رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272537

خوراکیهایی که روند پیری پوست را تسریع میکنند

ساعت 24-رژیم های غذایی با محتوای قند بالا می توانند به الاستین و کلاژن صدمه بزنند که دو پروتئین کلیدی حامی ساختار پوست هستند. این شرایط می تواند به ایجاد چین و چروک در پوست منجر شود.

12
هنگامی که موضوع پیشگیری از پیری پوست مطرح می شود، هم خبر خوب و هم خبر بد وجود دارند. خبر بد این است که راهی برای توقف روند طبیعی پیری وجود ندارد. همه ما در نهایت با پدیدار شدن چین و چروک ها روی پوست خود مواجه می شویم. خبر خوب این است که می توانیم تا حدودی روی پیری زودرس که به واسطه عوامل محیطی و سبک زندگی شکل می گیرد، کنترل داشته باشیم.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اینسایدر"، محافظت از پوست در برابر خورشید همچنان در صدر اقدام هایی قرار دارد که از پیری زودرس پیشگیری می کنند. پرتو فرابنفش که از خورشید سرچشمه می گیرد ممکن است مسئول 80 درصد از نشانه های قابل مشاهده پیری در پوست باشد و از این رو، نباید استفاده از ضد آفتاب ها را نادیده بگیرید.

اما الگوی کلی غذا خوردن نیز می تواند بر ظاهر پوست تاثیرگذار باشد. مصرف گاه به گاه یک غذای کم ارزش مانند چیپس یا فست فود موجب شکل گیری چین و چروک و لکه روی پوست شما نمی شود، اما اگر قرار باشد هر روز ترکیبی از غذاهای کم ارزش را مصرف کنید، داستان متفاوت خواهد بود.

مجموع آثار آن چه روزانه مصرف می کنید بر پیری پوست تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه با برخی خوراکی ها که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر آشنا می شویم.

خوراکی هایی با محتوای بالای قند و کربوهیدارت های پالایش شده

آبنبات و نوشابه های گازدار در این دسته قرار می گیرند و همچنین می توان به کربوهیدارت های پالایش شده مانند آرد سفید، پاستا، برنج، شیرینی، محصولات پخته شده و مواد غذایی مشابه که پس از مصرف به سرعت به قند تجزیه می شوند، اشاره کرد.

رژیم های غذایی با محتوای قند بالا می توانند به الاستین و کلاژن صدمه بزنند که دو پروتئین کلیدی حامی ساختار پوست هستند. این شرایط می تواند به ایجاد چین و چروک در پوست منجر شود.

قند و کربوهیدارت های پالایش شده می توانند به شکل گیری التهاب مزمن در بدن نیز منجر شوند. در برخی موارد التهاب حالتی خوب محسوب می شود زیرا روشی است که بدن برای بهبود بیماری یا آسیب دیدگی استفاده می کند. اما التهاب مزمن با شرایطی مانند چاقی، بیماری قلبی، و دیابت پیوند خورده است و همچنین برای سلامت پوست نیز خوب نیست.

غذاهای التهاب آفرین مواد مغذی مورد نیاز برای تولید سلول های جدید و خوب را تامین نمی کنند. شما روند کندتر بهبودی را تجربه خواهید کرد و همچنین ممکن است با انعطاف پذیری کمتر در سلول های پوست خود به واسطه روند کندتر تولید سلول های جدید مواجه شوید.

به خاطر داشته باشید که قند تنها در شیرینی ها و نوشابه های گازدار وجود ندارد و در انواع مختلف غذاها، سس ها، غلات صبحانه، شکلات ها و بسیاری جاهای دیگر که شاید انتظارش را نداشته باشید نیز یافت می شود.

خوراکی هایی با محتوای چربی ترانس و چربی اشباع بالا

پژوهش ها نشان داده اند که مصرف غذاهایی که سرشار از چربی ترانس و چربی اشباع هستند می توانند شکل گیری چین و چروک روی پوست را افزایش دهند.

گوشت قرمز، لبنیات، و گوشت های فرآوری شده، مانند سوسیس، از جمله منابع شناخته شده برای چربی اشباع هستند. این در شرایطی است که گوشت های فرآوری شده می توانند منجر به شکل گیری التهاب مزمن نیز شوند. در حال حاضر، توصیه می شود که حدود 10 درصد از کالری دریافتی روزانه از چربی اشباع تامین شود که در صورت دریافت 2,000 کالری از رژیم غذایی روزانه چیزی حدود 22 گرم می شود.

از سوی دیگر، شرایط برای چربی ترانس جدی‌تر است. چربی ترانس برای سلامت قلب به شدت خطرناک است و سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا استفاده از آن در چرخه تامین غذا را ممنوع کرده است. بر همین اساس، تولیدکنندگان مواد غذایی از ابتدای سال 2018 اجازه استفاده از چربی ترانس در تولید محصولات خود را ندارند. اگر در فهرست مواد تشکیل دهنده یک محصول با روغن های هیدروژنه و نیمه هیدروژنه مواجه شدید، آگاه باشید که با چربی های ترانس سر و کار دارید.

الکل

ترک الکل می تواند بخشی از طرح مراقبت از پوست ضد پیری باشد زیرا مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند با گذشت زمان به پوست آسیب وارد کند.

همچنین، با مصرف الکل ممکن است آب کمتری مصرف کنید که به نوبه خود در پیری پوست تاثیرگذار است و روند آن را تسریع می کند.

بدون تردید، غذاهایی که به آنها اشاره شد از شهرت بدی در پیری پوست برخوردار هستند، اما این که به عنوان مثال، به جای قند یا گوشت های فرآوری شده چه چیزی مصرف می کنید نیز اهمیت دارد.

یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم که در ماهی، مغزهای خوراکی، دانه ها و آووکادو یافت می شوند می تواند انتخابی عاقلانه باشد. این نوع الگوی غذا خوردن مواد مغذی مورد نیاز پوست برای حفظ سلامت و ظاهر خود را تامین می کند و همچنین، سلامت دیگر بخش های بدن را نیز بهبود می بخشد که در نهایت یک بازی برد-برد محسوب می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها