رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 272313

برنامه های روحانی زیرتیغ تند خوهای داخلی و لج بازهای خارجی

سردرگمی های اقتصاد ایران

ساعت 24-شهروندان ایرانی با وجود خواندن وشنیدن دههاهزار گزارش ،یادداشت ،مقاله ، سخنرانی ،میزگرد و خبر وتفسیرهایی که تند خوهای داخلی علیه دولت روحانی از رسانه های خود منتشر کردند،اما برای باردوم به او رای دادند تا باردیگر دولت تشکیل دهد. چرا؟

روحانی
ایرانیان درک دقیق تر و عینی تر ازپیامدهای تحریم اقتصادی غرب علیه اقتصاد ایران و کسب و کار خود داشتند و تصورشان این بود و هست که روحانی می خواهد با برطرف کردن دشمنی های فوری غرب راه نفس کشیدن اقتصاد را باز کند. واقعیت نیز همین است.حسن روحانی به عنوان فردی که در 38 سال گذشته در امنیتی ترین نهاد های صیانت کننده از نظام، مقام و مسوولیت داشته است، نیک می داند اگر این تنگنا کنار نهاده نشود روزگار بر ایران بسیار سخت خواهد شد. با این درک بود که راه سازگار شدن و تعامل با دنیا درپیش گرفته شد و برجام نقطه عطف فرایند مصالحه بود. با برجام بود و هست که کسب و کار ایرانیان از رفتن به دره مرگ در امان ماند.

شهروندان به این امید که حالا ودر دوم از فعالیتهای دولت روحانی نتایج برجام در زندگی و کارشان آشکار شود باردیگر به روحانی رای دادند. بااین همه اما این روزها شهروندان ایرانی با نگرانی به دگرگونیهای دنیای سیاست در داخل و خارج نگاه می کنند. در حالی که در همه سرزمین ها بازندگان انتخابات به جای ایستادگی در برابر برنامه های برنده به ترمیم نقاط سست رفتار و گفتار خود می پردازند و خود را برای انتخابات بعدی آماده می سازند اما مخالفان روحانی هنوز و انگار که مبارزات انتخاباتی ادامه دارد او را زیر تیغ نقد و تهدید گرفته و می خواهند مردم را ناامید و روحانی را خسته و خشمگین کنند. تندخوهای داخلی از هرسو به دولت مستقر فشار می آورند تا نتواند با آرامش برای اقتصاد برنامه ریزی کند. آنها بدون رعایت منافع ملی و بدون توجه به اکثریت آرای شهروندان با تندکردن فضای سیاسی همه نیروی رییس دولت را برای پاسخگویی به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر حسن روحانی شوربختانه باگروهی از سرسخت ترین سیاستمداران مخالف خارجی در همسایگی و در جهان مواجه شده اند که با فشار بر کشور ایران دست دولت را در عمل برای برنامه ریزی بسته اند.فشارهای ترامپ و شاهان عربستان نمونه های خوبی از فشارهای خارجی برکشور است که کار دولت را نیز با سخت ترین شرایط مواجه کرده است. در حالی که دولت برنامه داردبا جذب سرمایه های خارجی و داخلی راه تنگ تولید را فراخ سازد و با سرمایه گذاری در تولید صنعتی و توسعه گردشگری ضمن رشد درآمد شهروندان به ایجاد شغل بپردازد اما مخالفان سیاسی داخلی و لج بازهای خارجی این فرصت را به دولت روحانی نمی دهند. کوچ اجباری آن گروه از بنگاههایی که پس از برجام در ایران خانه و کاشانه موقت ساخته بودند ا به کشورهای دیگر، موجی از تاسف برای کارشناسان و فعالان اقتصادی ایجادکرده است.

به گزارش ساعت 24 ، دشواری حسن روحانی دراین روزها این است که نمی داند برنامه اقتصادی اش را برای شرایط نه جنگ نه صلح با همسایه و کشورهای قدرتمند مثل آمریکا تدوین کند یا برای روزهای آرام و شرایطی که تحریم ها به حداقل خواهند رسید . این وضعیت پیچیده در شرایط تغییر دولت و در شرایط روزهای ناخوش اقتصاد جهان و ناامیدی روزافزون فعالان اقتصادی در داخل که با چشمهای باز ناظر فشار برروی برنامه های رییس جمهور هستند ، اقتصاد را سردرگم کرده است. در این شرایط است که دولت نمی تواند ارز را ازچند نرخی به تک نرخی تغییر دهد، سیاستهای آسانگیرانه در سیستم تامین اجتماعی و مالیات ستانی را تدوین و اجرا کند و منابعی برای توسعه صادرات فراهم کند و برنامه قراردادهای نفتی را شتاب بخشد و...

ادامه این سردر گمی اقتصادی خون دررگهای اقتصاد راخشک می کند و امکان حرکت مناسب و پر شتاب را ازاقتصاد می گیرد. شهروندان حق دارند نگران باشند و به نظر می رسد حسن روحانی نیز حق دارد سردرگمی ها را با رای دهندگان به خویش و همه ایرانیان توضیح دهد. نخستین تغییری که این روزها به نظر می رسد باید اتفاق بیفتد دگرگونی در گروه اطلاع رسانی دولت و چینش یک گروه زبده و کارشناس و با انگیزه دفاع از دولت است تا با تجهیز منابع و رسانه ها و تولید و توزیع خبر و گزارش از روزگار پر آشوب حاکم بر دولت شهروندان را باخبر سازد. به نظر می رسد این اتفاق همین حالا نیز می تواند رخ دهد و روحانی نباید این فرصت را از دست دهد.

قیمت گوشی سامسونگ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها