رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273261

تهدید بغداد برای اقدام قانونی علیه صادرات نفت منطقه کردستان به آمریکا

ساعت24-با گذشت دو هفته پس از اینکه یک نفتکش ۷۰۰ هزار بشکه ای حامل نفت کردستان سفر به سوی ساحل شرقی آمریکا را آغاز کرد، بغداد آمادگی خود را برای به چالش کشیدن مشروعیت صادرات این منطقه در دادگاه‌های آمریکا اعلام کرد.

یک مقام آگاه در وزارت نفت عراق اعلام کرد این وزارتخانه قانونی بودن هر گونه صادرات از منطقه نیمه خودمختار کردستان را به چالش خواهد کشید.

در حالی که جنگ علیه گروه تروریستی داعش کم کم پایان می‌گیرد و منطقه کردستان آمادگی برگزاری همه پرسی درباره استقلال در سپتامبر می‌شود، تنش‌ها میان اربیل و بغداد در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت عراق نوشت: دولت عراق سه سال قبل با حکم قضایی در آمریکا، مانع ارسال چنین محموله ای به این کشور شده بود.

مشکل موجودیت منطقه کردستان، روابطش با دولت فدرال عراق است. اربیل سالهاست که می‌گوید برای منابع سوخت فسیلی به حد کافی مورد جبران قرار نگرفته است در حالی که بغداد تاکید کرده صادرات نفت از میدان کرکوک باید از سوی وزارت نفت عراق تایید شود.

نفت کردستان احتمالا جایگزین کاهش صادرات عربستان سعودی به آمریکا می‌شود که با هدف وادار کردن پالایشگاه‌های آمریکایی به برداشت بیشتر از ذخایر داخلی، ماه جاری صادراتش به این کشور را کاهش داد. بغداد به سرعت دست به کار شد و به واردکنندگان آمریکایی که به دنبال جایگزینی برای نفت عربستان بود، نفت خود را عرضه کرد و اربیل هم بدنبال بهره برداری از فرصت مشابه است.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها