رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 275605

معاون دبیر کل سازمان ملل:

ایران پیشگام مقابله با گرد و غبار در خاورمیانه است

ساعت 24- پس از اینکه این همایش به پایان برسد، نتایج آن در مجمع عمومی سازمان ملل و مجمع محیط زیست سازمان مطرح و از این نتایج قطعنامه هایی خارج می شود که همه کشورهای جهان از جمله عربستان باید به اجرای آنها متعهد باشند.

style="text-align:justify"> کشور عربستان با بی پاسخ گذاشتن دعوتنامه ایران حاضر نشد، در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار ـ که از صبح روز دوشنبه و با حضور نمایندگانی از 40 کشور جهان در تهران آغاز شد ـ شرکت کند تا بار دیگر عدم همراهی و تعامل خود را برای حل مشکلات منطقه ای نشان دهد؛ اقدامی که البته دور از انتظار نبود و باید دید چه راه های جایگزینی برای جبران این عدم همراهی ها وجود دارد.

در میان همه نمایندگانی که از کشورهای گوناگون جهان در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار حاضر شدند، نامی از نمایندگان کشور عربستان و همچنین کشورهای متحدش مثل بحرین، یمن، امارات و مصر دیده نشد تا موضوع تعامل و همکاری بین المللی برای حل یکی از مهم ترین نگرانی های زیست محیطی خاورمیانه تحت الشعاع این مسأله قرار بگیرد.

مشارکت منطقه ای عربستان و کشورهای متحدش در کاهش بحران گرد و غبار از آن جهت مهم است که دانسته شود، این کشورها از یک سو خود عامل ایجاد بسیاری از منابع گرد و غبار خاورمیانه و از سوی دیگر آفریننده بسیاری از تنش های منطقه‌ای هستند؛ تنش هایی چون تقویت گروه تروریستی داعش که اجازه مدیریت صحیح زمین در عراق و سوریه را برای کاهش منابع گرد و غبار از بین می برد.

اریک سولهایم، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در مسائل محیط زیستی در حاشیه همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار، در پاسخ به پرسش خبرنگار «تابناک» مبنی بر اینکه: با توجه به حضور کشور عربستان در این نشست، شما چه راهکاری برای حل این عدم همراهی پیشنهاد می کنید، گفت: پس از اینکه این همایش به پایان برسد، نتایج آن در مجمع عمومی سازمان ملل و مجمع محیط زیست سازمان مطرح و از این نتایج قطعنامه هایی خارج می شود که همه کشورهای جهان از جمله عربستان باید به اجرای آنها متعهد باشند.

معاون دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: راهکارهایی که در این همایش به آن خواهیم رسید، برای همه کشورهای جهان از جمله عربستان منفعت دارد و برای همین، سازمان ملل پیگیری خواهد کرد که این کشور نیز به اجرای نتایج این همایش ملزم شود.

وی در مورد این پرسش خبرنگار «تابناک» که پرسید: تنش و درگیری های خاورمیانه، لزوم نقش آفرینی مثبت سازمان ملل برای افزایش همکاری ها را ایجاد کرده است، شما در این زمینه ورود خواهید کرد یا خیر، گفت: دولت ایران پیشگام مقابله با گرد و غبار در خاورمیانه است و این همایش نشان می دهد، ایران در این زمینه با حسن نیت پای کار آمده است. با این حال، من بر این باورم که بسیاری از مشکلات گرد و غبار باید از درون کشورها حل شود و بخش عمده ای از مشکل نیازی به همکاری ندارد.

معاون دبیر کل سازمان ملل افزود: اگر هر کشور در مرزهایی که دارد خود را متعهد به رعایت قوانین محیط زیستی کند، حجم زیادی از مشکلات زیست محیطی بدون همکاری بین المللی حل خواهد شد، البته موضوع همکاری های منطقه ای و نقش آن در کاهش مشکلاتی مثل گرد و غبار را انکار نمی کنم، ولی معتقدم بعد داخلی رفتار مهم تر است.
همان طور که شما اشاره کردید، کشورهای منطقه نظریات متفاوتی دارند، ولی برای حل مشکل گرد و غبار باید در کنار هم باشیم و راه های مشترکی را نیز در دستور کار قرار دهیم. تفاوت دیدگاه بین کشورهای مختلف و در همه جای جهان دیده می شود؛ برای نمونه، در ایالت های مختلف هندوستان با همسایه ها نیز اختلافاتی بر سر مسائلی مثل حقابه وجود دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه و در رابطه با نقش سازمان ملل برای افزایش همکاری میان کشورهای منطقه گفت: سازمان ملل می تواند، اختلاف نظرهای موجود در خاورمیانه را به چند روش مدیریت و به سمت همکاری هدایت کند. نخست اینکه اگر کشورها خواستار حل مشکلات زیست محیطی باشند ما می توانیم یک فضای کاملاً‌ خنثی و بی طرف را برای تبادل نظر و رسیدن به نقاط مشترک ایجاد کنیم و دوم آنکه ما می توانیم اختلاف نظرهای موجود را به روش کاملاً علمی و بدون جانبداری از کشوری خاص حل کنیم.

سولهایم افزود: راهکار دیگر پیشنهادی ما این است که کشورهای منطقه از توانایی های تکنولوژیکی و علمی سازمان ملل برای حل مشکلات استفاده کنند، چون سازمان همواره به جدیدترین روش های علمی در حوزه های مختلف دسترسی و امکان انتقال روش های علمی وجود دارد. با یک نشست مشکل گرد و غبار خاورمیانه و جهان حل نخواهد شد و باید نشست های مختلفی را در مناطق مختلف جهان برگزار کنیم.

معاون دبیر کل سازمان ملل در حوزه محیط زیست با اشاره به مشکلات امنیتی کشورهای عراق و سوریه افزود: عراق و سوریه به عنوان منابع اصلی ایجاد گرد و غبار در منطقه، چند سالی هست که اسیر مشکلات امنیتی و گروه های تروریستی هستند و اکنون که خبرهای خوبی در مورد خروج داعش از بسیاری از مناطق عراق و سوریه شنیده می شود، ما امیدواریم بتوان تلاش های جدیدی برای مقابله با شکل گیری گرد و غبار در این مناطق دنبال کنیم.

بر پایه آنچه آمد، به نظر می رسد، علاقه و آمادگی مقام های ارشد سازمان ملل برای کمک به ایران و کشورهای خاورمیانه در جهت حل بحران های زیست محیطی فرصت مناسبی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت و تا آنجا که زمینه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی ممکن می سازد، باید از این همکاری و مساعدت ها برای حل بحران هایی مثل گرد و غبار بهره برد.

تابناک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها