رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 285617

شارژ اصولی باتری گوشی هوشمند +آموزش

ساعت 24-شاید بخشی از دلیل این‌که باتری گوشی‌های هوشمندمان به‌سختی یک روز را دوام می‌آورند، اشتباه خودمان در شارژ کردن آن‌ها باشد.

32
به گزارش صبحانه، خیلی از ما خیال می‌کنیم که شارژکردن‌های مکرر گوشی می‌تواند به باتری آن صدمه بزند و از همین رو وقتی شارژ آن بسیار کم و نزدیک به خاموش‌شدن می‌شود، اقدام به شارژ می‌کنیم. اما این تفکر کاملاً اشتباه است.

وب‌سایت Battery University که متعلق به شرکت باتری‌سازی Cadex است، اطلاعات خوبی را درباره‌ی باتری‌های لیتیوم-یونی گوشی‌های هوشمند در اختیارمان قرار می‌دهد. باتری‌ها هم مانند ما انسان‌ها دربرابر استرس حساس هستند و استرس بیش از حد می‌تواند به عمر بلندمدت آن‌ها صدمه بزند!


اگر قصد دارید تا باتری گوشی هوشمندتان را در بهترین شرایط نگه‌داری کنید، باید برخی عاداتتان در شارژکردن را تغییر دهید. پس به نکات زیر توجه داشته باشید.

اگر باتری کامل شارژ شده است، آن را از برق جدا کنید

طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت Battery University، متصل ماندن گوشی هوشمند به برق پس از شارژ کامل، مانند کاری که اکثر کاربران در هنگام شب انجام می‌دهند، در بلندمدت صدمه‌ی جدی به باتری می‌زند.


وقتی که گوشی هوشمند ۱۰۰ درصد شارژ شده است، اقدام به دریافت انرژی قطره‌ای برای جبران انرژی مصرفی می‌کند تا همواره سطح شارژ را در ۱۰۰ درصد نگه دارد و همین امر، باتری را تحت فشار بالا قرار می‌دهد. این فشار نهایتاً منتج به فرسایش شیمیایی باتری می‌شود.

درواقع این امر دلایل کاملاً علمی دارد که از بحث خارج است، اما می‌توان به‌طور خلاصه آن را این‌گونه تعبیر کرد: جداکردن باتری از برق هنگامی که کاملاً شارژ شده است، مانند این است که عضله‌های خودتان را پس از ورزش و تمرین بسیار سخت استراحت دهید. اگر تمرین شدید خود را برای ساعت‌ها ادامه دهید ممکن است آسیب جدی فیزیکی به عضله‌هایتان وارد شود.

سعی کنید پیش از شارژ ۱۰۰ درصد آن را از برق جدا کنید

حداقل وقتی که نیاز به ۱۰۰ درصد شدنش ندارید، این کار را انجام دهید. درحقیقت باتری‌های لیتیوم-یونی نیازی به شارژ کامل ندارند و ترجیح هم این است که کامل شارژ نشوند؛ چراکه ولتاژ بالا باتری را تحت فشار قرار می‌دهد.

البته شاید برای کاربرانی که نیاز به شارژ کامل برای دوام بیش‌تر در طول روز دارند، این مسئله سخت باشد؛ اما می‌توان در هر زمان باتری را برای مقاطع کوتاه شارژ کرد، بدون این‌که آسیبی به آن وارد شود. در ادامه مفصل‌تر این موضوع را توضیح می‌دهیم.

هرزمان که می‌توانید آن را شارژ کنید

به‌نظر می‌رسد که اگر به‌طور مکرر و برای مقاطع کوتاه زمانی باتری گوشی هوشمندتان را در طول روز شارژ کنید، باتری بسیار سالم‌تری خواهید داشت؛ تا این‌که بخواهید برای مدت طولانی باتری خالی را برای رسیدن به شارژ کامل به برق متصل کنید.


شارژکردن باتری وقتی که ۱۰ درصد از شارژ آن کاسته می‌شود، می‌تواند بهترین حالت باشد. گرچه کاملاً واضح است که این امر برای خیلی از کاربران عملی نیست. بااین‌حال بهتر است هرزمان که مقدور بود، اقدام به اتصال گوشی هوشمندتان به برق کنید. البته نباید نکته‌ی قبل را از یاد ببرید.

این کار نه‌تنها باعث می‌شود که باتری شما برای مدت بیش‌تر عمر مفید داشته باشد، بلکه در طول روز هم آن را در بهترین شرایط و بالاترین سطح شارژ نگه‌داری می‌کند.

آن را خنک نگه دارید

باتری‌های گوشی‌های هوشمند دربرابر حرارت بسیار حساس هستند؛ تا جایی که اپل خودش پیشنهاد می‌کند تا کیس‌های آیفونی را که هنگام شارژ باعث گرم‌شدن گوشی می‌شوند را از آن جدا کنید. در مواقع دیگر و هنگامی که گوشی در معرض تابش خورشید قرار دارد نیز باتری صدمه‌ی جدی خواهد دید. پس از آن مراقبت کنید.

از شارژ سریع کمتر استفاده کنید

به اعتقاد بسیاری کارشناسان شارژ سریع باعث کاهش دوام باتری گوشی شما خواهد شد.


اکثر گوشی‌های هوشمند امکان غیرفعال کردن این قابلیت را در تنظیمات فراهم کرده‌اند. پس اگر عجله‌ای در شارژ کردن گوشی خود ندارید این ویژگی را موقتاً غیرفعال کرده و یا از یک شارژر معمولی استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها