رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 282334

روایت قالیباف از کناره‌ گیری به‌ نفع رئیسی

رای من بیشتر از رئیسی بود؛ اگر به‌جای او من مانده بودم، با فاصله کمتری رقابت را به حریف واگذار می‌کردیم و چون اصولگرایی رای به رفتن من و ماندن رئیسی داد، پس اصولگرایی دچار بحران است و نیاز به نوسازی دارد.

قالیباف و رئیسی
div>رأی من بیشتر از رئیسی بود؛ اگر به‌جای او من مانده بودم، با فاصله کمتری رقابت را به حریف واگذار می‌کردیم و چون اصولگرایی رأی به رفتن من و ماندن رئیسی داد، پس اصولگرایی دچار بحران است و نیاز به نوسازی دارد.
این جملات چکیده و خلاصه سخنان و کنش‌های این روزهای قالیباف و حامیانش است. چه در بیانیه «نواصولگرایی» خود آقای شهردار، چه در مصاحبه‌ها و توییت‌های یاران و نزدیکانش و چه گفته‌های صریح دوشنبه‌شب خودش در برنامه تلویزیونی جهان‌آرای صداوسیما، حرف این است که آقای شهردار با وجود اینکه رأی بیشتری از رئیسی داشت؛ اما فداکارانه کنار کشید. آنها معتقدند نظرسنجی‌ها همه به‌ نفع قالیباف بوده؛ اما قالیباف برای اینکه وحدت را در اصولگرایی مخدوش نکند، ایثار کرده و کنار رفته است.
قالیباف گفته است: «من به این نتیجه رسیدم اگر در انتخابات ۹۶ نتیجه‌ دیگری حاصل شود، خواهند گفت مشکل در نداشتن وحدت بود». قالیباف معتقد است عملکردش در شهرداری از سوی مردم در مقایسه با دو شهردار قبلی، بالاتر ارزیابی شده و همین یعنی قطعا در رقابت‌های ریاست‌جمهوری هم با اقبال روبه‌رو می‌شده است. او گفته است: «من نظرسنجی‌های مختلف را از گرایش‌های گوناگون دیدم. نمره مردم به این شکل بود که من نفر اول بودم، کرباسچی نفر دوم و احمدی‌نژاد نفر سوم».
آیا واقعا نظرسنجی‌ها به نفع قالیباف بود؟
قالیباف گفته: « همه آمار و اطلاعات، نشان می‌داد من باید در صحنه بمانم؛ اما فضای اردوگاه به این شکل بود که وقتی می‌گفتند یکی باید کنار برود، همه به من نگاه می‌کردند. من اگر می‌ماندم، یا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد یا با یک فاصله اندک یک‌درصدی انتخابات را می‌باختیم». این در حالی است که بر اساس نتایج مؤسسات نظرسنجی، چند روز مانده به انتخابات، آرای قالیباف در استان تهران حدود ١٦درصد اعلام شده بود.
کاهش رأی قالیباف در حالی بود که رأی مثبت سیدابراهیم رئیسی هرچند کند و ملایم؛ اما رو به ازدیاد بود. نظرسنجی ایسپا در ٢٠ اردیبهشت،‌ نشان می‌داد رئیسی دو درصد از قالیباف جلوتر بود. وقتی هم که قالیباف انصراف داد، اعلام شد کم‌شدن آرای قالیباف و درعین‌حال اضافه‌شدن به سبد رأی رئیسی، به شکلی بوده که در برخی نظرسنجی‌ها او تبدیل به نامزد اصلی اصولگرایان شده و همین باعث تصمیم قالیباف شده است. نه حامیان قالیباف و نه خودش در برنامه جهان‌آرا اشاره‌ای به اینکه کدام نظرسنجی و در چه زمانی او را جلوتر از رئیسی نشان می‌داده، نکرده‌اند.
«آرای قالیباف به سبد رئیسی ریخته نشد؛ اما در صورت کناررفتن رئیسی، قطعا بخش درخور توجهی از آرای رئیسی، به سبد قالیباف ریخته می‌‎شد»؛ شاید تنها بخش درست ادعاهای قالیباف و حامیانش، همین گزاره باشد. همان زمان هم گفته می‌شد این مسئله که سبد آرای قالیباف کاملا به سبد رئیسی ریخته می‌شود، اشتباه است؛ اگرچه سهم بزرگی از این سبد به سوی رئیسی خواهد رفت؛ اما در نهایت بخشی از این سبد رأی که به روحانی می‌رسید، باعث برتری او خواهد شد.
نظرسنجی «ایپو» همان زمان نشان می‌داد از میان افرادی که به قالیباف رأی می‌دهند، کمی بیش از ۲۰ درصد به روحانی و حدود ۳۰ درصد به رئیسی رأی خواهند داد. بر اساس نظرسنجی‌های همین مؤسسه و همچنین ایسپا (وابسته به جهاد دانشگاهی)، مجموع آرای حامیان دولت (روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا) بیش از مجموع آرای اصولگرایان بود.
قالیباف در برنامه جهان‌آرا درباره ایده «نواصولگرایی» خود هم که با واکنش‌های متفاوتی از سوی هم‌جناحی‌های او مواجه شده، صحبت کرده است.اگرچه مدعی است برای وحدت کنار رفته؛ اما مشخص است از اینکه مجبور شده از نظر اعضای جمنا تبعیت کند، دلخور است. او که پیش از این گفته بود تحلیل رفتارهای پس از انتخابات برخی دوستان، نشان می‌دهد تصمیم‌گیری دراین‌باره در رأس جریان همچنان دچار اختلال است و از لزوم تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی سخن گفته بود، در برنامه تلویزیونی هم به اصولگرایان انتقاد کرده و گفته است: «زدوبندهای سیاسی‌ای در پشت پرده وجود دارد که مردم نمی‌بینند. ما باید بنشینیم ۵۰ نفر، صد نفر به ما بگویند این کار را بکن، این کار را نکن؟! اینکه نمی‌شود.
بزرگ‌ترین مشکل اصولگرایان این است که اهل گفت‌وگو نیستند و خودانتقادی ندارند. فکر نکنند که مبانی اصولگرایی فقط مال ماست و گفتمان انقلاب و اصولگرایی را فقط برای خودمان مصادره کنیم. آیا عمل ما به اندازه حرف‌زدنمان هست؟!».قالیباف گفته است: «بعد از اینکه من آن نامه را درباره «نواصولگرایی» نوشتم، یک آقایی می‌آید می‌گوید مانیفست سیاسی اصولگرایی را ما نوشتیم و کسی هم نمی‌تواند تغییرش دهد. هروقت خودمان بخواهیم تغییرش می‌دهیم. این یعنی چه؟! این درست است؟! یعنی همه باید بروند و در خانه‌هایشان بنشینند؟». قالیباف با اشاره به اینکه هرگز با انتشار آن نامه منظورم این نبود که مدعی رهبری اصولگرایی هستم، گفته است: «ما واقعا نباید برگردیم به این نگاه کنیم که چرا موفق نمی‌شویم؟
کار سیاسی کار اقناعی است؛ چرا برنمی‌گردیم مشکلات را ببینیم؟! اصولگرایان نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند. ما باید بتوانیم مردم را جذب کنیم و درست کار کنیم تا نرویم در انتخابات ۳۰ بر هیچ ببازیم».قالیباف درباره دلایل آمدنش هم گفته است: «من تا یک روز مانده به فرصت ثبت‌نام، قصد حضور در انتخابات را نداشتم؛ منتها همه دوستانی که در یک اردوگاه هستیم، بالاتفاق به من گفتند حتما در انتخابات حضور داشته باش. نباید نام کناره‌گیری من را فشار گذاشت. دوستان می‌دانند من تحت فشار تصمیم نمی‌گیرم. دوستان دلایلی آوردند که البته من آنها را قبول نداشتم؛ اما تحلیلی هم خودم داشتم که تجمیع اینها من را به این تصمیم رساند که همان‌طور که تکلیف داشتم بیایم، حالا تکلیف به رفتن دارم»

منبع:روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها