رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 278242

هشدار ظریف به ترامپ: گزینه خروج از برجام برایمان روی میز است

ساعت 24-وزیر خارجه ایران چند روز پس از دومین سالگرد اجرای مفاد برجام توسط ایران گفت که در صورت نقض قابل‌توجه توافق هسته‌ای توسط آمریکایی‌ها، تهران گزینه‌هایی برای پاسخ از جمله گزینه خروج از برجام را در دسترس دارد.

ظریف
style="text-align:justify">«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه با یکی دیگر از رسانه‌های آمریکایی، از روی میز بودن گزینه خروج از برجام سخن گفته است.

ظریف که دو سال پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و سیمان‌اندود شدن قلب راکتور آب سنگین اراک در ازای قول غربی‌ها به برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گفت، ابتدا با سوال خبرنگار «نشنال اینترست» در خصوص سخنان دیروز خود مبنی بر نقض روح و جسم برجام توسط دولت جدید آمریکا و پاسخ تهران به این اقدام مواجه شد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت که «ایران (در مواجهه با اقدامات آمریکا علیه برجام) مسیری را که در برجام تعیین شده طی کرده یعنی به کمیسیون مشترک برجام رجوع کرده است تا مطمئن شویم که کوتاهی‌های ایالات‌متحده در زمینه برجام، چاره‌اندیشی شود.»

وی در خصوص موارد مطرح‌شده در کمیسیون برجام و نتیجه این طرح موضوع گفت: «این موضوع هم در دولت ترامپ و هم در دولت اوباما، موضوع بحث‌های کمیسیون بوده؛ مثلا صدور مجوز خرید هواپیماهای بوئینگ، 4ماه طول و صدور مجوز خرید هواپیماهای ایرباس 9 ماه طول کشید که به نظر ما، این زمانی طولانی است.این موضوع هم در دولت ترامپ و هم در دولت اوباما، موضوع بحث‌های کمیسیون بوده؛ مثلا صدور مجوز خرید هواپیماهای بوئینگ، 4ماه طول و صدور مجوز خرید هواپیماهای ایرباس 9 ماه طول کشید که به نظر ما، این زمانی طولانی است.»

خبرنگار با شنیدن جمله مربوط به خروج ایران از توافق، از ظریف خواست که توضیح بیشتری در خصوص گزینه خروج از توافق بدهد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: «منظورم این است که اگر آن (خروج از توافق) یک گزینه است، راهش به سوی ما نیز باز است.»

خبرنگار در ادامه از نظر شخصی ظریف در رابطه با ترامپ پرسید و گفت: «آیا شما ترامپ را مردی می‌بینید که بتوانید با او تجارت کنید یا وی را کسی می‌بینید که در تعامل با ایران، خیلی بی‌اعتدال پیش رفته است؟»

ظریف پاسخ داد: «لفاظی هیچ‌گاه به ایجاد فهم بیشتر در تعامل با ایران یا هر کشور دیگری، منجر نمی‌شود. ما باید در ارسال پیام محتاط‌تر باشیم چون می‌بینیم که در هفته‌های گذشته، همین انتقال پیام اشتباه در منطقه ما، بخصوص پس از برگزاری نشست ریاض، به واکنش شدید در منطقه منجر شده است. این واکنش فقط بین ایران و متحدان ایالات‌متحده نبوده بلکه بین خود متحدان ایالات‌متحده هم واقع شده است.»

وزیر خارجه ایران از صحبت‌های خود نتیجه‌گیری کرد که «پس بنظر من، مهم است که این مسئله را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم پیچیدگی‌های منطقه را درک کنیم.»

محمدجواد ظریف در ادامه گفت که برجام باید مبنایی برای تعامل و تفاهم بیشتر بین ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در مذاکرات هسته‌ای باشد.

وزیر خارجه ایران گفت: «ایران (با اجرای برجام) پای در مسیر تفاهم با آمریکا و 1+5 گذاشت و شورای امنیت هم از این مسئله حمایت کرد و در این مرحله، ما با اجرای این توافق، راضی خواهیم شد. قبلاً هم گفته‌ایم که می‌خواهیم این توافق مبنا باشد نه سقف ولی برای اینکه این توافق، به مبنایی محکم تبدیل شود، باید مطمئن شویم که همه طرف‌ها، تعهداتشان را صادقانه و تمام و کمال، اجرا کرده‌اند. اگر به این مرحله برسیم، منفذی به سوی پیشرفت بیشتر (در تفاهم) باز خواهد شد.»

در ادامه بحث به عراق و یکی از خبرهای نیویورک‌تایمز در خصوص برنده بودن ایران در بازی عراق و بازنده بودن آمریکایی‌ها در این میدان پرداخت و نظر ظریف را جویا شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که اوضاع امروز منطقه خاورمیانه، نبرد برای پیروزی یا شکست نیست و حمله آمریکایی‌ها به عراق، باعث باخت همه شده است.

ظریف ادامه داد: «شرایط امروز جهان به قدری در هم تنیده و به هم مرتبط است که دیگر برنده و بازنده وجود ندارد. یا همه با هم می‌بریم و یا می‌بازیم. مشخصاً اگر دولتی منافع خود را بر مبنای حذف دیگران قرار دهیم، آنگاه مسئله را طوری طرح کرده‌ایم که قابل‌حل نیست.»

ظریف در ادامه از نگاه مغرضانه نویسنده این مقاله انتقاد کرد و گفت که چنین دیدگاهی، در دیگر مقالات ضدایرانی هم دیده می‌شود.

محمدجواد ظریف گفت: «این مسئله درباره (اخبار مدعی) کنترل عراق توسط ایران هم صادق است. هیچ‌کس نمی‌توانند کشور دیگری را کنترل کند. حتی برای یک ابرقدرت هم ادعای کنترل یک کشور دیگر، اغراقی جدی و خطرناک خواهد بود.»

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها