رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 278100

طراحی یک تراشه برای بازگرداندن بینایی افراد نابینا

ساعت 24-در پی سرمایه‌گذاری 65 میلیون دلاری دارپا، محققان دانشگاه رایس یک تراشه طراحی کرده‌اند که با استفاده از چند حسگر می‌تواند تصویر دنیای خارج را در مغز فرد نابینا بازسازی کند.

32
به نقل از انگجت، محققان دانشگاه "رایس"(Rice) در راهکاری جدید برای بازگرداندن بینایی افراد نابینا، تراشه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات محیط پیرامونی را به مغز ارسال کند.

این تراشه که نام جالب "فلت‌اسکوپ"(FlatScope) برای آن انتخاب شده است بر روی مغز قرار می‌گیرد تا کار نظارت و تحریک نورون‌های مغزی را که می‌توانند قابلیت ایجاد تشعشع داشته باشند، انجام دهند.

این تراشه نه تنها باید جزئیات بیشتری را نسبت به نورون‌های معمول در مغز ببیند بلکه می‌بایست به سطحی از تاثیرگذاری در مغز برسد که مغز بتواند داده‌های ورودی آن را پردازش نماید.

این پروژه بخشی از یک برنامه جامع متعلق به "سازمان تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا"(دارپا) است که قصد دارد یک رابط نورونی با وضوح بالا تولید کند.

اگر این پروژه‌ها با موفقیت پیشرفت کنند می‌توانند برای بازگرداندن دیگر حواس از دست رفته نیز موثر باشند و برای مثال شنوایی افراد ناشنوا را نیز به آنها برگردانند.

با توجه به اینکه این تراشه در مرحله تولید نمونه‌های اولیه است، راه زیادی برای رسیدن به این هدف باقی مانده است اما امیدهایی وجود دارد که در آینده نابینایی و ناشنوایی تبدیل به خاطراتی در دفترچه‌های خاطرات شوند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها