رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272514

ایران در بین ۴۰ کشور، بیشترین زنان بیوه را دارد

ساعت 24-مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه همزمان با روزجهانی زنان بیوه گزارشی از وضعیت زنان بیوه در ایران و جهان ارائه کرد.

روزبه کردونی با اشاره به اینکه منطقه آسیای غربی و اقیانوسیه با حدود 82 میلیون نفر بالاترین تعداد زنان بیوه در دنیا را دارد تاکید کرد: در حالیکه میزان رشد زنان بیوه در بین سالهای 2010 تا 2015 در دنیا 9 درصد بوده است، اما بالاترین درصد رشد زنان بیوه در جهان متعلق به خاورمیانه و افریقای شمالی با 24.3 درصد است.

وی افزود:برخی تحولات بویژه افزایش درگیریهای مسلحانه و جنگ های داخلی در خاورمیانه نقش به سزایی در افزایش شمار این زنان به ویژه زنان جوان با کودکان خردسال داشته است .

*رشد 6درصدی کودکان زیر18سال زنان بیوه

کردونی به جمعیت نیم میلیاردی کودکان زیر 18 سال زنان بیوه اشاره کرد و توضیح داد: تعداد این کودکان نیز در بین سال های 2010 تا 2015 با رشد 6درصدی مواجه بوده است.

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه گفت : طبق گزارش های بین المللی در کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، سوریه سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی زنان بیوه به شدت نیازمند کمک های بشردوستانه برای تامین حداقل های معیشتی خود هستند.

وی تاکید کرد: در این مناطق هم وجود زنان بیوه سالمند که مسئولیت نگهداری از نوه های یتیم خود را به عهده دارند و هم بیوه گان کودک 10 تا 17 ساله وضع را دشوارتر کرده است.

مدیر کل دفتر امور اسیب های اجتماعی وزارت رفاه در مورد وضعیت فقر زنان بیوه گفت : در سال 2015 در حدود 38 میلیون نفر از جمعیت زنان بیوه دنیا در فقر شدید به سر می‌برند و در تامین نیازهای اولیه و اساسی خود ناتوان هستند.

*بحران معیشتی زنان بیوه و اجبار آنها به انجام کارهای پرخطر

کردونی توضیح داد: پیامدهای ناشی از بیوه بودن طیف گسترده‌ای از مصائب را در بر می گیرد که از جمله مهمترین انها فقدان درآمد (که بیوه ها و فرزندان آنها را دچار بحران معیشتی می‌کند و تعمیق فقر برای خانواده هایی که در حال حاضر در معرض فقر هستند) ، مجبور شدن به انجام کارهای پرخطر ،از دست دادن کار برای زنان بیوه به علت انجام مسئولیت‌های خانوادگی و تبعیض کارفرمایان و باورهای غلط هستند.

*وجود یک میلیون زن بیوه در کشور

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه به وضعیت زنان بیوه در ایران اشاره کرد و گفت :بر اساس گزارش های بین المللی که توسط داده های داخلی نیز تایید می شود ، ایران در بین چهل کشور با بالاترین تعداد زنان بیوه یعنی بیش از یک میلیون نفر قرار دارد.

وی افزود: همچنین نتایج یک نظرسنجی که در 17 کشور توسعه یافته و توسعه نیافته انجام شده و طی یک خوداظهاری کیفیت برخورد با زنان بیوه در قیاس با سایر زنان مورد سنجش قرار گرفته است، نشان می دهد کره جنوبی و ترکیه در نامطلوب ترین وضعیت و فرانسه و اندونزی در بهترین وضعیت واقع شده اند.

*میزان مواجهه زنان بیوه با بدرفتاری

کردونی در مورد اینکه به چه میزان زنان بیوه در مقایسه با سایر زنان در مواجه با بدرفتاری قرار می گیرند، به نتایج تحقیقی در این زمینه اشاره کرد و گفت: بر اساس این تحقیق به طور میانگین در کشورهای مورد مطالعه 16 درصد این ارزیابی را بسیار زیاد ارزیابی کرده اند، این میزان در برخی کشورها نظیر ترکیه، کره جنوبی و نیجریه به ترتیب 52 ، 30 و 25 درصد اعلام شده است. این در حالی است که این ارزیابی در ایران در حدود 14 درصد است که در واقع میزان کمتری از میانگین جهانی را نشان می دهد.

*ناامنی زنان بیوه در متن اجتماع

وی به یادداشت وزیر رفاه به مناسبت روزجهانی زنان بیوه اشاره و توضیح داد : همانگونه که وزیر رفاه اشاره کرده زنان بیوه در متن اجتماع ایران از یک ناامنی مضاعف برخوردارند و بعضا نوع نگاه به زنان بیوه از سوی برخی مردان در بسیاری موارد حالت غیر اخلاقی و سوءاستفاده‌گرایانه دارد.

*انتشار گزارشی تفصیلی از وضعیت زنان بیوه در ایران؛بزودی

مدیر کل دفتر امور اسیب های اجتماعی تاکید کرد: با دستور دکتر ربیعی بزودی گزارشی تفصیلی از وضعیت زنان بیوه در ایران و در مقایسه با سایر کشورها توسط دبیرخانه شورای عالی رفاه منتشر و همچنین بررسی مشکلات این قشر از جامعه و تدوین سیاست‌های حمایتی رفاهی کارآمد و همه‌جانبه نگر برای آنان در دستور کار جلسات آتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت .

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها