رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 285186

اسکی روی آتش +عکس

ساعت 24-بسیاری از ما ممکن است هیچ‌گاه تجربه بودن در سیرک را نداشته باشیم، در حالی که سیرک‌ها در بسیاری از کشورها همچنان فعال هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند و هیجان و شگفتی را در تماشاچیان ایجاد می‌کنند.

34
div>

علی نظام‌الدینی یکی از افرادی است که در این حوزه فعالیت‌های زیادی دارد و از پنج سالگی همراه پدر خود فخرالدین نظام‌الدینی ـ که هنرمند باسابقه سینما و تئاتر بوده ـ وارد این حرفه شده است.

علی نظام‌الدینی، متولد 1362 در تهران است و حجم فعالیت‌هایش در سیرک به‌گونه‌ای بوده که در کشور ترکیه رکورد بزرگی را در رشته سیرک به نام خود در کتاب رکوردهای جهان گینس ثبت کرده است.

رنجر مرگ یکی از خطرناک‌ترین وسایلی است که در یک سیرک بزرگ ممکن است وجود داشته باشد و افراد کمی در دنیا می‌توانند روی آن هنرنمایی کنند.

این وسیله 12 متر ارتفاع دارد و از دو حلقه تشکیل شده است که به صورت قرینه در امتداد هم قرار می‌گیرند که مدام در حال چرخش بوده و هنرمند سیرک باید هماهنگ با چرخ‌های حلقه‌ها و حرکت دورانی کل مجموعه، تعادل خود را حفظ کند. بودن در سیرک کاری است بسیار تخصصی و به مهارت زیادی نیاز دارد و البته همواره خطراتی دارد که هنرمندان این رشته کاملا با آنها آشنا هستند. در ادامه با این هنرمند بین‌المللی بیشتر آشنا می‌شویم.

اگر پدر نبود...

پدر او مربی ژیمناستیک بود و از همان سن کودکی علی به ورزش ژیمناستیک روی آورد و در 12 سالگی توانست به قهرمانی کشور دست پیدا کند. علی همراه پدر خود وارد عرصه هنر سیرک شد و پس از چند سال موفق شد بیشتر هنرهای سیرک را فرا بگیرد.

این فعالیت‌ها شامل موارد متعددی می‌شود و از آرایشگری و گریم تا بندبازی و نواختن موسیقی را شامل می‌شد.

او در این باره می‌گوید: پدر همواره مسئولیت‌های مختلفی را به من واگذار می‌کرد و فرقی بین او و سایر افرادی که در سیرک کار می‌کردند، قائل نبود و همین کار باعث شد من همواره مردی مستقل و خودساخته شوم و این روزها تمام موفقیت‌های حرفه‌ای خودم را مدیون پدر می‌دانم. در ارتباط با پدر، او همواره نقش شاگردی را دارد و تمام اعضای خانواده از همان روزهای اول زندگی با فضای هنر و سیرک آشنا شدند و بعدها هم با علاقه زیاد همین شغل را ادامه دادند.

فعالیت‌های بین‌المللی

فعالیت‌های علی در سیرک ادامه پیدا کرد و بعد از خدمت سربازی توانست در سطحی بین‌المللی وارد این عرصه شود و موفق شد فعالیت‌های حرفه‌ای را در سیرک‌های مطرح دنیا دنبال کند. سال 2007 به جشنواره تابستانی الانیا دعوت شد و دروازه‌های ورود به دنیا برایش باز شد و اولین هنرمند ایرانی لژیونر سیرک در جهان لقب گرفت و تنها هنرمند ایرانی سیرک است که فعالیت‌های چشمگیری در خارج از ایران دارد و در دنیای وسیع سیرک به البرتو پتریک شناخته می‌شود که نام هنری اش به حساب می‌آید.

سال 2008 به ترکیه رفت و در آنجا یک سیرک کوچک را به‌صورت شخصی ساخت و هشت ماه در کشور ترکیه با هنرمندانی از کشور روسیه برنامه اجرا کرد. علی نظام‌الدینی تمامی شاخه‌های هنر سیرک را به‌صورت حرفه‌ای انجام داده و بزرگ‌ترین اتفاق حرفه‌ای که موفق به انجامش شده است، ثبت رکورد حرکت با دوچرخه روی رنجر مرگ است که در انگلیسی به چرخ مرگ شناخته می‌شود. او سال 2009 به ایران بازگشت و چادری به وسعت بزرگ‌تر از چادر قبلی طراحی کرد و ساخت. این چادر اولین چادر سیرک تمام ایرانی است که توسط یک ایرانی طراحی و ساخته شد. فعالیت‌های او بخشی در انگلستان و ترکیه بوده است.

خوابیدن درون عروسک و بندبازی در 8 متری

علی از میان انبوه خاطراتی که از دوران کودکی‌اش به یاد دارد، بودن در عروسک معروف چاق و لاغر است که در آن زمان تنها هفت سال داشته و در مراسم غیررسمی و جنگ‌ها و نمایش‌های غیر تلویزیونی در آن قرار می‌گرفته است. این عروسک‌ها توسط پدرش طراحی شدند؛ البته در برنامه تلویزیونی چاق و لاغر، مرحوم رشید اصلانی عروسک‌گردان آن بود. علی بخوبی به یاد دارد گاهی از فرط خستگی در درون عروسک خوابش می‌برده است، اما با شور و اشتیاق همواره این کارها را انجام می‌داده است. او در ارتباط با فعالیت‌های دوران کودکی‌اش از این خاطره به نیکی یاد می‌کند و بودن در شکم عروسک چاق را متفاوت می‌داند که به واسطه حضور پدر به عنوان طراح، موفق به تجربه آن می‌شود.

علی در سن کم، تجربیات زیادی داشته است به طوری که در هشت سالگی وقتی بند بازی در ارتفاع پایین را تمرین می‌کرده است با تصمیم خودش به هشت متری می‌رود و وقتی در میانه راه به پایین نگاه می‌کند ترس تمام وجودش را فرا می‌گیرد، اما با تشویق مربی ادامه می‌دهد و با موفقیت تا انتهای طناب را طی می‌کند و بعد از آن ترس را دیگر تجربه نمی‌کند.

برای بسیاری از کودکان، بودن در سیرک و تماشای برنامه‌هایی که در سیرک انجام می‌شود جالب است، ولی برای علی نظام‌الدینی بودن در صحنه سیرک و اجرای نمایش‌ها و انجام حرکات آکروباتی نوعی بازی و سرگرمی بوده است که با حمایت پدر آنها را انجام
داده است. او در ارتباط با انتخاب هایش این طور می‌گوید: من از دوران کودکی وارد سیرک شدم و در ادامه مسیر هم تنها سیرک را جلوی خودم می‌دیدم که دنیای بزرگی را شامل می‌شود.

در سیرک مهارت‌های زیادی به دست آوردم اما هیچ گاه به فکر تغییر شغل نبوده‌ام و همواره از بسیاری از کشورهای دنیا دعوت به همکاری می‌شوم و عاشقانه به سرگرم کردن مردمی می‌پردازم که ممکن است در خارج از چادر سیرک مشکلات و دغدغه‌های زیادی داشته باشند.

تمام تلاش ما در این جهت است مدتی که افراد در سیرک حضور دارند لبخند بر لبانشان جاری باشد و به هیجان بیایند و دچار شگفتی شوند.

خطرپذیری برای خلق هیجان

بیشتر برنامه‌هایی که علی آنها را اجرا می‌کند بسیار حساس و همراه خطر است. بندبازی و راه‌رفتن روی رنجر مرگ یکی از این موارد است که به تمرکز و مهارت بسیار زیاد در حفظ تعادل و راه رفتن روی این وسیله نیاز دارد که مدام در حال چرخیدن است و ارتفاعش به 12 متر می‌رسد. علی حتی یک‌بار از روی این وسیله سقوط می‌کند و تنها پاهایش می‌شکند و مجدد به صحنه سیرک بازمی‌گردد.

به عقیده این فوق‌ستاره سیرک، یکی از سخت‌ترین کارها در سیرک دلقک بودن است که او هم این کار را خوب بلد است و به انجام آن افتخار می‌کند که باعث می‌شود افراد برای مدتی لبخند بر لبانشان جاری شود.

خنداندن دیگران یکی از سخت‌ترین کارهایی است که امکان دارد یک هنرمند سیرک به سراغش برود. خطرات کارهایی که در سیرک انجام می‌شود پیش‌بینی نشده و حتی برادر علی چند بار در سیرک و در حین انجام کارها دچار حادثه شده و دست و پا و کمرش شکسته است.

ثبت رکورد جهانی

رنجر مرگ از جمله وسایلی است که هیچ نوع وسیله حفاظتی در آن استفاده نمی‌شود و هنرمند باید بتواند صرفا با اتکا به مهارت شخصی خود جانش را حفظ کند.

علی نظام‌الدینی پس از تجربه سال‌ها فعالیت روی این وسیله مرگبار تصمیم می‌گیرد این بار با دوچرخه روی این دستگاه خطرناک قرار بگیرد و توانست در یک دوران 360 درجه‌ای روی دوچرخه بدون این که سقوط کند، باقی بماند و این حرکت در کتاب جهانی رکوردها با حضور نماینده گینس ثبت شده است.

فعالیت‌های آینده

علی نظام‌الدینی برای آرزوهایش هیچ سقفی در نظر نمی‌گیرد و خودش را محدود نمی‌کند و همواره به دنبال خلق صحنه‌های نو و بدیع در دنیای سیرک است.

دراین ارتباط می‌گوید: قصد دارم برای تدریس این هنر به کانادا بروم. برای برادرم طرحی جدید و استثنایی چادر سیرکی را که ماه‌ها برایش وقت صرف شده است در دست تهیه دارم. این سازه در نوع خود بی‌نظیر و عظیم است و سبک جدید در سیرک به‌حساب می‌آید که برای اولین بار در دنیا و ایران ساخته خواهد شد. ثبت رکوردهای جدید در این حوزه هم از جمله دیگر اهدافی است که در ذهن می‌پرورانم و به دنبالش هستم و برای این هدف برنامه‌هایی در دست تهیه دارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها