رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 285101

برجسته‌ترین چپ دست‌های دنیای ورزش/ از محمد علی تا مارادونا

ساعت24 - تعدادی از فوتبالیست‌ها و ورزشکاران بزرگ تاریخ با موفقیت‌های خود، نظریه هوش و استعداد بالای چپ دست‌ها را قوت بخشیده‌اند که در این بین نام پله و مارادونا، دوتن از بهترین فوتبالیست‌های جهان و لبرون جیمز، ستاره NBA به چشم می‌خورد.

dir="RTL" style="text-align:justify">روز ۲۲ مرداد، به عنوان روز جهانی چپ‌دست‌ها نام‌گذاری شده است. تنها ۱۰ درصد از مردم جهان را چپ‌دست‌ها تشکیل می‌دهند. به باور برخی از محققان، چپ‌دست‌ها از استعداد و هوش بیشتری نسبت به راست‌دست‌ها برخوردار هستند و در زمینه‌های مختلفی موفق‌ترند.

در دنیای ورزش نیز حضور ستاره‌های چپ دست به این نظریه قوت بخشیده است. البته به طور کلی در ورزش‌های راکتی، چپ‌دست‌ها به دلیل تمایز در شکل و شمایل بازی، می‌توانند رقبای راست دست خود را شکست بدهند.

در دنیای فوتبال، بازیکنان بزرگی چپ‌دست هستند که موفقیت آنها در حرفه خود موجب شده نظریه هوش و استعداد بالای چپ‌دست‌ها قوت بگیرد:

پله، دیگو مارادونا، یوهان کرویف، روماریو، هوگو سانچز، سر بابی چارلتون، جیمی گریوس، رود گولیت، ماریو کمپس، هرنان مدفورد، میشل پلاتینی، تونی پولستر، فرانک پوشکاش، برایان رابسون، یان راش، مارکو فان باستن، یانس فن بروکلین، پییر فن هایدونک، تری ونبلز، فرانک ریبری، آرین روبن، پیتر چک، ریو فردیناند، مسعود اوزیل، سسک فابرگاس، آنخل دی‌ماریا و مارکو رویس.

در دنیای تنیس نیز رافائل نادال و الکس بوگدانوویچ جزو ورزشکاران موفق و چپ‌دست محسوب می‌شود. در رشته پینگ‌پنگ هم نوشاد عالمیان، ورزشکار مطرح ایرانی جزو چپ‌دست‌های موفق است.

در دنیای بسکتبال، لبرون جیمز و جیمز هاردن که ستاره‌های حال حاضر NBA محسوب می‌شوند، به عنوان چپ‌دست‌های برجسته و شناخته شده نسل امروز هستند.

در دنیای بوکس، محمد علی بوکسور مسلمان و پر آوازه آمریکایی از موفق‌ترین چپ‌دست‌ها بود. مانی پاکیائو، بوکسور فیلیپینی هم به دلیل چپ‌دست بودن از نظر مبارزه در شرایط متفاوتی نسبت به راست‌دست‌ها قرار دارد و این موضوع به یک مزیت تبدیل شده است. همچنین جو فریزر، بوکسور آمریکایی نیز چپ‌دست است.

علاوه بر نام‌هایی که گفته شد، ورزشکاران بزرگ دیگری هم در دنیای هاکی، بیسبال، بسکتبال، تنیس، فوتبال آمریکایی و ... چپ‌دست هستند که شاید کمتر نام‌شان به گوش آشنا باشد. در دنیای هنر، سیاست و علم هم نام‌های بزرگی از جمله لئوناردو داوینچی، پیکاسو، چارلی چاپلین، ارسطو، مهاتما گاندی، میکل آنژ، آلبرت انیشتین، نیچه، بتهوون، ماری کوری، نیکول کیدمن، آنجلینا جولی، ناپلئون بناپارت، شکسپیر، اسحاق نیوتن، استیو مک‌کویین، و بیل گیتس به عنوان چپ‌دست‌های موفق به چشم می‌خورد.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها