق ضمانت صادرات ما نمی‌توانیم جوابگوی 30 میلیارد دلار باشیم که ادعا می‌کنیم راهکار این است که صندوق توسعه ملی باید در افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات مشارکت کند و سرمایه هر کدام حداقل باید به 5 میلیارد دلار برسد و شما بایستی بیمه صندوق ضمانت را اجباری کنید . اگر این اتفاق بیفتد شما به اتکا ضمانت صندوق می‌توانید از تمام سیستم بانکی وام کم بهره بگیرید و این چرخه به سود همه می‌باشد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها