رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273266

احتمال اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس

ساعت24-عمر غبش، سفیر امارات در روسیه گفت: آن دسته از کشورهای حوزه خلیج فارس که ۱۳ درخواست اصلی خود را به قطر ارائه کردند خودشان هم تمایل دارند مشمول سیستم نظارتی غربی‌ها در زمینه جلوگیری از حمایت از گروه‌های افراط گر قرار بگیرند.

style="text-align: justify;">به گزارش رویترز، عمر غبش گفت: این کشورها خواهان آن هستند که قطر به سیاست خارجی مستقل خود و حمایتش از افراط‌گراها پایان دهد و این کشورها فشارهای اقتصادی بیشتر علیه قطر را نظیر کاهش روابط تجاری با کشورهای تجارت کننده با دوحه مدنظر دارند.

غبش در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: ائتلاف کشورهای تحریم کننده قطر خودشان هم تمایل دارند که موضوع نظام نظارتی غربی‌ها همچون قطر به منظور تضمین عدم حمایت از گروه‌های افراط گر قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس که از آن به عنوان یک تحریم احتمالی یاد می‌شود "تنها گزینه موجود نیست".

او گفت: به هر ترتیب یکسری تحریم‌های اقتصادی هستند که ما می‌توانیم اتخاذ کنیم زیرا در حال حاضر درست قلمداد می‌شوند. یک امکان این است که شرایطی علیه شرکای تجاری ما اعمال شده و از آنها خواسته شود که اگر می‌خواهند با ما همکاری کنند باید دست به یک انتخاب تجاری بزنند.

او ادامه داد: اگر قطر نخواهد خواسته‌های ما را بپذیرد باید از این کشور خداحافظی کرد و گفت که ما دیگر به شما در چادرمان احتیاج نخواهیم داشت.

غبش مدعی شد: امارات در تلاش است با هم‌پیمانانش یک فصل جدید در خاورمیانه بگشاید.

او گفت: درست است که ما درخواست‌هایمان را از قطر مطرح می‌کنیم اما مهم این است که بفهمیم ما همین استانداردها را برای خودمان هم اعمال می‌کنیم. اگر تقاضای نظارت بر تراکنش‌های مالی قطر و تامین مالی این کشور از تروریسم مطرح می‌شود ما نیز خودمان از چنین ایده‌ای استقبال می‌کنیم. این یک قلدری نیست بلکه تقاضای یک استاندارد بالاتر برای منطقه است.

او تاکید کرد که درک می‌کند خطر مجبور شدن قطر برای نزدیک‌تر شدن به ایران وجود دارد.

او گفت: ما از قطر می‌خواهیم دست به انتخاب بزند و می‌فهمیم که آنها ممکن است مسیر نزدیکی به ایران را انتخاب کنند و در عین حال ما می‌خواهیم تبعات آن را هم بپذیریم.

غبش درباره اینکه آیا درخواست تعطیلی الجزیره معقول بوده گفت: ما ادعای آزادی مطبوعات نداریم. ما حامی ایده آزادی مطبوعات هستیم اما درباره مسئولیت‌پذیری در سخنان حرف می‌زنیم. آزادی سخنرانی در مکان‌های مختلف محدودیت‌های مختلف دارد. سخنرانی در این بخش از جهان یک بافت خاص دارد و این بافت می‌تواند شامل صلح آمیز تا خشونت آمیز به سبب حرف‌های گفته شده تلقی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها