رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 283484

خودروسازی رنو میزان سرمایه‌گذاری و تولید خود در ایران را افزایش می‌دهد

دولت وحضور جدی در صنعت خودرو و تولید 2میلیون خودرو در سال

ساعت 24-منصور معظمی یک مقام عالیرتبه وزارت نفت بود که بیژن زنگنه با او مدارا نکرد و را را برای رفتن وی هموارکرد تا به سوی محمدرضا نعمت زاده برود. این مدیر تازه ایمیدرو که روزگاری انحصارگر اصلی در صنعت ایران و به ویژه صنعت اتومبیل سازی بود در همین دوسال اخیر توانست پای بریده شده ایمیدرو در این صنعت پرماجرا را ترمیم و آن را درزمین این صنعت مستحکم کند.

52
در حالی که مطابق قانون موجود گسترش مالیت دولتی در فعالیت هایی که بخش خصوصی توانایی انجام آن را دارد معظمی به پاریس رفت و قرارداد تولید با شرکت رنو را امضا کرد و حالا خبر می رسد این شرکت فرانسوی امروز 15 مرداد 1395 قراردادی جدید با ایران امضا خواهد کرد، که بر پایه آن میزان سرمایه‌گذاری و تولید این شرکت در ایران افزایش خواهد یافت.خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت صنعت ایران، گزارش داده، با امضای این قرارداد، شرکت رنو با همکاری ایران سالانه بیش از ۱۵۰ هزار خودروی دیگر تولید خواهد کرد.محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعتنیز به رسانه های داخلی گزارش داده است امروز دوشنبه قرارداد با رنو امضا می‌شود.محسن صالحی‌نیا در این باره گفمی گوید: «جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی‌تواند اعلام کند اما سازمان گسترش بخش‌هایی از آن را می‌تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملاً محرمانه است.» با توجه به سهم۶۰ درصدی رنو در این قرارداد، این شرکت «مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد.»رنو برخلاف رقیب اصلی‌اش پژو-سیتروئن، هیچگاه در سال‌های تحریم، ایران را ترک نکرده و در حال حاضر تولید این شرکت در ایران چیزی در حدود ۲۰۰ هزار خودرو در سال است.برپایه این گزارش قرارداد جدید رنو با شرکت نگین‌خودرو و سازمان و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد خواهد شد. سازمان گسترش وابسته به وزارت صنعت است.خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع آگاه خود می‌افزاید: «رنو ۶۰ درصد سهام، نگین خودرو ۲۰ درصد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۲۰ درصد از سهام را در اختیار خواهند داشت.»این منبع اگاه از رقم سرمایه‌گذاری شده برای این طرح مشترک را ذکر نکرده است.به تازگی منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش اقتصاد گفته بود مشکل در طولانی شدن عقد این قرارداد به خاطر این بوده که مدیران رنو معتقد بودند به خاطر سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران نباید مجبور باشند با شرکت‌های خودروسازی ایران کار کنند. خط تولید مشترک رنو قرار است در شهر ساوه باشد.شرکت پژو-سیتروئن که در زمان تحریم‌ها ایران را ترک کرده بود در حال احیای سریع بازار خود در ایران است. بازار ایران یکی از مؤلفه‌های عمده رشد این شرکت در سال گذشته بود.پژو-سیروتن سال ۲۰۱۶ قراردادی ۴۰۰ میلیون دلاری با ایران‌خودرو و سایپا برای تولید ۲۰۰ هزار پژو و ۲۰۰ هزار سیتروئن امضا کرد.برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۰ ایران سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کند. سال ۲۰۱۶ ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید کرده بود.شرکت فرانسوی توتال هم ما گذشته قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار با ایران امضا کرد.
پرسش مهمی که معظمی به آن باید جواب دهد ایتن است که چرا برخلاف کلیات سیاستهای اصل 44 باردیگر دولت را مالک بزرگ این صنعت می کند و راه رقابت برای خصوصی ها را می بندد. علاوه بر این تولید 2میلیون دستگاه خودرو در سال 2020 را باید در کدام بازار فروخت؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها