رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272303

مخاطرات پیش روی انگلیس پس از انتخابات پارلمان

ساعت 24-متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

انتخابات انگلیس به پایان رسید اما همچنان گمانه زنی ها در خصوص نخست وزیری خانم می در هاله ای از ابهام است. خانم ترزا می مامور تشکیل دولت شده است اما سیاستمداران بریتانیا دولت او را معلق نامیده اند و امیدی به بقای 5 ساله ان ندارند. در همین حال رهبر حزب کارگر انگلیس اقای جرمی کوربین هم می گوید می تواند نخست وزیر شود. نتیجه انتخابات انگلیس را با نصرت‌الله تاجیک کارشناس روابط بین‌الملل بررسی کرده ایم که از نظر می‌گذرانید:


ارزیابی کلی شما از انتخابات انگلیس به چه صورت است؟ پارلمان معلق به چه معناست؟
حزب محافظه کار به دلیل ضعف رهبری و عدم برآورد صحیح اوضاع اجتماعی صحنه را به حزب کارگر واگذار کرد و هم اکثریت قبلی را در مجلس از دست داد و هم اکثریت لازم برای تشکیل کابینه مستقل را نداشته و باید با حزب دیگری ائتلاف کند. یعنی مهمترین دلیل خانم می برای برگزاری زود هنگام این انتخابات دسترسی به اکثریت بیشتر به کرسیهای مجلس به منظور داشتن قدرت بیشتر برای مذاکره با اتحادیه اروپا بود که حاصل نشده است. اگر چه خانم می از افرادی که کرسی خود را در مجلس از دست داده اند و همچنین هم‌حزبی‌هایش که آنها را در شرایط بحران و سختی قرار داده است، عذر خواهی نموده، اما بعید به نظر می‌رسد این ماجرا تمام شود. زیرا الان حزب محافظه کار دارای 318 صندلی است و باید نصف به علاوه یک از 650 صندلی مجلس عوام را یعنی 326 صندلی داشته باشد و این وضعیت پارلمان معلق نامیده میشود. در این حالت هیچیک از احزاب نتوانسته اند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را در اختیار گیرند. پس به این حالت که در آن حزب نمی‌تواند بدون حمایت آرای سایر احزاب؛ دولت تشکیل داده و آن دولت قانون تصویب کند؛ پارلمان معلق گفته می‌شود. همواره در وضعیت پارلمان معلق ممکن است یکی از سه حالت اتفاق بیفتد:

1- تشکیل دولت ائتلافی
2- تشکیل دولت اقلیت
و یا 3- انحلال پارلمان و تجدید انتخابات.

عموما" دولت برخاسته از شرایط پارلمان معلق؛ دولتی موثر و قوی نیست و لذا گفته میشود پاسخ بازار به دولت ائتلافی منفی است و به همین دلیل پوند نیز کمی پائین آمد. از سوی دیگر عمر کوتاه دولت‌های اقلیت و یا ائتلافی باعث می‌شود تا حزبی که رهبری این نوع از دولت‌ها را برعهده دارد نتواند برنامه‌هایش را به طور کامل اجرا کند. زیرا ناگزیر است برخی از برنامه‌هایش را به خاطر حفظ حمایت احزاب حامی خود، کنار بگذارد و همین امر از میزان اعتماد و یا حمایت عمومی از آن می‌کاهد.

هر دو حزب ادعای نخست وزیری کرده اند ترزامی به فکر تشکیل کابینه هست و کوربن هم می گوید اماده ام نخست وزیر شوم. تحلیل شما از این وضعیت مبهم چیست.
قانونا" تا زمانیکه خانم می اصرار به تشکیل دولت دارد و شرایط آنرا برای ائتلاف آماده کرده است، وی مسئول تشکیل دولت است. مگر آنکه به هر دلیلی نتواند تشکیل دهد و یا تشکیل داده و رسما" شروع بکار کنند اما در طول راه ادامه ائتلاف میسور نباشد. در آنصورت حزب مخالف مسئول تشکیل کابینه میگردد. شاید در شرایط عادی چنین وضعیتی خیلی مشکل ساز نباشد. همانگونه که در سال 2010 نیز همین حزب ناچار به ائتلاف با جزب لیبرال دموکرات به رهبری نیک کلک شد. اما در اوضاع کنونی که هم انگلیس از مشکلات داخلی رنج میبرد و هم از مشکلات منطقه ائی در اروپا و چگونگی خروجش از این اتحادیه برای آنیده اقتصاد انگلیس بسیار مهم تلقی میگردد باید منتظر مخاطراتی برای این کشور بود.

ترزا می امروز کابینه جدید را معرفی کرد و تحلیلگران معتقدند ارایش جدید کابینه نشانه ضعف دولت است. ارزیابی شما چیست؟
در این انتخابات حزب محافظه کار با از دست دادن ۱۲ کرسی، ۳۱۸ کرسی کسب نمود و حزب کارگر با به دست آوردن ۲۸ کرسی، تعداد کرسی‌های خود را به۲۶۱ کرسی افزایش داده است. خانم می در 12 کرسی که حزبش از دست داد، در حقیقت 8 تن از وزرایش موفق به شرکت در کابینه جدید نشدند. طبیعی است که از این جهت حزب دارای مشکل است. اما مهم تعامل با حزب اتحاد گرای دموکراتیک ایرلند شمالی است که مشکلاتی نیز با این حزب وجود دارد و ممکن است در تهیه برنامه و یا تقسیم قدرت دچار مشکل شوند. هم اکنون این دو حزب شدیدا" در حال مذاکره هستند و بدلیل نقاط مورد اختلاف هنوز به نتیجه نرسیده اند و اولین زمان اعلام شرایط پیمان دولت ائتلافی هفته آینده بیان شده است. البه ناظران سیاسی در زمینه ایجاد ائتلاف بین احزاب هماره تاکید کرده اند که حتی در آخرین لحظات هم ممکن است دو طرف و هر یک به دلایلی نتوانند به اتفاق نظر دست پیداکنند. قسمتی از مشکلات دو طرف به اختلافات داخلی دو حزب بر میگردد و قسمتی هم به مسائل خروج اتحادیه اروپا. در بخش اول باید تاکید کنم حزب اتحاد گرای دموکراتیک ایرلند شمالی در مسائل اجتماعی راست و در مسائل اقتصادی چپ است و علاوه بر این مشکل در صدد کسب امتیازات حداکثری است. در قسمت دوم یعنی برگزیت نیز نحوه اجرای آن از جمله میاحث بین دو طرف است.

مسئله برگزیت چه تاثیری بر آینده انگلیس و نقش بین المللی این کشور در آینده دارد؟
من حدس می‌زنم خانم می و دولت انگلیس الان دچار مشکلاتی هستند که امکان برخورد فعال مانند یک دولت فارغ البال را ندارند. مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خیلی روند سخت و دردسر آوری است. اتحادیه اروپا از آن خیکهائی است که اگر انگلیس آنرا رها کند معلوم نیست او انگلیس را رها کند. من تا حدی مطمئن نیستم بعد از همه این مشکلات باز انگلیس از اتحادیه اروپا بیرون رود. زیرا مسائل اقتصادی برای انگیس خیلی مهم است و خروج انگلیس از این اتحادیه یعنی از دست دادن یک بازار عظیم اقتصادی . مردم و دولت انگلیس به دلیل نگاه اقتصادی می‌خواستند تنها سلسله امتیازاتی از اتحادیه اروپا بگیرند موضوع برگزیت را مطرح کردند تا رای و موقعیت آنان با یکی از کشورهای کوچک اضافه شده اروپای شرقی برابر نباشد. آنها نمی‌خواستند از اتحادیه خارج شوند. آنچه کامرون مطرح کرد به دلیل آن بود که شاید بتواند در مذاکرات خود امتیازات بیشتری برای بریتانیا بگیرد تا هم به نوعی هزینه‌های اتحادیه اروپا نظیر مهاجرت و ... کاهش دهد و هم بتواند از یک بازار تعرفه دار و ترجیحی و دارای تعرفه اتحادیه اروپا استفاده کند. اما کنترل اوضاع از دست سیاستمداران خارج شد و نهایتا برگزیت رأی آورد و دولت ناچار شد برخلاف میلش از اتحادیه اروپا خارج شود.

سال گذشته ترزا می به خلیج فارس امد با اعراب دیدار کرد و در اجلاس شورای همکاری شرکت کرد. خانم می در این اجلاس موضعی به شدت ضد ایرانی گرفت و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان واکنش نشان داد. خانم می در انجا بار دیگر سیاست دیرینه بریتانیا در خلیج فارس را احیا کرد. حال با توجه به بحران قطر و کابینه جدید خانم می ، ارزیابی شما از تاثیر ان در منطقه و بحران عربی چیست؟ بریتانیا درباره قطر هنوز موضع واحدی اتخاذ نکرده است پس از تشکیل دولت ارزیابی شما از موضع گیری انگلیس چیست و تحلیلتان از این وضعیت به چه صورت است؟
خانم می سال گذشته با خانم می امسال و بعد از انتخابات بقول رئیس دولت دهم 360 درجه با هم فرق دارند! حالا من به درجه اش کاری ندارم، شب جمعه ائی ذکری از ایشان شد که گلواژه های معجزه هزاره سوم در فولکلور طنز این مرز بوم فراموش نشود! علی ایحال انگلیسیها حتی در بعضی مواقع قبل از امضاء برجام حرکاتشان از امریکائیها نسبت به ما تند تر بود. ضمن اینکه وی نشان داد در ابتدای صدارتش بعنوان نخست وزیر انگلیس خیلی پخته عمل نکرد و در جو کشورهای عربی حرفهائی زد که حتی با وزیر خارجه اش هم هماهنگ نبود و وی چیز دیگری گفت. خانم می الان مشکلات و اولویتهای دیگری دارد که به آنها باید برسد و الان نمی تواند مانند سال گذشته وارد قضایای مناطق دیگر شود و برای همین هم هست که موضع چندان مرده زنده کنی در قضایای اختلاف عربستان و قطر نگرفته است. خانم می الان صدارتش در خطر است. خانم می الان رهبریتش بر حزب در خظر است. خانم می الان نگران اینده کوتاهمدت زب محافظه کار است. خانم می هم اکنون از سوی هم حزبیهایش تحت فشار است. خانم می الان شبح حزب کارگر را دائما" بالای سر خود می بیند! الا شما انتظار دارید خانم می در زمینه اتلاف قطر و عربستان نظر بدهد و یا با ایران ضدیت و یا در مقابل و یا احتملا" روش او در به چالش کشیدن برجام با ایران همراهی کند؟ فعلا" در قضایای منطقه انگلیس پر!

اینده روابط ایران و بریتانیا را چطور ارزیابی می کنید با توجه به کارنامه چهارسال گذشته دیپلماسی حسن روحانی و روی کار امدن ترزا می و اینکه خانم می در کمپین انتخاباتی خود به صراحت چندین مرتبه حمایت خود را از برجام اعلام کردند. به طور کلی نتایج انتخابات بریتانیا چه مواردی را در دیپلماسی کشورمان بولد خواهد کرد و ضرر و منفعت این نتیجه برای ما چیست؟
بهر صورت روابط ما و انگلیس طی چند دهه گذشته روان و بی مسئله نبوده. الان هم دولت انگلیس با مشکلات داخلی و در درجه بعدی مسئله خروج از اتحادیه اروپا روبرو است. لذا بعید است بتواند نقش تعیین کننده ائی در این زمینه ها بازی کند. الان انگلیس و امریکا هر دو مشکل استقرار و ازادی عمل دولتهایشان را دارند و این یک فرصت و فضای تنفسی برای کشورهای در حال توسعه است که بتوانند فارغ از دخالت این دولتها به تنظیم سیاست خارجی خود بپردازند.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها