رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273183

انتقال حق بیمه کمیته امداد و بهزیستی به «بیمه سلامت»/سهم مشارکت بیمه‌شدگان مشخص شد

ساعت 24-هفته گذشته هیات وزیران تعرفه‌های درمانی در سه بخش خصوصی، دولتی و عمومی (غیردولتی) را مشخص کرد و تصمیماتی پیرامون پرداخت «سهم حق بیمه» بیمه شدگان طرح بیمه سلامت همگانی که تا کنون به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کردند اتخاذ کرد. یکی دیگر از مصوبات هیئت وزیران «انتقال اعتبارات مربوط به حق بیمه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به سازمان بیمه سلامت ایران» بود.

01
بر این اساس سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش و ارائه خدمات بیمه‌ای به شرح زیر مکلف شد:

الف- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، رایگان خواهد بود.

ب- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار ندارند با تشخیص کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و صدور معرفی نامه برای سازمان بیمه سلامت ایران رایگان خواهد بود.

ج- تعیین سهم مشارکت سایر افراد بر اساس آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به صورت تعیین سهم حق بیمه از (15) درصد تا (100) درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی مصوب هر سال است.

د- ارائه خدمات (به جز دارو) به افرادی که به صورت یارانه از منابع دولتی تحت پوشش بیمه همگانی قرار دارند محدود به مراکز دولتی (سرپایی و بستری) و حتی الامکان از طریق نظام ارجاع است.

2- سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای این تصویبنامه نسبت به جابجایی اعتبارات مربوط از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به سازمان بیمه سلامت ایران اقدام می‌کند.

در همین زمینه غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تجمیع منابع حق بیمه نهادها و سازمان‌ها در سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در بودجه سال 96 درباره انتقال اعتبارات مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی تصمیم گیری شد. اخیرا در هیئت وزیران انتقال حق بیمه سازمان بهزیستی و همچنین کمیته امداد به سازمان بیمه سلامت به تصویب رسید و اجرایی خواهد شد.

وی درباره علت این تصمیم گفت: مشکلی با کمیته امداد نداشتیم و این امر در راستای تجمیع منابع بیمه‌ای صورت می‌گیرد زیرا بر اساس موکدات قانونی باید منابع بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت یکپارچه و تجمیع شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در مصوبه هیئت وزیران مقرر شد هر فردی که در قالب بیمه سلامت همگانی از سه سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود از این پس در پرداخت حق بیمه‌اش مشارکت کند گفت: بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند که طبق مطالعات انجام شده بیش از 80 درصد آنها حاشیه‌نشین و نیازمند هستند. دولت از این افراد حمایت می‌کند و بیمه برای آنها رایگان خواهد بود.

ذوالفقاری افزود: اما برای مابقی بیمه شدگان، آزمون وسعی برقرار می‌شود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی از 15 تا 100 درصد حق بیمه تعیین می‌شود. در حال حاضر منتظر تدوین و ابلاغ آیین نامه آزمون وسع هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها