رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 279464

سرمایه گذاری و قیمت نفت در افت و خیز

بدشانسی نفتی روحانی ادامه دارد؟

ساعت 24-حسن روحانی در 2-3 سال اخیر از نظر قیمت نفت در بازارهای جهانی با بد شانسی مواجه شده و به دلیل سقوط قیمت هربشکه نفت از 100 دلار به حتی 40 دلار قدرت مالی اش را از دست داده است. این وضع راه اورا برای محقق کردن وعده هایش در افزایش رفاه مادی ایرانیان ناهموار کرده است . با این همه روحانی برای باردوم از سوی رای دهندگان ایرانی بررقبای اصولگرایش ترجیح داده شد و تا 4سال دیگر رییس جمهور باقی می ماند.

12
میزان محبوبیت او با قیمت نفت در بازارجهانی همبستگی مثبت دارد. یعنی اگر قیمت نفت در جهان روندی فزاینده را تجربه کند احتمال اینکه وی بتواند پول بیشتری برای شهروندان خرج کند بیشتر و محبوبیت او افزایش می یابد. گزارش حاضر نشان می دهد اما روحانی با بد شانسی نفتی مواجه است و البته یک احتمال هم این است بعد از 3 سال قیمت نفت روندی به سرعت روبه بالا را تجربه کند اما این در دورانی است که احتمالا روحانی رییس جمهورنیست.
آژانس بین المللی انرژی هشدار داده است کاهش سرمایه گذاری جهانی در بخش صنعت نفت زمانی که بهای نفت در بازار جهانی رو به افزایش بگذارد، جهان را با کمبود انرژی روبرو خواهد کرد.بنا به اعلام این سازمان، در سه سال گذشته سرمایه گذاری در بخش انرژی همزمان با کاهش سود در صنعت نفت، بیست درصد کاهش نشان داده است. یکی از تحلیلگران گفت کاهش سرمایه گذاری در کوتاه مدت در بخش انرژی، مشکلاتی در دراز مدت به همراه خواهد داشت.برای اولین بار در تاریخ، سرمایه گذاری در صنعت برق از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز پیشی گرفته است. فیل فلین، نویسنده گزارش انرژی و تحلیل گر بخش انرژی در شبکه خبری فاکس بیزینس گفت گرچه سرمایه گذاری در بخش برق به انگیزه برای خودروی برقی و انرژی پاک کمک می‌کند، اما هنوز زمان برای چنین سرمایه گذاری مناسب نیست.او گفت: «اگر حتی هر راننده‌ای در چند سال آینده اتومبیل هایبرید سوار شود هنوز نیاز به مقادیر بسیاری از نفت و گاز وجود خواهد داشت و تقاضا برای این بخش، در ده تا بیست و پنج سال آینده حتی بیشتر هم خواهد شد.»آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید، به رغم رشد فزاینده انرژی تجدید پذیر، سوخت فسیلی هنوز بیش از هشتاد درصد از نیاز انرژی در جهان را تامین می‌کند. گرچه این روند در طول زمان تغییر خواهد کرد، اما از دیدگاه آقای فلین، بهای نفت در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت و در پی آن عرضه کاهش می یابد و تقاضا برای نفت ارزان در کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت .او در این باره گفت: «به باور من، تا پایان سال جاری نفت به راحتی به شصت دلار در هر بشکه و یا بیشتر خواهد رسید.»شاید چنین پیش بینی واقعی نباشد. بهای نفت به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید به میزان یک میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز، در سال جاری بیست درصد کاهش داشت.تحلیل گران می‌گویند، تقاضای کم در بازار جهانی، به همراه افزایش تولید نفت شیل (سنگ نفت) در آمریکا، احتمالاً از برخی از سرمایه گذاری ها در بخش نفت جلوگیری خواهد کرد.کیث بلیس از شرکت کات وان در این باره گفت: «با توجه به تولید نفت شیل در آمریکای شمالی و به ویژه صادرات آن از آمریکا، من احتمال نمی‌دهم بهای نفت از طیف چهل و پنج تا پنجاه و پنج دلار بالاتر برود. از این رو، وضعیت سرمایه گذاری در بخش نفت، در وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.»شاید پیش بینی آقای فلین که می‌گوید بهای نفت در پی بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ۱۴۶ دلار در هر بشکه رسید، درست باشدو او می‌گوید، شرکت‌های نفتی وقتی واقعیت را درک خواهند کرد که فرصت‌ها از دست رفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها