رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 280402

ازدواج‌های اجباری، معضل بزرگ جامعه روشندلان

ساعت 24-رییس هیات مدیره جامعه نابینایان استان یزد با اشاره به ازدواج‌های ناخواسته و اجباری به عنوان یکی از معضلات بزرگ و شایع در این قشر، از بی‌توجهی مسئولان در مورد رسیدگی به مشکلات نابینایان جامعه گلایه کرد .

23
div>

«محمد حسین کبیری نصرآباد» با اشاره به وجود 35 میلیون نابینا در جهان که اقلیت بزرگی را شامل می‌شوند، گفت: به تبع در کشور و استان یزد نیز روشندلان زیادی وجود دارند که در یزد معدودی از آنها یعنی تنها قریب 300 نفر در عضویت انجمن نابینایان استان هستند و از خدمات این تشکل استفاده می‌کنند .

وی خاطرنشان کرد: البته اعضای این انجمن فقط نابینایان مطلق نیستند بلکه کم‌بینایان و آلبنیسم‌ها نیز مشمول عضویت و استفاده از خدمات انجمن هستند.

رییس هیات مدیره جامعه نابینایان با اشاره به مشکلات متعدد این قشر، از جمله این مشکلات اساسی را ازدواج نابینایان ذکر کرد و گفت: متاسفانه ازدواج در جامعه نابینایان به یک معضل تبدیل شده و به ویژه دختران نابینا به شدت از این مشکل رنج می‌برند .

وی عمده‌ترین علت تبدیل شدن ازدواج نابینایان به یک معضل را مخالفت خانواده‌ها با ازدواج این افراد با همنوعان خودشان بیان و اظهار کرد: علی رغم تمایل بسیاری از نابینایان به ازدواج با همنوع خود، به اجبار خانواده‌هایشان باید تن به ازدواج‌های ناخواسته بدهند .

وی یکی دیگر از ناکامی‌های این قشر از جامعه را داشتن شغل مناسب عنوان کرد و در این باره افزود: موضوع اشتغال در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین مشکلات جامعه روشندل تبدیل شده و متاسفانه بخشی زیادی از این مشکل به عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه بازمی‌گردد به نحوی که بسیاری از آنها از بکارگیری نابینایان به عنوان نیروی شاغل خودداری می‌کنند.

کبیری با بیان این که تنها 100 نفر از اعضای انجمن تاکنون موفق به فعالیت در شغلی مناسب شده‌اند، در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی هیات مدیره در این باره عنوان کرد: با همفکری هیات مدیره جامعه نابینایان، بسیاری از اعضای روشندل انجمن به عنوان اپراتور یا دبیر مدارس استثنایی و برخی نیز در حوزه مشاغل آزاد بکار گماره شده‌اند هرچند که اقدامات اخیر هیات مدیره در این مورد بی‌نتیجه بوده است.

وی از تلاش مسئولان انجمن در مورد اختصاص تسهیلات مسکن برحسب نیاز روشندلان خبر داد و گفت: البته تا اندازه توان جامعه نابینایان سعی در رفع نیازهای این قشر داشته و خدماتی مانند مشاوره، برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی درون شهری و برون شهری را با کمترین اعتبار موجود به آنها ارائه می‌کند.

کبیری به رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان برای رسیدگی به مشکلات نابینایان اشاره کرد و گفت: مناسب‌سازی محیط شهری یکی از نیازهای جامعه نابینا است ولی همچنان شاهد مشکلاتی در این بخش هستیم و ضمن این که به دلیل بی‌توجهی نمایندگان مردم در مجلس، تاکنون فرصتی برای بررسی مشکلات اشتغال و ازدواج نابینایان فراهم نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها