رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272244

ردپای سعودیها در پرونده فساد جهانی فیفا و بارسلونا

همکاری مدیرعامل پیشین بارسلونا با یک شرکت سعودی در جمع آوری پول برای رشوه به فیفا در چند مورد پول شویی و اخذ میزبانی در دست بررسی است.

رسوایی مالی و اخلاقی در فیفا و یوفا در چند سال گذشته به همه خبرنگاران و کارشناسان موافق و مخالف ثابت شد و آنچه که برای چند دهه توهم فساد در دنیای فوتبال شناخته می‌شد یک واقعیت تبدیل شده و دنیا بر پشت پرده فوتبال حرفه‌ای شناخت کامل پیدا کرد.

مدت زمان زیادی از حمله نیروهای اطلاعاتی FBI در خاک سوئیس به مقر مقامات فیفا نگذشته بود و هواداران فوتبال به یاد می‌آورند روزهایی را که فوتبال سرافکنده شد و مدیرانی که دم از پاکی و دلسوزی می‌زدند یک به یک توسط مقامات امنیتی سوئیس، آمریکا و چند کشور اروپای غربی بازداشت شد.

البته در این میان نمی‌توان از شیطنت و فرصت‌طلبی آمریکا نیز صرف‌نظر کرد. تلاش انگلیس و آمریکا در آن سال‌ها برای این بود که ثابت کنند میزبانی روسیه وقطر کاملا ناپاک و توأم با رشوه و تقلب بوده است. البته که این موارد کاملا به اثبات رسید اما دیگر دیر شده بود و جام جهانی 2018 و 2020 جغرافیای خود را تغییر ندادند.

فساد در فیفا آنقدر گسترده بود که بعد از چند ماه از اولین بازداشت‌ها رد پای مفسدان اقتصادی و اخلاقی مرتبط با فیفا در آسیای جنوب شرقی، چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس، آفریقا و آمریکای جنوبی نیز به چشم خورد. دستگیری‌ها ادامه پیدا کرد و بسیاری از هواداران فوتبال از داشتن مدیران پاک در دنیای فوتبال ناامید شدند.

از آن مدت چند سال گذشت و تقریبا کارشناسان مطمئن بودند با تمام مجرمین برخورد جدی شده است اما کاتالونیا هنوز دست نخورده باقی مانده بود. جایی که سال‌های سال است دم از جدایی و استقلال نسبت به خاک اسپانیا می‌زند و تا حدود قابل توجهی در عرصه فرهنگ، ورزش و هنر خودمختاری پیدا کرده است.

در چنین منطقه‌ای بسیاری از وقایع به ظاهر ورزشی یا فرهنگی بهشت پولشویی محسوب می‌شود و مدیران و مالکان باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند بارسلونا می‌توانند در راس هرم فساد قرار گیرند.

چند روز پیش بود که الساندرو راسل مدیرعامل پیشین باشگاه بارسلونا توسط نیروهای اطلاعاتی مادرید و با همکاری بخش اطلاعاتی ناتو به پشتوانه FBI بازداشت شد. حداقل 2 روز طول کشید تا رسانه‌های اسپانیا امکان مطلع شدن از اتهامات راسل را پیدا کند.

نیروهای امنیتی وی را به محلی ناشناس منتقل کرده و تا روز گذشته خبری از شرایط جسمی یا روحی روانی راسل در دست نبود.

مدیرعامل سابق بارسلونا متهم به همدستی با فاسدان فیفا است. گفته می‌شود وی با ریاست سابق فدراسیون برزیل همدست بوده و برای بودجه مربوط به رشوه تاریخی برزیل برای اخذ میزبانی جام جهانی 2014 به وی کمک مالی کرده است. اگر ثابت شود راسل این کمک مالی را آگاهانه در خصوص رشوه به فیفا انجام داده باید منتظر حکمی سنگین از سوی دادگاه عالی اسپانیا باشیم اما اتهام راسل به اینجا ختم نمی‌شود و پای مقامات سیاسی و ورزشی و شاید به ظاهر اقتصادی عربستان سعودی نیز به میان کشیده می‌شود.

یکی از اتهامات مهم راسل همدستی با یک شرکت بین‌المللی عربستانی به نام ISE است که در صورت اثبات این جرم مقامات این شرکت نیز باید پاسخگوی رقم‌های ابرنجومی پولشویی، رشوه و تجمیع بودجه بر تزریق چند گروه تروریستی باشند.

کمپانی ISE و پولشویی بین‌المللی

سیستم‌های مهندسی بین‌المللی ترجمان مخفف شرکتی سعودی است که در صورت اثبات جرم مدیرعامل پیشین بارسلونا یکی از حفره‌های بزرگ اما پنهان شده پولشویی جهان در چند سال گذشته محسوب می‌شود. این شرکت در خیابان سعیدالسلمی شهر ریاض در کنار منطقه النخیل عربستان سعودی واقع شده و می‌توان گفت یکی از مالکان ثابت و دست نخورده این شرکت قطعا پادشاه عربستان است. او البته در کوه ثروت ناشی از نفت مردم عربستان شاید چنین مالکیتی را فراموش کرده باشد اما به هر حال نعمت یک حفره مناسب برای پولشویی را از دست نخواهد داد.

به نظر می‌رسد باشگاه بارسلونا در قلب کاتالونیای خودمختار دوست خوبی برای افراد ثروتمند جهت پولشویی است. سابقه همکاری بارسلونا با ثروتمندان موناکوی فرانسه برای فرار از مالیات و انجام پولشویی هنوز از یاد مردم اسپانیا نرفته است.

خوان لاپورتا مدیرعامل پیشین بارسلونا نیز در زمان خود با مقامات گردشگری و ورزشی رژیم صهیونیستی در انتقال پول‌های نجومی حاصل از حامیان مالی بارسلونا به بانک‌های این رژیم نقش پررنگی داشت.

کمپانی مذکور سعودی اکنون زیر ذره‌بین رسانه‌های نسبتا مستقل اروپایی قرار گرفته و به نظر می‌رسد توان فرار از سؤال‌های مهم رسانه‌ها را نداشته باشند. باید مشخص شود آیا این کمپانی سعودی در زمان صلح بین ائتلاف عربی با قطر در اخذ میزبانی جام جهانی 2022 نقش داشته و آیا چنین هدیه گرانبهایی را به قطری‌ها داده است. بازجویی از متهمان این پرونده سنگین تا سطح برزیل، آسیای جنوب شرقی و حامیان مالی فیفا در حال بررسی و انجام است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها