رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 280357

آخرین گمانه‌زنی ها برای معرفی دولت دوازدهم +اسامی

دولت یازدهم به روزهای پایانی و به مراسم تنفیذ و تحلیف دولت دوازدهم نزدیک می‌شود و حسن روحانی باید هرچه سریعتر اعضای کابینه را به مجلس شورای اسلامی‌معرفی کند.

a href="http://newsirani.com">سرویس سیاسی خبرایرانی، دولت یازدهم به روزهای پایانی و به مراسم تنفیذ و تحلیف دولت دوازدهم نزدیک می‌شود. بنابر این حجت الاسلام حسن روحانی باید هرچه سریعتر اعضای کابینه را به مجلس شورای اسلامی‌معرفی کند. اما اشکال در این است که سهم خواهی‌ها باعث شده تا روحانی با فشار زیادی رو به رو باشد. اینکه عده ای بخواهند به رییس دولت دوازدهم مشورت بدهند، بسیار خوب است اما اینکه بخواهند اعمال فشار کنند و گزینه‌های مورد نظر خود را به روحانی تحمیل کنند، به دور از اخلاق است.


جالب اینجاست که فعالان سیاسی از هر دو جناح تاکید کرده‌اند که به دنبال سهم خواهی نیستند و اعتقاد دارند که رییس جمهور باید در انتخاب کابینه مستقل باشد. به هر حال اکنون کابینه در حال شکل گیری است و اطلاعات رسیده به تجارت بیانگر آن است که در کابینه دوازدهم هم شاهد حضور نیروهای جدید خواهیم بود، هم برخی وزرا ابقا می‌شوند و هم عده ای از دستگاهی به دستگاه دیگر کوچ می‌کنند.

اسحاق جهانگیری در مقام معاون اول ریاست جمهوری ابقا خواهد شد.واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم و نهاوندیان دو گزینه احتمالی رییس دفتررییس جمهور هستند. بانک و میرزاده نیز نامزدهای معاون اجرایی رییس جمهور هستند.تاجگردون و نجفی گزینه‌های احتمالی سازمان برنامه و بودجه هستند. همچنین احتمال حضور جمشید انصاری و میرزاده در سازمان امور اداری واستخدامی‌قوت گرفته است. گویا امیری و ربیعی گزینه‌های معاونت پارلمانی رییس جمهور شده‌اند. برای وزارت آموزش وپرورش نیز خانم مولاوردی ، معافیان و انصاریان مطرح هستند. تاکنون نهاوندیان تنها گزینه وزارت اموراقتصادی ودارایی است. فیروزآبادی و ستاری نیز گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. برای وزارت بهداشت نیز قاضی زاده‌هاشمی‌نهایی شده است. دهقان و ربیعی گزینه‌های احتمالی وزارت دفاع هستند تا کدامیک رای بیاورند. وزارت کشور نیز با یکی از دوگزینه رحمانی فضلی یا شریعتمداری فعالیت خواهد کرد. وزارت صنعت نیز با نعمت زاده خداحافظی خواهد کرد و گویا شریعتمداری گزینه نهایی این وزارتخانه است. ظریف برای وزارت امور خارجه و حجتی نیز برای وزارت جهاد کشاورزی نهایی شده‌اند. برای وزارت کار نیز کمالی و بانک گزینه‌های پیشنهادی هستند. برای وزارت نیرو اردکانیان و منوچهری مطرح هستند. کمالی و بهشتی گزینه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند. آخوندی و حناچی نیز برای وزارت راه و شهرسازی مطرح شده‌اند. وزارت علوم برای سبحان الله تعیین شده است. امکان حضور سیف یا نهاوندیان در بانک مرکزی نیز قوت گرفته است. صالحی همچون سالهای گذشته در سازمان انرژی اتمی‌حضور خواهد داشت.

دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز به ربیعی و شمخانی پیشنهاد شده است. امیری و پورمحمدی نیز احتمال حضور در وزارت دادگستری را دارند. خانم ابتکار در سازمان محیط زیست خواهد ماند همانگونه که زنگنه بر کرسی وزارت نفت تکیه خواهد زد. منتجب نیا و شهیدی گزینه‌های بنیاد شهیدوامور ایثارگران هستند. صالحی امیری نیز برای وزارت ارشاد قطعی شده است. احمدی پور از میراث فرهنگی به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خواهد رفت و سلطانی فر وزارت خود را بر وزارت ورزش و جوانان حفظ خواهد کرد.البته تا زمان اعلام اسامی‌وزرای کابینه به مجلس فرصت باقی است و باید منتظر ماند و تاثیر رایزنی بر روحانی را مشاهده کرد.

*باید از وزیر زن استفاده شود
در این رابطه رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی‌نشست خبری برگزار کرد و گفت : اعضای این فراکسیون در حال تهیه طرحی برای ایجاد سهمیه زنان برای نمایندگی در مجلس همانند دیگر کشورها هستند. پروانه سلحشوری افزود: در بیشتر کشورهای دنیا سهمیه ای برای حضور زنان در مجلس در نظر گرفته می‌شود ولی در ایران این سهمیه وجود دارد.وی تصریح کرد: فراکسیون زنان مجلس دهم در حال تهیه طرحی با عنوان «تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس» است که این طرح هم اکنون در مرحله تحقیقاتی است.وی تاکید کرد من هیچ کشوری را در دنیا سراغ ندارم که برای زنان یک سهمیه خاصی در مجلس در نظر نگرفته باشند. حتی عربستان که قوانین بسیاری علیه زنان دارند 19 درصد مجلس نمایندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: در کشورهایی همچون انگلیس و آلمان بیشتر امورات سیاسی و اداره کشور در دست زنان است، حتی در کشوری مانند اندونزی از 35 وزیر عضو دولت، 9 نفر زن هستند. رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین در مورد ترکیب دولت آینده گفت: حضور زنان در کابینه می‌تواند بسیار تاثیر گذار و مثبت باشد،ما بارها از رئیس جمهوری خواسته‌ایم که در دولت دوازدهم از بانوان استفاده و فرصتی را برای حضور آنان فراهم کنند. سلحشوری ادامه داد: زنان توانمند و نام آشنای بسیاری داریم که می‌توانند سکاندار اعضای هیات دولت باشند.نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این که آیا آقای روحانی در دولت آینده از زنان استفاده می‌کند، گفت متاسفانه ما هنوز جوابی از ایشان نداشته‌ایم ولی در مراسم افطاری رئیس جمهوری تلویحا اعلام کرد که وزیر زن نخواهد داشت و آن بدان دلیل است که بانوان در ایران نتوانسته‌اند مراحل مدیریتی را طی کنند.

*اصلاح‌طلبان مصداقی معرفی نکردند
از سوی دیگریک عضو فراکسیون امید گفت: هرچند اصلاحات به عنوان تأثیرگذارترین گروه در انتخابات ریاست جمهوری شاخص‌های لازم را به رئیس‌جمهور بیان می‌کنند اما تاکنون مصداقی برای کابینه معرفی نکرده و نخواهند کرد، مگر اینکه خود رئیس‌جمهور بخواهند. بهروز بنیادی در گفت‌وگو با ایسنا به نتیجه جلسه چند روز اخیر فراکسیون امید اشاره کرد و گفت: در این جلسه در خصوص شاخص‌های وزرای آینده و انتظاراتی که از رئیس‌جمهور وجود دارد رایزنی‌هایی انجام شد. نماینده کاشمر با اعلام اینکه اکنون منتظر هستیم تا رئیس‌جمهور کابینه دوازدهم را معرفی کند، به سخنانی که اخیرأ در خصوص سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت مطرح شده اشاره کرد و گفت: هیچ‌گاه موضوع سهم خواهی مطرح نبوده است.بنیادی با اشاره به اینکه هر آنچه مردم در انتخابات خواستار بوده و به آن رأی دادند برای حرکت بر مدار عقلانیت، تدبیر و تعامل با جهان و گره‌گشایی در امور اقتصادی بوده است، بیان کرد: رعایت حقوق شهروندی، آزادی بیان و رفع مشکلات اقتصادی از جمله نکاتی بوده که رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های خود مطرح کردند و مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده و مردم نیز همین را پذیرفتند.وی با اعلام اینکه‌امیدواریم افرادی برای کابینه دوازدهم معرفی شوند که از توانمندی لازم برخوردار باشند، گفت: به‌رغم سخنان مطرح شده در روزهای اخیر هرچند اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه برای کابینه دولت گزینه‌ای را معرفی نخواهند کرد اما کلیات، شاخصه‌ها و ملاک‌ها را برای انتخاب نیروهایی که می‌خواهند در تیم دولت قرار بگیرند مطرح خواهند کرد.وی با اعلام اینکه جریان اصلاحات باید سعه صدر خود را مقداری بیشتر کرده و از منیت‌ها دست بردارند، گفت: باید با پرهیز از سهم خواهی به دمکراسی احترام گذاشت.
فهرست ذیل براساس آخرین گزینه های احتمالی کابینه تنظیم شده است:
1 معاون اول : جهانگیری
2 رییس دفتررییس جمهور: واعظی ـ نهاوندیان
3 معاون اجرایی: بانک ـ میرزاده
4 برنامه وبودجه: تاجگردون ـ نجفی
5 امور اداری واستخدامی: جمشید انصاری ـ میرزاده
6 معاون پارلمانی : امیری ـ ربیعی
7 آموزش وپرورش: مولاوردی ـ معافیان- انصاریان
8 اموراقتصادی ودارایی: نهاوندیان
9 ارتباطات : فیروزآبادی ـ ستاری
10 بهداشت و درمان : قاضی زاده هاشمی
11 دفاع: دهقان
12 کشور: شریعتمداری ـ رحمانی فضلی
13 صنعت، معدن وتجارت: شریعتمداری
14 خارجه : ظریف
15 جهاد کشاورزی: حجتی
16 تعاون،کارورفاه اجتماعی: کمالی ـ بانک
17 نیرو: اردکانیان ـ منوچهری
18 میراث فرهنگی: کمالی- بهشتی
19 مسکن و شهرسازی : آخوندی ـ حناچی
20 علوم، تحقیقات وفناوری: سبحان الله
21 بانک مرکزی: سیف ـ نهاوندیان
22 انرژی اتمی: صالحی
23 شورای عالی امنیت ملی : ربیعی ـ شمخانی
24 دادگستری: امیری- پورمحمدی
25 محیط زیست: ابتکار
26 نفت : زنگنه
27 فرهنگ و ارشاد اسلامی: صالحی امیری
28 اطلاعات : علوی
29 ورزش و جوانان : سلطانی فر
30 امور زنان و خانواده : احمدی پور

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها