رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 275933

فارن پالسی:

عربستان سعودی در حال تضعیف خود و تقویت ایران

ساعت 24- نشریه فارن‌پالیسی در مقاله‌ای به تازگی نوشته است که سیاست‌های افراطی عربستان سعودی باعث تضعیف این کشور و تقویت ایران خواهد شد.

نفت 50 دلاری برای عربستان حیاتی است
style="text-align:justify">به نوشته این نشریه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا احتمالا محمد بن سلمان را که ماه ژوئن به سمت ولیعهد جدید عربستان سعودی منصوب و معرفی شد، به عنوان یک رهبر سیاسی در منطقه خاورمیانه، ساخته و پرداخته در خیال و تصورات خود می بیند. خصومت ورزی های بی امان ولیعهد جوان سعودی ضد ایران و انتقادات و سرزنش های تند وی از قطر، دقیقا با ژست های تهاجمی و خصمانه ترامپ در قبال ایران همخوانی دارد.

به نوشته «راس هریسون»، نویسنده این مقاله در فارن‌پالیسی، «دونالد ترامپ» به «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به چشم رهبری در خاورمیانه می‌نگرد که او را در خیالاتش تصور می‌کرده است: «دشمنی بی‌امان ولیعهد جوان با ایران و انتقادات سرسختانه‌اش از قطر با مواضع پرخاشگرانه ترامپ در قبال ایران همخوانی دارد.»

اما، مطابق این یادداشت، ترامپ با پیگیری این سیاست‌ افراطی در قبال تهران ممکن است که هدیه‌ای استراتژیک به ایران هدیه کند، درست همانند همان کاری که «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با حمله به عراق و کنار زدن رئیس‌جمهور این کشور برای ایران انجام داد.

«هریسون» در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «سعودی‌ها، اگر حمایت‌های ترامپ از سیاست‌های منطقه‌ایشان را بیش از حد مایه تسلی خاطرشان قرار بدهند، دچار خطای محاسباتی خواهند شد. صرفنظر از کارهایی که ایالات متحده انجام می‌دهد، افزایش انتقادات علیه ایران، و در همان حال هجمه به قطر که همانند عربستان عضو شورای همکاری خلیج فارس است، احتمالاً موضع عربستان سعودی و آنچه از نظم سیاسی فعلی جهان عرب باقی مانده است را تضعیف خواهد کرد.»

وی خاطر نشان کرده در حالی که هدف از این اقدامات قرار است تضعیف ایران باشد، آنها ممکن است در عوض به تهران دست بالاتر را عرضه کنند. «در واقع، کسی به سیاست‌سازان ایران خرده نخواهد گرفت اگر باور داشته باشند که عربستان سعودی در دام حرکاتی مانند دسته‌ای از حرکات ورزش جودو افتاده که بر اساس آن، رقیبان به نحوی نابخردانه مانورهایی می‌دهند که از قدرتشان برای آسیب زدن به خودشان استفاده می‌کنند.»

«عربستان چگونه با تنش‌افزایی با ایران و تلاش برای جلب تبعیت قطر مواضع خودش را تضعیف می‌کند؟ در حالی که عربستان سعودی به دلیل روابط مبتنی بر امنیتش با آمریکا مزیت‌های نظامی بیشتر در برابر ایران دارد، اما بخش زیادی از قدرت سیاسی عربستان در منطقه از موقعیت قدرتمندش در میان جهان عرب ناشی می‌شود.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «اما نظم جهان عرب به دلیل فرسایشی بودن جنگ‌های داخلی در عراق، لیبی، سوریه و یمن به طرزی ویژه شکننده شده است. با آنکه ایران آشکارا تهدیدی علیه منافع عربستان به شمار می‌رود، این ضعیف شدن عربستان در میان همگنان عربش در اثر حوادث بهار عربی و جنگ‌های داخلی است که بزرگترین چالش برای ریاض و بزرگترین فرصت برای تهران را فراهم می‌آورد.»

تحلیلگر «فارن‌پالیسی» تأکید کرده است: «تشدید خصومت با ایران، احتمالاً این جنگ‌ها را طولانی‌تر کرده و خطر تضعیف بیشتر جهان عرب را در پی خواهد داشت و به همین دلیل، موقعیت عربستان در برابر ایران را تخریب خواهد کرد.»

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها