رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286015

اردوغان عازم تهران میشود

ساعت24 - معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران و قائم مقام وزیر خارجه ترکیه در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران درباره روابط دوکشور و وضعیت سوریه و منطقه رایزنی کردند.

اردوغان
ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با امیت یالچین قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه دیدار و در خصوص بررسی راه‌های گسترش مناسبات و روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فی مابین دو کشور و همکاری چند جانبه منطقه‌ای به ویژه در سوریه و عراق گفتگو و تبادل نظر کرد.

رحیم پور در این ملاقات با اشاره به ابعاد متنوع روابط رو به توسعه دو کشور گفت: خوشبختانه بنا به عزم مقامات عالی رتبه در سال جاری شاهد توسعه رایزنی سازنده مقامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و نظامی دو کشور بوده‌ایم و گسترش این روند زمینه‌های بهتری برای افزایش سطح مبادلات و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه میان دو کشور را تضمین خواهد کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوهای آستانه و اهمیت استقرار صلح و ثبات در سوریه تاکید کرد: امیدواریم گفتگوهای آستانه منجر به برقراری صلح در این کشور و ثبات منطقه شود.

وی افزود :خوشبختانه ایران و ترکیه مواضع و دیدگاه‌های مشترکی در مورد موضوعات منطقه خصوصا حفظ یکپارچگی، تمامیت ارضی و همچنین تقویت همبستگی ملی میان اقوام و گروه‌های سیاسی، در کشورهای سوریه و عراق داریم.

رحیم‌پور در خصوص اهمیت دسترسی به چشم انداز ۳۰ میلیارد دلاری مورد نظر روسای جمهور دو کشور تصریح کرد: تحقق این امر نیازمند تلاش و همکاری همه مقامات مسئول در بخش‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی دو کشور است.

معاون وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که در چار چوب سفر آتی ریاست جمهور ترکیه که بزودی انجام خواهد پذیرفت، با تخصیص امکانات و تسهیلات مناسب گام‌های موثری برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده از سوی روسای جمهور دو کشور در چارچوب تصمیمات کمیسیون مشترک اقتصادی و شورای عالی راهبردی دو کشور اتخاذ شود.

امیت یالچین قائم مقام وزارت خارجه جمهوری ترکیه در این دیدار گفت: روابط ایران و ترکیه در مسیر خوبی قرار دارد و افزایش تماس، گفتگو و تعاملات مقامات مسئول سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها کمک موثری به توسعه مبادلات میان دو کشور خواهد کرد.

قائم مقام وزارت خارجه جمهوری ترکیه با اشاره به گفتگوها و تعاملات منطقه‌ای میان دو کشور افزود: ایران و ترکیه در مسائل مختلف منطقه‌ای از دیدگاه های مشترکی به خصوص در امر مبارزه با تروریسم و حفظ و تمامیت ارضی کشورهای سوریه و عراق داریم.

وی افزود: موضع صریح و روشن ترکیه در مخالفت با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان بارها اعلام شده است. تاکید ما حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است و اقلیم کردستان باید در این مسیر تعامل و همکاری کامل و سازنده‌ای با دولت مرکزی، داشته باشد.

امیت یالچین با تقدیر از تعامل طرفین مذاکرات آستانه برای حفظ و برقرای آتش بس در سوریه با تاکید بر ضرورت ادامه این مسیر برای حل و فصل سیاسی مسائل منطقه افزود: همکاری و هماهنگی میان ایران، ترکیه و روسیه گام موثری برای کاهش تنش و برقراری صلح وثبات در سوریه و منطقه است و باید این روند ادامه یابد.

منبع:مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها