رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 280182

عراق میتواند پل تفاهمی میان ایران و عربستان باشد؟

ساعت24-خبرگزاری اسپوتنیک با پرداختن به سفرهای اخیر مقامات عراقی به ایران و عربستان در تحلیلی نوشت که عراق تلاش می‌کند تا پل تفاهمی میان ایران و عربستان باشد.

ایران و عربستان.jpeg
اسپوتنیک در تحلیلی نوشت: عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق اخیرا به ایران سفر کرد و پس از دیدار با حسین دهقان، همتای ایرانی‌اش تفاهم‌نامه همکاری مشترک نظامی و تبادل کارشناسان در زمینه مبارزه با تروریست‌ها و حفظ امنیت مرزها امضا کرد.

قبل از سفر عرفان الحیالی به تهران قاسم الاعربی، وزیر کشور عراق به ریاض سفر کرد و چارچوب‌های همکاری امنیتی و اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف میان عراق و عربستان ایجاد شد. همچنین دو طرف به منظور تقویت امنیت و ثبات و مبارزه با تروریست‌ها و ایجاد محیطی امن با هم توافق کردند که همکاری امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند.

قبل از این نیز عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق تاکید کرد که منطقه خاورمیانه بر لبه آتشی بزرگ است و اگر عقلا امور را درست نکنند این آتش تر و خشک را خواهد سوزاند و از ایران و عربستان می‌خواهد که یک تصمیم شجاعانه اتخاذ کنند و به مشکلات‌شان پایان دهند و این اختلافات تنها به کشت و کشتار و ویرانی در منطقه منجر می‌شود و باعث می‌شود به جای اینکه منابع در زمینه رشد و شکوفایی و بازسازی و ایجاد آسایش برای ملت‌های منطقه هزینه شود، میلیاردها دلار برای خرید اسلحه و مهمات خرج شود.

اسپوتنیک در ادامه این تحلیل نوشت: دولت عراق در این مدت تلاش می‌کند که به دور از اختلافات باشد و موضع بی‌طرفانه اتخاذ کند، به همین دلیل با چشم‌پوشی از قطع روابط کشورهای همسایه و اختلافات داخلی، عراق سعی کرد تا با کشورهای همسایه پل‌های ارتباطی ایجاد کند و دیدیم که وزیر دفاع عراق به تهران سفر کرد و وزیر کشورشان نیز به عربستان سفر کرد و این جزئی از سیاست دولت عراق و حیدرالعبادی است که تلاش می‌کند در مرحله بعد میان کشورها تعادل ایجاد کند.

همچنین در این تحلیل آمده است که به نظر می‌رسد گام‌های حیدر العبادی در زمینه سیاست خارجه موفق خواهد بود و مشکلات داخلی یک کشور وابسته به وضعیت خارجی آن است،‌ بنا بر این اگر در خارج از عراق توافقات و تفاهماتی به وجود آید اوضاع داخلی عراق نیز آرام خواهد شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها