رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273613

میرتاج‌الدینی:

کابینه آتی در تعارض با ۱۶میلیون رای اصولگراها نباشد

ساعت 24- «رقیب روحانی که جریان انقلابی و اصولگرا است و آرای قابل توجهی به خود جلب کرد. این ۱۶ میلیون رای نشان می‌دهد که از دولت یازدهم راضی نبودند. او الان رییس‌جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیمی از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشته باشد و رویکرد کارآمدی در کابینه داشته باشد.»

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی
بیش از یک ماه از برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد و مهم‌ترین اظهار نظرها در این بازه زمانی درباره نوع چینش کابینه است. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. به سراغ هر چهره سیاسی که بروید این روزها درباره چگونگی به کارگیری افراد در کابینه دوازدهم برای حسن روحانی توصیه‌هایی دارد؛ از لزوم تغییر در کابینه تا کارآمدتر کردن آن.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده دو دوره از مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی رییس دولت نهم، یکی از چهره‌های اصولگرا است که معتقد است روحانی بیشتر از نگاه حزبی و جناحی به کابینه‌اش باید به سراغ کارآمدتر کردن کابینه خودش برود و همان راهی را طی کند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفت؛ راه اعتدال. او می‌گوید اگر روحانی در مسیرش برای چینش کابینه دوازدهم به راهِ افراطیون برود، آغاز شکست دولتش را کلید زده است و به جای حل مشکلات مردم در چالش‌های سیاسی گرفتار خواهد شد که نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت خودش. او علاوه بر این معتقد است وزرای صنعت، نفت و وزرای اقتصادی باید در اولویت تغییر قرار بگیرند تا بتوانند بیشتر در حل مشکلات مردم گام بردارند.

گزیده گفت‌وگوی سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با خبرآنلاین را در زیر می‌خوانید:

- در چینش کابینه دولت یازدهم هم نیروهای رقیب روحانی مخالف بودند و هم طرفدارانشان. یعنی طوری بود که همه انتظار داشتند که دولت یازدهم را تغییر بدهند و ترمیم کنند اما تا آخر دولت یازدهم چندان ترمیمی حاصل نشد.

- رادیکال‌های سیاسی انتظار دارند که روحانی در مرحله انتخاب کابینه به عنوان یک نوع رادیکالیست سیاسی و افراطی ظهور کند. به جای آن مشی اعتدالی که همیشه شعارش بود، فضا را دو قطبی کاذب کند. به نظر من اگر روحانی در این مسیر برای چینش کابینه دوازدهم برود، آغاز شکست برای دولت خواهد بود و به جای حل مشکلات مردم در چالش‌های سیاسی گرفتار خواهد شد که نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت خودش.

- به عنوان یک فعال سیاسی در جریان انقلابی و اصولگرا توصیه می‌کنم که ایشان (رئیس‌جمهوری) دولت را کارآمد ببندند و مشی آقای هاشمی رفسنجانی را که گفته بود من به قدر کافی سیاسی هستم اما کابینه خودم را کارآمد بسته‌ام، پیش ببرند. روحانی هم باید کابینه دوازدهم را کارآمد ببندد.

- رقیب روحانی که جریان انقلابی و اصولگرا است و آرای قابل توجهی به خود جلب کرد. این ۱۶ میلیون رای نشان می‌دهد که از دولت یازدهم راضی نبودند. او الان رییس‌جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیمی از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشته باشد و رویکرد کارآمدی در کابینه داشته باشد.

- آقای رحمانی فضلی که نزدیک به آقای لاریجانی است، توانسته بود رابطه مجلس و دولت را در مجلس قبلی و همین مجلس تعدیل کند اما اغلب کابینه یازدهم را به غیر از وزارت کشور و وزارت دادگستری که البته در دست رییس‌جمهور نیست، اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند.

- وزیر صنعت، وزیر نفت و وزارتخانه‌های اقتصادی باید در اولویت تغییر قرار بگیرند. وزیر نفت چالش‌های زیادی در حوزه نفت ایجاد کرده است. چه در قراردادهایی که مبهم بود و مجلس با آن مخالف بود و چه در روی کار آوردن تیمی در وزارت نفت که موجب شد که در قضیه کرسنت منافع ملی نادیده گرفته شود و خسارت ببینیم. البته ما هیچ موقع منکر اقدامات مثبت هیچ وزارتخانه‌ای نیستیم. آقای زنگنه در حوزه اجرایی اقداماتی داشته است که عملکردش را می‌تواند در مجلس ارائه دهد.

- وزارت اطلاعات از وزارتخانه‌های حساس است و معتقدم وزیر اطلاعات به عنوان یک مدیر ارشد و استراتژیست وارد می‌شود و نیاز نیست که وزیر اطلاعات در جزئیات کارهای اطلاعاتی هم کارشناس باشد. همیشه وزرای اطلاعات باید امین نظام باشند و در سطح کلان مدیریت کلان را بر عهده داشته باشند، کافی است. من در مورد آقای علوی نقطه ضعفی ندیدم و او در سطح یک امین نظام به خوبی عمل کرده است.

- ترکیب کابینه باید طوری چیده شود که نظر فراکسیون اصولگرایان را در مجلس که حدود ۱۴۰ نفر هستند، در نظر بگیرد. بنابراین اگر کاندیداهای کابینه از درون جریان افراطی انتخاب شود، دولت با مجلس دچار چالش خواهد شد، چون این تعداد نمایندگان در این زمینه سکوت نخواهند کرد.

- از نظر حضور در کابینه و در وزارتخانه شرط مرد بودن یا زن بودن نباید در نظر گرفته شود. زنان شایسته و قابلی در جامعه حضور دارند که طبعا روحانی می‌تواند از آنها در کابینه استفاده کند و در صورت معرفی کردن این زنان شایسته مجلس به آنها رای خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها