رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273165

ایران و آلمان پیش به سوی همکاری گسترده تر

ظریف: توافق هسته ای باید به سرمایه گذاری آلمان در ایران برسد

ساعت 24-شمار قابل اعتنایی از آگاهان مسایل بین المللی باوردارند ایران اگر به جای اتحاد استراتژیک احتمالی با روسیه با اتحادیه اروپا به ویژه کشور قدرتمند آلمان متحد شود در شرایط مناسب تری قرار می گیرد. اتحادیه اروپا این روزها در وضعیتی قرار دارد که شاید با انعطاف بیشتری با ایران برخوردکند و بخواهد در برابر راهبرد تحقیر کننده ترامپ ایستادگی کند و از سوی دیگر نخواهد زیر بار تحمیل های روسیه برود و به همین دلیل به شرکای نیرومندنیاز دارد و ایران این ویژگی را دارد.

01
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای آلمانی خود تاکید کرد باید همکاری ها گسترده شده و به ویژه به سرمایه گذاری اشاره کرد . برداشت و گزارش دویچه وله آلمان از دیدار ظریف و گابریل به شرح زیر است.
وزیران امور خارجه آلمان و ایران خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران قطر شدند. زیگمار گابریل از ایران خواست تا نقشی سازنده در بحران‌های منطقه ایفا کند. ظریف نیز بر الزام‌های مربوط به توافق هسته‌ای تاکید کرد.کنفرانس مطبوعاتی زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان و همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف در پایان گفت‌وگوهای طرفین برگزار شد. گابریل گفت‌وگوهای یک ساعت و نیمه خود را با ظریف، سازنده و شفاف عنوان کرد. بر اساس اظهارات وزیر امور خارجه آلمان، بحران قطر و اوضاع منطقه از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوهای دو طرف بوده است.
بحران قطر
وزیر امور خارجه آلمان خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران قطر شد. گابریل از سیاست امیر کویت در قبال بحران قطر دفاع کرد و عنوان نمود که برای حل این بحران باید هرچه سریع‌تر همه کشورهای ذیربط به مذاکره مستقیم بپردازند.ظریف نیز تاکید کرد که مواضع ایران و آلمان درباره بحران قطر همخوانی دارد و ایران نیز خواستار حل این بحران از طریق گفت‌وگو است.وزیر امور خارجه آلمان در بخشی دیگری از سخنان خود بر اهمیت جذب سرمایه‌خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران تاکید کرد. گابریل گفت، روحانی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تامین نیازهای مردم باید در راستای جذب سرمایه خارجی تلاش ورزد.وزیر امور خارجه آلمان، امر سرمایه‌گذاری در ایران را به نقش سازنده‌ی این کشور در سوریه، لبنان و یمن مشروط دانست. گابریل گفت ایران باید در زمینه کاهش تنش در منطقه تلاش ورزد.وزیر امور خارجه آلمان در عین حال به اختلافات سیاسی بین دو کشور درباره جنگ سوریه، لبنان اما در عین حال بر نکات مشترک و دستاوردهای دیپلماتیک تاکید ورزید.
پایبندی به برجا وزیر امور خارجه ایران نیز عنوان کرد که از پایبندی و دفاع دولت آلمان از توافق هسته‌ای بسیار خرسند است. ظریف گفت مقامات سیاسی و اقتصادی آلمان در گفت‌وگوهای خود با او بر پایبندی به برجام تاکید داشته‌اند.گابریل در این کنفرانس مطبوعاتی برجام را یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک خواند و گفت توافق هسته‌ای نشان داد که می‌توان از طریق گفت‌وگو مانع از بروز جنگ شد.گابریل تاکید کرد که آلمان و اروپا برجام را سندی مهم می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند. وزیر امور خارجه آلمان اما بر این نکته تاکید ورزید که توافق هسته‌ای می‌بایست زمینه‌ساز گسترش مناسبات اقتصادی با ایران باشد. وزیر امور خارجه آلمان در همین رابطه از گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که سطح مناسبات اقتصادی دو کشور بیش از پیش بهبود یابد.محمدجواد ظریف نیز از خواست ایران مبنی بر افزایش دامنه همکاری‌های اقتصادی با آلمان گفت و متذکر شد که ایران می‌تواند شریک اقتصادی خوبی برای آلمان در کل منطقه باشد.موضوع مشکلات نقل و انتقال ارز و محدودیت‌های بانکی نیز در کنفرانس مطبوعاتی دو سیاستمدار مطرح شد. گابریل اعلام کرد که آلمان و اتحادیه اروپا برای حل این مشکل تلاش خواهند کرد.وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که منطقه ظرفیت جنگ دیگری را ندارد. ظریف گفت‌وگوی کشورهای منطقه را یگانه راه منطقی برای کاستن از تنش‌ها دانست و تلاش مشترک روسیه، ترکیه و ایران برای کاهش تنش در سوریه را نمونه‌ خوبی از چنین راهکاری دانست.ظریف همچنین تاکید کرد که ایران آماده است برای حل بحران سوریه و خاتمه دادن به جنگ در این کشور با دیگر کشورهای علاقه‌مند یا درگیر مذاکره کند.ظریف در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ پرداخت.وزیر امور خارجه ایران از پرسش یک خبرنگار که درباره نقش اروپا در بحران قطر پرسیده بود، برای پرداختن به فرمان مهاجرتی ترامپ "بهره" گرفت.وزیر امور خارجه ایران از حکم دیوان عالی آمریکا درباره فرمان مهاجرتی ترامپ ابراز تاسف کرد. ظریف گفت: «من این فرمان را سیاستی غلط می‌دانم و جای تاسف دارد که دیوان عالی اکنون برخلاف احکام دادگاه‌های قبلی حکم داده است.»وزیر امور خارجه ایران گفت که این فرمان مهاجرتی به هیچکس کمک نمی‌کند و باعث افزایش امنیت نمی‌شود. ظریف فرمان منع موقت مسافرت شهروندان ۶ کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را "هدیه‌ای برای افراطگرایان" خواند و گفت که آن‌ها از این طریق می‌توانند شمار بیشتری از مردم را به ورطه افراطگرایی بکشانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها