رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273295

موج جدید حملات سایبری علیه شرکت‌های چند ملیتی

ساعت24-شرکت‌های چند ملیتی بیشتری در سراسر جهان هدف موج جدید حملات سایبری قرار گرفتند. این حملات اولین بار در روسیه و اوکراین گزارش شد.

style="text-align: justify;">به گزارش پایگاه خبری دویچه وله،‌ شرکت شکلات‌سازی "موندلز" که محصولاتی چون اورئوز و کدبری دارد، از قطع شدن برق در سراسر کارخانجاتش خبر داده که شامل توقف خط تولید کارخانه شکلات‌سازی کدبری در استرالیا می‌شود. این شرکت تازه‌ترین قربانی حملات سایبری جهانی است که شرکت‌های چند ملیتی را هدف می‌گیرد.

شرکت‌های چند ملیتی دیگری هم در جهان اعلام کردند که هدف این حملات سایبری قرار گرفتند. طبق اعلام بانک مرکزی اوکراین، چندین وام‌دهنده داخلی صبح سه‌شنبه هدف حمله قرار گرفتند و عملیات‌هایش متوقف شد و همین منجر شده تا به سایر نهادهای مالی برای تشدید تدابیر امنیتی هشدار داده شود.

فرودگاه اصلی کی‌یف، شبکه ملی برق،‌ تاسیسات نظارت بر رادیواکتیو در نیروگاه چرنوبیل و شرکت ملی نفت روسیه نیز در میان اولین گروه‌هایی بودند که هدف حمله قرار گرفتند. ویروس این حملات در ابتدا "پتیا" یا "گلدن آی" خوانده می‌شد. هنوز منشا این باج‌افزار مشخص نیست.

مجموعه‌ گسترده‌ای از بانک‌ها، نهادها و ادارات دولتی، شرکت‌های بزرگ و شبکه‌های حمل و نقل در سراسر جهان هدف این حمله سایبری قرار گرفتند. علاوه بر ۸۰ شرکتی که در روسیه و اوکراین قربانی شدند، حملاتی هم علیه شرکت‌ حمل و نقل دریایی "مرسک" دانمارک، غول تبلیغاتی بریتانیا (WPP) و گروه صنعتی "سن-گوبن" فرانسه صورت گرفت.شماری از بیمارستان‌های آمریکا هم هدف قرار گرفتند.

امروز (چهارشنبه) شماری از شرکت‌ها در آسیا از جمله بزرگترین شرکت ترابری کانتینری در هند بروز اختلالاتی در سیستم کامپیوتری خود را تایید کرد. به گفته کاربران، صفحات کامپیوترهای آن‌ها تا زمان پرداخت باج ۳۰۰ دلاری قفل شده است. مبلغ درخواستی باید با بیت‌کوین، پول اینترنتی که قابل ردیابی نیست پرداخت ‌شود.

حمله مشابهی هم در ماه مه گزارش شد که در آن بیش از ۱۵۰ کشور و در مجموع ۲۰۰ هزار فرد و نهاد قربانی باج‌افزار "وانا کرای" شدند. آسیب‌پذیری نرم‌افزار ویندوز مایکروسافت اولین بار از اسنادی فاش شد که از آژانس امنیت ملی آمریکا به بیرون درز کرده بود.
منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها