رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 280224

لزوم پرهیز از مصرف «بستنیهای سنتی»

ساعت 24- رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: از آنجا که شیر استفاده شده در بستنی‌های سنتی ممکن است آلوده به ویروس تب مالت باشد توصیه می‌شود افراد از مصرف این نوع بستنی‌ها پرهیز کنند.

محمدحسین عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در خصوص استاندارد بودن مراکز فروش بستنی‌های سنتی توضیح داد: اصولا مرکز فروش بستنی‌های سنتی جواز کسب خود را از اتحادیه دریافت می‌کنند و وظیفه نظارت و بازرسی از آنها بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی قرار دارد.


وی افزود: محل کسب این صنف توسط بازرسان وزارت بهداشت از لحاظ دارا بودن استانداردهایی مثل نظافت، کاشی‌کاری بودن مغازه و لوازم انجام کار مورد بازرسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر این مراکز تخلفی را انجام دهند با آنها برخورد می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران ادامه داد: این مؤسسات مجوز خود را از صنف مربوطه دریافت می‌کنند و معمولاً مغازه‌هایی که دارای مجوز هستند تحت نظارت و بازرسی قرار دارند اما همیشگی بودن نظارت از این مراکز به عهده بازرسان وزارت بهداشت است و باید توجه داشته باشیم معمولاً به دلیل کم بودن تجهیزات و نیروی انسانی بازدید از این مغازه‌ها به صورت همیشگی و مداوم نیست.

عزیزی گفت: بنابراین به افراد توصیه می‌شود در مصرف بستنی‌های سنتی احتیاط کنند چون ممکن است شیر استفاده شده برای تهیه این بستنی‌ها آلوده به ویروس تب مالت که به وجود آورنده نوعی بیماری مزمن و خطرناک است باشد که درمان آن نیز به سختی انجام می‌شود.

وی گفت: به طور کلی مصرف بستنی به دلیل وجود کالری و چربی زیاد توصیه نمی‌شود زیرا این عوامل باعث بروز چاقی و یا دیابت خواهند شد. همچنین در بستنی‌های سنتی از مقدار شکر استفاده شده نیز از استاندارد لازم برخوردار نبوده که این موضوع نیز باعث ایجاد بیماری‌هایی می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، ادامه داد: شیر و رنگ‌های خوراکی که در بستنی‌های سنتی استفاده می‌شود نیز از لحاظ استاندارد دارای شبهه است و از آنجا که تعداد این مغازه‌ها زیاد است و نظارت کافی بر آنها صورت نمی‌گیرد بهتر است مردم از مصرف بستنی‌های سنتی خودداری کنند.

وی در خصوص نحوه تشخیص سالم بودن بستنی‌های سنتی، گفت: بستنی‌های سنتی هیچ گونه استانداردی ندارند و بر اساس تجربه افراد تهیه می‌شوند و نمی‌توان سالم بودن آنها را از ظاهر تشخیص داد.

عزیزی در پایان تصریح کرد: معمولاً در بستنی‌های صنعتی از شیر پاستوریزه استفاده می‌شود که این موضوع باعث شده تا این بستنی‌ها از سلامت بیشتری نسبت به بستنی‌های سنتی برخوردار باشند. به طور کلی مصرف این نوع بستنی‌ها به افرادی که از چربی و قند خون بالا رنج می‌برند به دلیل استفاده از چربی و شکر توصیه نمی‌شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها