رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273216

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران: تعداد هتاکان به رئیس‌جمهوری در روز قدس 25 نفر بودند

ساعت24-معاون امنیتی فرماندار تهران گفت: هتاکان به روحانی 25 نفر بودند و تمام دستگاه‌ها خواستار برخورد قانونی با آنها هستند.

style="text-align:justify">توهین‌کنندگان به رئیس جمهوری در روز قدس شناسایی شدند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران با اعلام این خبر تصریح کرد: «براساس اقدامات اولیه که از سوی معاونت امنیتی وزارت کشور، معاونت امنیتی استان تهران و نیروی انتظامی صورت گرفته است توهین‎کنندگان به رئیس‎جمهوری به صورت کلی شناسایی شدند و بررسی‎های اولیه در این راستا شروع شده است؛ در جهت رسیدگی به اتهامات این افراد در ابتدا اقدامات اولیه چون جمع‎آوری اطلاعات و مستندسازی‌‏های لازم صورت می گیرد تا نتایج نهایی اعلام شود.»

به گزارش ایلنا محسن همدانی با بیان اینکه «تعداد افراد توهین‌کننده به رئیس‎جمهوری در مجموع بیش از ۲۰ نفر نبودند» تصریح کرد: بدون شک بعد از اتمام کار کمیته‎های حقیقت‎یابی و مستندسازی مربوط به این ماجرا و شناسایی کامل افراد، پرونده این افراد در صورت صلاحدید به دستگاه قضایی ارسال می‎شود.

وی تصریح کرد:«البته این امکان نیز وجود دارد که پس از بررسی و شناسایی افراد خاطی، ضرورتی برای ارجاع پرونده آنها به دستگاه قضایی نباشد که در این خصوص دستگاه‎های مسئول تصمیم‎گیری خواهند کرد».

معاون امنیتی استان تهران تأکید کرد: «هدف ما این است که در جهت اصلاح افرادی که اینگونه اقدامات را انجام می‏‌دهند وارد عمل شویم تا دیگر شاهد اینگونه اقدامات که خلاف رویه قانونی است نباشیم». دوم تیرماه امسال مصادف با روز جهانی قدس، عده‌ای بر سر راه حسن روحانی رئیس جمهوری ایستاده و به هنگام مشاهده او شعارهایی توهین آمیز سر دادند. اقدامی که واکنش بلافاصله مسئولان و اعلام انزجار عمومی مردم در فضای مجازی را به‌دنبال داشت.

علی اصغر ناصربخت معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران هم با بیان اینکه توهین کنندگان به رئیس جمهوری حدود 25 نفر بودند، به باشگاه خبرنگاران گفت: تمامی دستگاه‌های ذیربط اعم از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه حفاظت از شخصیت‌ها بر شناسایی و برخورد قانونی تاکید دارند.

از بعد این رویداد، فعالان سیاسی و مسئولان در اظهارات جداگانه ضمن محکوم کردن توهین به رئیس جمهوری، به گمانه زنی درباره «عاملان» و گاه «آمران» شعارهای موهن پرداختند؛ «تندرو»، «دلواپس»، «خودسر»، «کفن پوش» و... از جمله تعابیری است که درباره توهین کنندگان به رئیس جمهوری به کار برده شده است؛ تعابیر نه چندان ناشناخته برای فرهنگ سیاسی کشور که هر کدام مجموعه‌ای از تحرکات، حملات، شبنامه و شعارها را تداعی می‌کند.

گروهی که پیشتر مهر به سمت علی لاریجانی رئیس مجلس پرتاب کردند؛ سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی را با تهدید از سفر بازداشتند؛ به علی مطهری نایب رئیس مجلس با سنگ و چوب حمله کردند؛ عمامه از سر عبدالواحد موسوی لاری در ورامین انداختند؛ کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها را لغو کردند و حال نوبت به حسن روحانی رسیده است که همین یک ماه پیش با 24 میلیون رأی برای یک دوره 4 ساله دیگر به‌عنوان رئیس جمهوری و دومین شخص ملک و مملکت انتخاب شد. شاید بواسطه پیشینه و سیاهه رفتارهای مشابه گروه یاد شده بود که معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران این گزینه که ممکن است توهین‌کنندگان به مراجع قضایی معرفی نشوند را نیز مطرح کرد. این در حالی است که عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران تأکید کرد که «حادثه روز قدس جرم مشهود بوده است».

او درباره ورود دادستانی به موضوع توهین به رئیس جمهوری نیز عنوان کرد: «دادستانی تهران مانند سایر مواردی که تکلیف قانونی دارد، به موضوع ورود می‌کند. در رابطه با حادثه روز جمعه، چون جرم مشهود بوده و در منظر مأموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف به ارائه گزارش خود به دادستانی بوده است.

روز شنبه هم نامه‌ای به فرماندهی پلیس تهران و معاون وزیر اطلاعات ارسال و درخواست کردم نسبت به شناسایی عوامل حادثه روز جمعه اقدام شود».

میرسلیم: تعرض به اکثریت

آغاز یک فتنه است

با گذشت 4 روز از رویداد، همچنان واکنش‌ها به این اقدام موهن ادامه دارد؛ در دو روز گذشته چهره‌های اصولگرا در گفت‌وگوهای جداگانه این اتفاق را محکوم کردند. مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری اخیر و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در یادداشتی به مذمت این واقعه پرداخت و تأکید کرد:«هرگونه تعرض به اکثریت آغاز یک فتنه و مصیبت سیاسی است».

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: «ما همواره از رئیس جمهوری حمایت کرده و می‌کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در این خصوص مشی دارند که همان الگوی ماست. ایشان همواره تأکید دارند که باید از رئیس جمهوری مستقر حمایت شود و دیگران را نیز به حمایت از رئیس جمهوری دعوت می‌کنند.»

وی با بیان اینکه «اهانت به رئیس جمهوری و بی‌احترامی نسبت به ایشان که از مسئولان ارشد نظام هستند اصلاً قابل قبول نیست» تصریح کرد:«ما کسانی را که این اقدام را انجام دادند محکوم می‌کنیم. نیروی انتظامی و دستگاه قضایی قاعدتاً باید با شناسایی این افراد هتاک با آنها برخوردهای حقوقی لازم را انجام دهند.»

زاکانی: توهین به رئیس جمهوری پذیرفته نیست

در این میان علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس ضمن محکوم کردن توهین به رئیس جمهوری، این گزینه را پیش چشم قرار داد که حمله به روحانی، سناریویی برای تحت فشار قرار دادن جریان «ارزشمدار» باشد.

عضو ارشد حزب رهپویان اسلامی در کانال تلگرامی‌اش با تأکید بر اینکه «اهانت به رئیس جمهوری با هیچ ادله‌ای قابل توجیه نیست» نوشت: «این گونه برخوردها، مواجهه غیر حق و ضد ارزشی است که یا از سردلسوزی ولی بدون تدبر در عواقب زشت آن صورت گرفته یا با تدبیر برای برچسب زدن‌های غیر اخلاقی به جریان ارزشمدار و دلسوز جامعه؛ که در صورت اول می‌بایست به درگاه الهی توبه کرد و مانع تکرار اینگونه رفتارهای ناشایست شد یا در صورت عامدانه بودن آن در برابر قانون حاضر شد و پاسخگوی این کار خلاف منافع ملی و غیراخلاقی بود.»

احمد توکلی هم در کانال تلگرامی خود به اتفاقات روز قدس واکنش نشان داد و تلویحاً روحانی و جریان حامی وی را یکی از مقصران این رویداد، معرفی کرد و نوشت: «تا دیرنشده عقلای دلسوز دو جناح فکری برای تفاهم بکنند.»

حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) هم با اظهار تأسف از اقدامات حاشیه‌ای روز قدس گفت:«افرادی به خاطر اقدامات و گفتارهایشان باعث دو قطبی‌سازی جامعه شدند و حال با چنین اقداماتی به جای اینکه پاسخگو باشند، باید از آنها عذرخواهی هم بشود».

اصلاح‌طلبان اما در مقابل خواستار شناسایی و برخورد با خاطیانی هستند که علاوه بر شخص و جایگاه حقوقی رئیس جمهوری، به منتخب 24 میلیون نفر توهین کرده‌اند.

چنانکه غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: هر چند حمله به رئیس جمهوری اقدام تازه‌ای نیست و این کار درباره آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات نیز به وقوع پیوسته است، ولی چون هنوز حکم رئیس جمهوری تنفیذ نشده این قضیه حساس‌تر است چرا که دهن کجی آشکار به رأی مردم تلقی می‌شود.»

وی با بیان اینکه «این افراد قطعاً سازماندهی شده بوده‌اند و نیروی خودسر یک واژه انحرافی است» تأکید کرد: رئیس جمهوری باید در مقابل این توهین‌ها خویشتنداری کند ولی این چیزی از مسئولیت دستگاه قضا کم نمی‌کند و این قوه باید وظیفه قانونی خود را در برخورد با هتاکان به رئیس جمهوری انجام دهد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها