رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 279476

ناگفته های وزیر احمدی نژاد از انتخابات 96: دوست نداشتیم روحانی رای بیاورد/ ما اصلا سهم نمیخواهیم/ خط قرمزها را نمی گوییم

ساعت24-اگر لازم بود، آقای رئیس‌جمهوری می‌گوید بقیه هم متوجه شوند (خنده). نباید بعضی چیزها به‌طور کامل گفته شود. ضمیر مرجع خودش را پیدا می‌کند. خیلی نیازی نیست این‌گونه توضیح داد.

حاجی+بابایی.jpg
style="text-align:justify"> فراکسیون ولایی مجلس که چندی پیش رسما اعلام موجودیت کرد، کمیته‌ای برای تعامل با رئیس‌جمهوری درباره انتخاب کابینه تشکیل داده است. کمیته‌ای متشکل از ١٥ نفر از نمایندگان عضو این فراکسیون اصولگرا، فراکسیونی که دوز اصولگرایی آنها به‌مراتب از فراکسیون مستقلین (نزدیک به لاریجانی) بیشتر است. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، از دیدار امروز اعضای این کمیته با رئیس‌جمهوری خبر داده است. او همچنین به «مهر» گفته در این جلسه ١٥ شاخص به رئیس‌جمهوری منتقل خواهد شد. حاجی‌بابایی همچنین به «شرق» می‌گوید این فراکسیون دنبال سهم‌خواهی از رئیس‌جمهوری در کابینه نیست؛ اما او درعین‌حال درباره مواضع سیاسی وزرای معرفی‌شده می‌گوید که نباید حاشیه‌ساز باشد. مشروح گفت‌وگو با «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، نماینده همدان، در ادامه می‌آید.

‌ فراکسیون ولایی برای تعامل با رئیس‌جمهوری درباره کابینه کمیته تعامل تشکیل داده، با توجه به اینکه فراکسیون شما در انتخابات رقیب رئیس‌جمهوری بود، انگیزه‌تان از تشکیل این کمیته چیست؟
اینها نماینده مجلس هستند. انتخاب وزیر با رئیس‌جمهوری و مجلس است و اینجا مجبورند باهم باشند.
‌ خب خاستگاه دو طیف با هم فرق دارد؛ خاستگاه رأی روحانی لااقل در مجلس، فراکسیون امید است و خاستگاه فراکسیون شما چیز دیگری.
یعنی می‌خواهید بگویید فراکسیون ما اصلا هیچ کاری نداشته باشد؟
‌ نه؛ اما بحث تعامل فراکسیون شما با رئیس‌جمهوری، ‌نوعی سهم‌خواهی را به ذهن می‌آورد.
چرا سهم‌خواهی؟ ما اصلا سهم نمی‌خواهیم.
‌خب شما در انتخابات، رقیب رئیس‌جمهوری بودید.
بله، ما رقیبش بودیم و دوست هم نداشتیم که رأی بیاورد. اما بعدش چه؟
‌پس انگیزه‌تان از تشکیل این کمیته چیست؟
انگیزه ما این است که نماینده مجلس هستیم. ١٢٠، ١٣٠ نماینده‌ایم. مردم توقعاتی از ما دارند. دوست داریم حالا که آقای روحانی انتخاب شد، پرقدرت کار کند. اینکه کسی به کسی رأی نداده، رقابت بوده، ولی حالا که کسی رأی آورده، باید همه کمکش کنیم.
‌کمیته تعامل فراکسیون ولایی با دولت، دقیقا دنبال چیست؟
دنبال این هستند که آدم‌های کارآمدی را به کار بگیرند.
‌در همین دولت یازدهم از نظر شما چه افرادی کارآمد هستند؟
اسم نمی‌برم، بحثم کارآمدی است؛ یعنی کسی که بتواند مطابق برنامه ششم، مطابق قوانین بالادستی و نیاز جامعه در آن حیطه مسئولیتی که برعهده می‌گیرد، موفق عمل کند.
‌این شاخص‌ها را در کدام‌یک از وزیران فعلی دیده‌اید؟
اینها الان در معرض انتخاب‌ هستند؛ یعنی ممکن است برای یک وزارتخانه سه نفر در دست بررسی باشند، ولی اگر بگویم فلانی خوب است، این می‌شود همان سهم‌خواهی که شما گفتید؛ یعنی می‌شود مثلا من طرفدار فلانی‌ام.
‌می‌خواهم بدانم که از نظر فراکسیون شما کارآمدی چیست؟
اصلا نمی‌خواهم وارد بحث شخص بشوم. موضوع من این نیست. بحثم این است که ما شاخص‌هایی داریم.
‌شاخص‌ها چیست؟
نام برده شده است و فهرستی تهیه‌شده که دوستان اعلام می‌کنند؛ برای مثال کارآمدی، تخصص، توانمندی و قدرت مدیریت داشته باشد.
‌درباره مواضع سیاسی چطور؟ شاخصی دارید؟
مواضع سیاسی هرچه می‌خواهد باشد، فقط حاشیه نداشته باشد.
‌خب از نظر شما حاشیه چیست؟
حاشیه چیزهایی است که از خط قرمزهای نظام عبور نکرده باشد که اگر وارد شد، دولت، مجلس و خود شخص دچار حاشیه نشوند.
خط قرمزها کدام‌اند؟
شما بگویید خط قرمز کفایت می‌کند.
‌خب واضح بفرمایید خط قرمزهایی که مدنظر شماست و به رئیس‌جمهوری می‌گویید وزرای کابینه مواضع سیاسی‌شان از آن عبور نکرده باشند، چیست؟
خود رئیس‌جمهوری اینها را می‌داند.
‌خب بگویید بقیه هم بدانند.
اگر لازم بود، آقای رئیس‌جمهوری می‌گوید بقیه هم متوجه شوند (خنده). نباید بعضی چیزها به‌طور کامل گفته شود. ضمیر مرجع خودش را پیدا می‌کند. خیلی نیازی نیست این‌گونه توضیح داد.
‌درباره جلسه فراکسیون ولایی با آقای واعظی؛ آیا ایشان به‌عنوان وزیر ارتباطات حاضر شد یا رابط دولت با فراکسیون شما؟
ما از آقای واعظی دعوت کردیم و ایشان در فراکسیون حضور پیدا کردند. ایشان به‌عنوان وزیر ارتباطات آمدند. ما وزرای دیگر را هم دعوت کردیم و دعوت خواهیم کرد. وزرا به فراکسیون می‌آیند، هم نماینده‌ها سؤالاتشان را می‌پرسند هم وزرا گزارش کار و توضیح می‌دهند و سؤالات را پاسخ می‌دهند. کلا فضای خوبی است.
‌درباره کابینه هم رایزنی می‌شود؟
خیر، اگر سؤالاتی بپرسند جواب می‌دهند. از آقای واعظی سؤالاتی مطرح شد که ایشان پاسخ دادند. خبرهایش هم منتشر شده و ایشان هم خیلی عنایت داشتند و گفتند هم خودشان و هم آقای رئیس‌جمهوری نگاهشان به این فراکسیون، مثبت است. درست است فراکسیون به ایشان رأی نداده ولی نگاهشان مثبت است.
‌جلسه‌تان با آقای روحانی چه زمانی است؟
آقای واعظی پیگیر بود؛ با من تماس گرفتند و گفتند که با آقای رئیس‌جمهوری صحبت کردند و نظرشان مثبت بوده و قرار شده تعاملی بین کمیته‌ای که انتخاب شده با آقای روحانی باشد. با هم درباره مسائل مختلف صحبت کنند و اگر لازم باشد مشاوره‌ای صورت بگیرد و کمکی از فراکسیون بر بیاید انجام دهد.
‌خیلی‌ها آقای رحمانی‌فضلی، وزیر کشور را جزء اصولگرایان دولت می‌دانند. فکر می‌کنید چینش کابینه دوازدهم درباره وزرای اصلاح‌طلب و اصولگرا چگونه باشد؟
بالاخره خود آقای روحانی باید انتخاب کند. برای من فرقی نمی‌کند همه‌اش را اصلاح‌طلب معرفی کند یا اصولگرا هم معرفی کند؛ مهم برای من کارآمدی است.
‌ خب در همین مورد مثلا وزیر کشور را کارآمد می‌دانید؟
درباره شخص صحبت نمی‌کنم.
‌منظور عملکرد وزارت کشور است.
درباره هیچ‌کدام از وزرا نظر نمی‌دهم...
چون من مسئول فراکسیون هستم و باید در فراکسیون بحث شود و گفت‌وگو شود؛ حالا من بخواهم نظر دهم و نظر فراکسیون تلقی شود خوب نیست.
‌یعنی فراکسیون ولایی به جمع‌بندی درباره عملکرد وزرا نرسیده؟
خیر، نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم. ما می‌خواهیم فهرست را بگیریم. قبلا لیست می‌دادند و می‌گفتند نظر شما چیست و بعد بررسی می‌کردند؛ شاید دو تا را قبول نمی‌کردند و عوض می‌شد ولی تا الان چنین چیزی به ما نرسیده است و ما هم براساس گفته و شنیده‌ها شنیده‌ایم. برخی هم ممکن است شب معرفی عوض شوند. هر وقت معرفی کردند ما برای هر وزارتخانه‌ای یک کمیته تشکیل داده‌ایم که بررسی می‌کنند. این کمیته‌ها نظراتشان، پیشنهادهایشان، دیدگاه‌هایشان را می‌دهند و به فراکسیون ایده‌هایشان را منتقل می‌کنند و فراکسیون براساس کار کارشناسی تصمیم می‌گیرد. هنوز جمع‌بندی درباره افراد نداریم. یعنی نمی‌دانیم مثلا وزیر علوم چه کسی است که کمیته‌اش بررسی کند.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها