رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273327

نکات طلایی یک مشاور تحصیلی برای کنکوریها

ساعت 24- یک مشاور تحصیلی و برنامه‌ریز درسی گفت: مطالعه‎ی مطلب جدید در روزهای پایانی تا کنکور سبب فرسودگی بازیافت می‌شود.

کنکور
دکتر کامران صداقت با ارائه‎ی توصیه‌های برای کنکوری‌ها در هفته‎ی پایانی اظهار کرد: خانواده‌‍‌ها و داوطلبانی که در حال شمارش معکوس برای فرا رسیدن زمان کنکور هستند، از بیشترین میزان استرس برخوردارند و از این رو معکوس شماری اصلاً توصیه نمی‎شود. شرکت در کنکور و آزمون دادن خود نوعی موفقیت به شمار می‎آید.

وی گفت: بهتر است داوطلبان در طول هفته‌ی آخر، قبل از ساعت هفت بیدار شوند؛ چرا که روز کنکور نیز باید در همین ساعت بیدار شوند. همچنین شب هنگام نیز باید قبل از ساعت 11 به خواب بروند تا بدن برای نشستن در جلسه‎ی کنکور دچار کمبود خواب نشود.

وی افزود: کم خوابی به نوبه‎ی خود سبب فراموشی به خصوص در مورد کسانی می‎شود که مطالب را بسیار خوانده‌اند و از این رو برای به یاد آوردن هر چه بهتر مطالب، خواب کامل و هفت ساعته به شدت توصیه می‎شود؛ چرا که کمبود خواب می‎تواند زمینه ساز تنش‌های روحی و روانی در داوطلب شده و عملکرد او را پایین می‌آورد.

صداقت با بیان این که یکی دیگر از عواملی باید در ایام باقی مانده تا کنکور مورد توجه قرار گیرد، تغذیه است، عنوان کرد: طبق توصیه‎ی متخصصین تغذیه، بدن باید در این مدت لیسیتین بیشتری را دریافت کند و به همین دلیل در روز باید حداقل یک عدد تخم مرغ در برنامه‎ی غذایی داوطلبان کنکور قرار گیرد. زیرا لیسیتین، آنتی اکسیدان‌ها و دانه‌های روغنی سویا از جمله موادی هستند باید در این ایام بیش از پیش مصرف شوند.

وی گفت: زرشک، تمشک، آب میوه‎های طبیعی و به خصوص آب انار از منابع آنتی اکسیدان به شمار می‎آیند و مصرف این مواد سرعت واکنش‎های شیمیایی و سطح نشاط و شادابی داوطلبان را افزایش می‌دهند. همچنین داوطلبان نباید در حالی که گرسنه هستند، مطالعه کنند و در این مدت از سبزیجات بیشتر از قبل استفاده کنند تا گردش خون آنان نیز بهبود یابد و بتوانند مدت زمان بیشتری را صرف مطالعه کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود داوطلبان و به خصوص دختران در این مدت از قرص‌های آهن استفاده کنند. زیرا مصرف قرص آهن علاوه بر بالا بردن ضریب هوشی، دقت دید را نیز بیشتر می‎کند که این نیز جزو یکی از اصلی‌ترین دلایل بی دقتی در جلسات کنکور به شمار می‌آید. همچنین بی‌دقتی در جلسه‎ی کنکور شامل بی‌دقتی در علامت گذاری و خواندن سوالات و گزینه‎ها نیز می‎شود.

این مشاور تحصیلی و برنامه‎ریز درسی با ارائه‎ی توصیه‎هایی در جلسه‎ی کنکور گفت: صبح روز کنکور نیز داوطلبان از خوردن شیر گرم خودداری کنند و بهتر است شیر را به صورت سرد در وعده‎ی صبحانه میل کنند تا احساس خواب آلودگی به آنان دست ندهد و همچنین بهتر است شام در هفته‎ی آخر کنکور، قبل از ساعت هشت صرف شود. از شرکت در محافل هیجانی مثبت و منفی در روزهای پایانی تا کنکور نیز باید به طور جد خودداری شود؛ چرا که حرکات هیجانی می‎تواند مسیر ذهنی و تفکر را یکسویه کند.

وی افزود: هیجان اعم از مثبت و منفی علاوه بر استرس زا بودن، قدرت بازیافت مطالب را به شدت پایین می‎آورد و قدرت تحلیل را کاهش دهد. خانواده‌ها نیز نباید داوطلبان را تحت فشار قرار دهند و بیش از حد پیگیر نتیجه باشند و از بحث درباره‌ی پشت کنکور ماندن و انتخاب رشته خودداری کنند. زیرا پس از اعلام نتایج، زمان کافی برای مشاوره و تصمیم گیری وجود دارد و بهتر است انتخاب رشته توسط مشاورین و با مشورت و راهنمایی آنان انجام شود.

وی متذکر شد: روزهای پایانی تا کنکور بهترین زمان برای مرور دست نوشته‌های خود داوطلبان است و خلاصه‌های کتب کمک آموزشی نیز می‌تواند کارساز باشد. ولی همواره ضریب یادگیری و یادآوری از روی یادداشت‌های خود داوطلبان بیشتر است.

صداقت خاطرنشان کرد: همچنین داوطلبان باید از خرید کتب و منابع جدید و جابه‌جایی آن‌ها خودداری کنند. چون هر نوع منبع جدید سبب بالا رفتن تراکم مطلب می‌شود و احساس فراموشی و اظطراب از معایب این اقدام خواهند بود. بهتر است در این مدت کوتاه تست‌های کنکور حداقل پنج سال گذشته اعم از داخل و خارج کشور با قانون چهار به علاوه‌ی سه زده شود.

وی افزود: این قانون به این معنی است که داوطلب از ساعت هفت الی 11 تست‌زنی می‌کند و از ساعت 11 الی دو نیز به بررسی پاسخ تست‎ها می‌پردازد و پس از شبیه‌سازی تست‎های کنکور سراسری یک سال، استراحت کنند. همچنین بهتر است تا داوطلبان از پاسخنامه‎های شبیه کنکور استفاده کنند تا مهارت تست زنی را بالا برده و درصد خطا را پایین بیاورند.

وی بیان کرد: خواب پس از مطالعه سبب تثبیت مطالعه می‌ود و پس از خوابی یی ساعته از پایان اولین تست زنی، داوطلب باید از ساعت چهار بعد از ظهر الی هشت شب مجددا تست زنی کند و سپس استراحت کند. تجربه نشان داده است که حدود چنج الی هفت درد از سوالات کنکور از تیپ یکسانی برخوردار هستند و از این رو اگر دانش آموزی حداقل تست‎های کنکور پنج سال را زده باشد، درصد موفقیتش بیشتر خواهد بود.

صداقت تاکید کرد: داوطلبان باد پاسخ را مستقیما روی برگ پاسخنامه علامت بززند و از انتقال پاسخ از دفترچه به پاسخنامه خودداری کنند تا امکان خطا نیز پایین بیاید. زیرا تجارب در کنکورها نشان داده است که در اکثر اوقات اکثرا دانش آموزان با این اقدام، فرصت انتقال پاسخ را نداشته‌اند و یا پاسخ را اشتباهی وارد کرده‌اند.

وی افزود: بهتر است تا تست زنی با رعایت ترتیب سوالات در دفترچه شروع شود و اگر دانش آموزی درسی را نقطه‎ی قوت خود می‎داند، می‎تواند از ان شروع کند. با این تفاوت که زمان را مدیریت کند و بیش از حد در ان درس وقت تلف نکند. زیرا در این هنگام، داوطلب با تله‎ی زمانی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در جلسه‌ی کنکور از زیر نظر گرفتن حرکات و اقدامات سایر داوطلبان باید پرهیز شود و هر شخص باید با تمرکز کامل و بدون در نظر گرفتن سایرین، تست زنی کند. همچنین این نکته را نیز باید مد نظر داشت که اگر سوالات بسیار سخت هستند. درصد سختی برای اکثر داواطلبان یکسان است.

صداقت اظهار کرد: در صورت شک داشتن بین دو گزینه بهتر است تا آن تست زده شود. ولی اگر بین هر چهار گزینه شک داشته باشند، باید از تست زنی و پاسخ دهی خودداری کنند. در صورتی که در آغاز کار با چند سوال سخت مواجه شدند، می‎توانند با یک نفس عمیق سراغ درس دیگری برروند و دوباره برگردند.

وی عنوان کرد: داوطلبان در ایام باقی مانده تا کنکور از پرسه زدن در فضای مجازی و گیم بازی خودداری کنند تا دچار خستگی چشم نشوند و همچنین دانش آموزان از توجه بیش از حد به شایعات و حواشی کنکور خودداری کنند و هرگونه گمانه زنی در خصوص سختی و آسانی سوالات و قبولی با فلان رتبه قبل از کنکور، ساخته و برداشت‌های ذهنی هستند. بهتر است تا داوطلبان در روزهای پایانی از مراودات کنکوری با دوستان خود نیز بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: آزمون‌ها ملاک تعیین رتبه و قبولی فردی در کنکور نیستند و هر چند تاثیر آن را نیز نمی‎توان انکار کرد. ولی برخی با تکیه بر این نتایج اعتماد به نفس کاذب دارند و یا ناامید هستند. کنکور شروع نشده است و قهرمان‎ها در دور آخر تعیین می‌شوند.

صداقت بیان کرد: بهترین سال شرکت در کنکور و اتنخاب رشته برای داوطلبان همین امسال است. زیارا نظم آموزشی همه ساله در حال تغییر است و سبک سوالات و رقابت نیز سخت‌تر و تنگاتنگ می‌شود. نقش مشاوران و سایرین در این است که بر رعایت نظم و قاعده و حرکت برنامه مدار تاکید کنیم. ولی نتیجه‎ی نهایی را خود دانش آموز رقم می‌زند.

وی متذکر شد: از خوردن قهوه، نسکافه، مصرف خودسرانه‌ی دارو و بدون نسخه‎ی پزشک نیز باید خودداری شود. چون تعادل خواب و بیداری و هوش عملی و تحلیل به هم می‌خورد و اگر کسی دچار تپش قلب، بیش فعالی و استرس بیش از حد نیز شد می‎تواند با مراجعه به پزشک و با تجویز وی دارو مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: همراه داشتن دو الی سه مداد "هاش بی" و منظم و کوچک نوشتن فرمول‎ها در جلسه‎ی کنکور باید مورد توجه قرار گیرند و دانش آموزان باید روی سوال و گزینه‎ها را به دقت مطالعه کنند و به جملات منفی و قیدها، علامت و اشکال نیز دقت کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها