رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 272541

دستیار ویژه روحانی در امور حقوق شهروندی: حقوق سیاسی رئیس جمهور نقض شده است

ساعت24-وقتی حقوق سیاسی و شهروندی رئیس جمهور مورد احترام قرار نگیرد فضا آشفته و نابسامان می شود.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در مورد شعار برخی علیه روحانی در روز قدس گفت: روز قدس، روز وحدت ملی ، همبستگی و یکپارچگی ملت درخصوص موضع ملت ایران در رابطه با ملت‌هایی است که تحت اشغال، تروریسم و استضعاف قرار دارند و این نوع همصدایی همیشه در تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی ایران نماد همبستگی و وحدت بوده است.

الهام امین زاده ادامه داد: در چنین روزی اگر حملات افراطی و توهین آمیز به شخص رئیس جمهور و یا مقامات عالی کشور انجام شود علاوه بر اینکه بعنوان یک مقام سیاسی، حقوق سیاسی رئیس جمهور نقض شده، حق سیاسی رئیس جمهور بعنوان منتخب مردم نیز مورد بی احترامی قرار گرفته است چرا که هیچ توهین و گزندی نباید به این حقوق وارد شود و ایشان از توهین و هتاکی مصون می‌باشند. همچنین شخصیت حقیقی رئیس جمهور بعنوان یک شهروند، از هرگونه تعرض و بی احترامی مصون هست مثل تمام شهروندان ایرانی. و اگر صحبت و یا انتقادی هم با ایشان وجود دارد باید با یک گفتمان محترمانه انتقال داده شود.

وی خاطر نشان کرد: اتفاق دیگری که افتاد این بود مردم نیز طالب حفظ حقوق شهروندی خود بودند؛ چون مردم در ظهر جمعه ماه مبارک رمضان آمده بودند تا وحدت خود را به نمایش بگذارند پیش آمدن چنین حادثه ای ممکن است موضع ضد استکباری و ضد صهیونیستی را هم با یک چنین تفرقه ای با آسیب مواجه کند. همینطور که مقام معظم رهبری بارها از تبعیض و دو قطبی شدن جامعه سخن گفته اند که جامعه نباید انشقاق پیدا کند یا تقسیم شود بهتر است این وحدت حفظ و از ان حمایت شود تا اینکه با توهین به رئیس قوه مجریه بخواهند آن را خدشه دار کنند.

امین زاده تصریح کرد: هر گونه ارتکاب جرمی که در خصوص شخص رئیس جمهور اتفاق بیفتد معاون حقوقی ایشان باید اقدام بکند اعم از شناسایی، شکایت و دیگر اقدامات لازم، بهرحال این حق برای شخص رئیس جمهور محفوظ است مضاف بر اینکه اگر مشخص شود جرم مشهود بوده دادستان هم به عنوان مدعی العموم می‌توانند حضور پیدا کند.
دستیار ویژه روحانی در امور حقوق شهروندی: حقوق سیاسی رئیس جمهور نقض شده است

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این حرکت خودجوش و هیجانی از سوی عده ای از مخالفان دولت شکل گرفت یا سازمان یافته بود، افزود: من چون دقیقا در جریان امر نیستم و صحنه ها را هم از شبکه های اجتماعی مشاهده کردم دقیقا نمی توانم تشخیص دهم که با چه روالی انجام شده، اما بطور کلی منتقد یا معترض یا هر کسی که یک سری از سیاست ها را قبول ندارد باید بداند که که حرفش را در یک فضای احترام امیز و منطقی همراه با ارائه راه حل بزند. برای انتقاد سازنده بایستی واکنش ها با راهکار و حفظ احترام باشد این برخوردها نه تنها صحیح نیست بلکه آسیب زاست و برای فضای انتقادی کشور مضر است. وقتی حقوق سیاسی و شهروندی رئیس جمهور مورد احترام قرار نگیرد فضا آشفته و نابسامان می شود، احیانا اگر ایراداتی هم وارد باشد همگی برای درست شدنشان باید همکاری کنیم.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی افزود: اگر اثبات شود که واقعا قصد تخریب و خدشه دار کردن حرکت وحدت آفرین مردم بوده است و شخص اول قوه مجریه مورد توهین قرار بگیرد تا قدرت اقدامات اجرایی و تاثیر قوه مجریه کاسته شود این ها جرائمی است که در قانون مجازات اسلامی مجازات آن پیش بینی شده و امیدواریم که قوه قضائیه با دقت و دلسوزی این مساله را پیگیری کنند.

معاون حقوقی سابق رییس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به بحث دفاع مشروعی که در حمله موشکی انجام شد و با توجه به دفاع انسانی روز قدس از آرمان فلسطین و حضور مردم و دفاع انسانی از مظلومین جهان برای کسانی که حق تعیین سرنوشت در مقدرات خود را ندارند بویژه ملت فلسطین، این ها فضاهایی وحدت آفرین است اگر انتقادی وجود دارد نباید در چنین روزی و با این شکل انجام شود مردم هم مدعی اند که قوه مجریه با رای میلیونی آنها اداره می‌شود و در حال حاضر انتظار دارند که قوه مجریه و رئیس جمهور با توان و اعتماد به نفس بتواند گام های ترقی کشور را بردارد.

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها