رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272505

مرگ بیش از۳ هزار معتاد در سال ۹۵

ساعت 24- سخنگوی ستاد مبارزه با موداد مخدر گفت : ۳هزار و ۱۹۰ معتاد به دلیل سوء مصرف مواد مخدر طی سال ۹۵ فوت کردند.

اعتیاد
پرویز افشار روزشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر ( ۵تیر برابر ۲۶ ژوئن ) افزود: با توجه به آمار سال ۹۴ با رشد ۲ / ۶ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در سال گذشته مواجه بودیم.


**مصرف تریاک در صدر و مصرف شیشه دچار افت


وی درخصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۸ / ۶۶ درصد، حشیش و مشتقات آن شامل ماری جوانا، گل، گراس و علف با ۹ / ۱۱ درصد، کراک افغانی و هروئین ۶ / ۱۰ و شیشه ۱ / ۸ درصد از مواد مورد مصرف معتادان کشور به شمار می آید که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

*رشد 8.6 درصدی مرگ های ناشی از روانگردان‌ها


افشار همچنین مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها را دارای رشد 6 / 8 درصدی بیان کرد و گفت: این رشد، زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.


وی همچنین به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ستاد در مدارس و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها و حتی مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: افزایش 30 درصدی برنامه‌های پیشگیرانه ستاد و رویکرد ستاد برای اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر انجام شده است و سعی داریم با توجه به دستور رئیس جمهوری به فضای مجازی بیشتر وارد شویم و برنامه‌های پیشگیرانه و رصدهای اطلاعاتی را در فضای مجازی بیشتر لحاظ کنیم.

** شناسایی 3600 دانش آموز پر خطر و در معرض خطر اعتیاد


معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار دانش آموزان معتاد در کشور گفت: سه هزار و 600 دانش آموز پر خطر و در معرض خطر اعتیاد در سطح کشور شناسایی شده‌اند که بحث‌های مشاوره‌ای برای این دانش آموزان انجام شده است.


وی همچنین در خصوص ردیف بودجه برای بیمه معتادان افزود: امسال 79 میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده و به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان باشیم.


افشار گفت: خط ملی اعتیاد در سال گذشته به 400 هزار پیام پاسخ داد که 5 / 98 درصد تماس گیرندگان ، پاسخ سوال های خود را از این خط دریافت کردند.


افشار با اشاره به کشف 200 تن مواد مخدر طی سه ماه گذشته اظهار کرد: اخیرا توسط سربازان گمنام امام زمان یک فقره درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در محدوده سراوان داشته‌ایم و در این درگیری قاچاقچیان مقدار قابل توجهی مهمات سبک و سنگین داشتند و علاوه بر اسلحه 500 کیلوگرم تریاک هم از آنها کشف و ضبط شده است.


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آلوده بودن قلیان ها به مواد مخدر که چندی پیش توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود نیز چنین اظهار کرد: گزارش وزارت بهداشت را درباره وجود مواد مخدر در تنباکوها دیدیم و نسبت به آن حساسیت داریم اما تاکنون وجود مواد مخدر در تنباکوهای میوه‌ای برای ما محرز نشده اما خبر رسیده است که در تنباکوهای میوه‌ای مواد مخدر گل و حشیش استفاده می‌شود که ما گزارشات را مبنی بر استفاده از این مخدرها در تنباکوها به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارائه دادیم .

** تخفیف در درمان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به این نکته نیز اشاره کرد که در حوزه درمان با کانون درمانگران اعتیاد کشور هماهنگ شده است تا در طول هفته مبارزه با مواد مخدر، هزینه ویزیت اول از مراجعه کنندگان گرفته نشود و معتادان در طول درمان از 10 درصد تخفیف برخوردار باشند.


افشار ، دیدار با ائمه جمعه و جماعات، سخنرانی مسئولان کشور در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه، ضبط و پخش 26 برنامه رادیویی و تلویزیونی با حضور مسئولان ستاد، برگزاری مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد و نیزنمایشگاه های عکس وکاریکاتور را بخشی از برنامه های ستاد در هفته مبارزه با اعتیاد بیان کرد.

**همدستی قنبر زهی با تروریست ها در ترانزیت مواد


معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با هلاکت عبدالجلیل قنبرزهی که به صورت سازمان یافته از پاکستان اقدام به ترانزیت مواد مخدر به ایران می‌کرد و با تاکید بر ارتباط جریانات تروریستی با قاچاق مواد مخدر در کشور گفت: مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد این فرد با تروریست‌ها برای ترانزیت مواد مخدر همدستی داشته است.


افشار ادامه داد:این مدارک را به سازمان ملل ارائه خواهیم کرد. زیرا این ، پیام روشنی برای سازمان ملل دارد که فعالیت‌های تروریستی با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارند.

**160 تن مواد مخدر و محرک به آتش کشیده می شود


وی در خصوص اقدامات دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز این خبر را داد که در تهران مراسم امحا برگزار نمی‌شود اما 160 تن موادمخدر و محرک و همچنین ادوات مصرف و قرص‌های روان‌گردان در هفته آتی در شماری از استان های کشور به آتش کشیده می شود.


افشار ، استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان و خراسان جنوبی را از استان های معرفی کرد که مواد مخدر کشف شده در آنها به آتش کشیده می شود.

** 2 میلیون و 808 هزار معتاد در کشور
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص پیمایش های انجام شده برای کسب شمار معتادان کشور نیز سخنانی ارایه داد.


اظهار کرد: چندین طرح برای شیوع شناسی در سال 90 انجام شد که یکی از آنها پیمایش «خانه به خانه» بود که در این طرح 30 هزار فرد 15 تا 65 سال به صورت تصادفی به عنوان نمونه پیمایش انتخاب شدند و تحت بررسی قرار گرفتند؛ اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.


افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در نتایج ، 3 / 5 درصد محاسبه شده است.


وی اضافه کرد: این شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله صورت گرفته است و نشان دهنده آمار 2میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور است.


وی در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.


معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته و عدد تقریبی سه میلیون معتاد در آن تحقیق، حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کردند و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته 2 میلیون و 808 هزار معتاد محاسبه شد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها