رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272474

احمدی نژاد چگونه از بهشت به پاستور رسید؟

ساعت24-در انتخابات سال 84 16 میلیون و 600 هزار رای به سبد اصلاحات ریخته شد. اگر اصلاح طلبان با یک نامزد وارد صحنه می‌شدند قطعا در همان دور اول فاتح انتخابات ریاست جمهوری نهم بودند.

احمدي نژاد
style="text-align:justify"> 12 سال از روزی که محمود احمدی نژاد در سوم تیر سال 84 به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شد می‌گذرد. سوم تیر قطعا یک روز مهم در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. ایرانی که در زمان احمدی نژاد مسیری را رفت که نه مسیر دولت اصلاحات بود و نه راه دولت سازندگی.

کمتر کسی در آن سال فکر می‌کرد شهردار آن زمان تهران از خیابان بهشت راهی پاستور شود. نتیجه یکی از رقابتی‌ترین انتخابات ایران همه را غافلگیر کرد.

پیروزی احمدی نژاد در سال 84 دلایل مختلفی دارد که به آن می‌پردازیم.

اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 84 با 4 نامزد وارد صحنه شدند. هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده نامزدهای جریان اصلاحات بودند که در این انتخابات باهم رقابت کردند. آنها تصور می‌کردند این رقابت یک انتخابات درون گفتمانی میان جریان اصلاحات است و در نهایت یکی از آنها به قدرت خواهد رسید.

در روز انتخاب رای مردم میان این 4 نامزد تقسیم شد. هاشمی 6 میلیون و 211 هزار و 937 رای، مهدی کروبی 5 میلیون و 70 هزار و 124 رای، مصطفی معین 4 میلیون و 83 هزار و 951 رای و محسن مهرعلیزاده با یک میلیون و 288 هزار و 640 رای را به خود اختصاص دادند. با این نتایج هاشمی و احمدی نژاد به دور دوم رفتند.
احمدی نژاد چگونه از بهشت به پاستور رسید؟


در این انتخابات 16 میلیون و 600 هزار رای به سبد اصلاحات ریخته شد. اگر اصلاح طلبان با یک نامزد وارد صحنه می‌شدند قطعا در همان دور اول فاتح انتخابات ریاست جمهوری نهم بودند.

شکستن رای اصلاح طلبان باعث شد هاشمی به عنوان نفر اول و محمود احمدی نژاد به عنوان نفر دوم راهی دور دوم انتخابات شوند. این اولین باری بود که در تاریخ جمهوری اسلامی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد. اتفاقی که تا به امروز تکرار نشده است.

هاشمی در اوایل دهه 80 برخلاف اواخر این دهه و اوایل دهه 90، چندان محبوب نبود و جامعه نگاه مثبتی به او و عملکردش نداشت. همین امر باعث شده بود تحلیل‌گران بر این باور باشند که هرکسی در دور دوم انتخابات به رقابت با هاشمی بپردازد. پیروز نهایی انتخابات است. این اصل شامل احمدی نژاد هم شد. او توانست در دوردوم با کسب 17 میلیون رای به عنوان رییس دولت انتخاب شد. هاشمی در این انتخابات 10 میلیون رای را به خود اختصاص داد.

در نهایت باید گفت که احمدی نژاد در این انتخابات شعارهایی داد که برای مردم باور پذیر و ملموس بود. او با ادبیات مردم سخن گفت و باعث شد مردم او را به عنوان رییس جمهور انتخاب کنند.

احمدی نژاد توانست دو قطبی کاخ نشین و کوخ نشین را در کشور ایجاد کند. دو قطبی که باعث شد در نهایت احمدی نژاد به پیروزی برسد. احمدی نژاد خود را نماینده پابرهنه‌ها معرفی کرد و هاشمی را نماد مردم شمال شهر تهران.

سوم تیر با اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان شکل گرفت و در نهایت به انتخاب احمدی نژاد ختم شد.

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها