رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286109

قابل پیشگیری بودن ۴۰ درصد سرطان‌ها

ساعت 24- دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان گفت: حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

سرطان
دکتر «رویا دولتخواه» در نخستین کنگره بین‌المللی تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز و با اشاره به پیشگیری از بروز سرطان اظهار کرد: پیشگیری اولیه از جمله روش‌های مداخله‌ای است که می‌تواند زمینه‌ کنترل بیماری را فراهم کند و اگر موفق به کنترل در این مرحله نشدیم، وارد پیشگیری ثانویه پس از بروز علائم می‌شویم.

وی افزود: با وجود روش‌های غربالگری در دسترس و رایگان و ارزان‌قیمت کسی از این روش‌ها در راستای تشخیص به‌موقع استفاده نمی‌کند و این در حالی است که پیشگیری سنگ بنای مبارزه با سرطان بشمار می‌آید.

این دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان خاطرنشان کرد: ارزیابی سیستماتیک از وضعیت موجود سرطان و ریزفاکتورها در کشور از گام‌های اولیه‌ای است که ما را در تشخیص به موقع و اقدامات بعدی یاری می‌کند. ثبت اطلاعات مبتنی بر سرطان بر اساس منطقه جغرافیایی، اقلیم سایر عومال خطرزا در برآورد یک برنامه جامع از وضعیت موجود بسیار موثر است.

دولتخواه گفت: در صورتی که بتوان بار قابل اجتناب عوامل خطر را کاهش داد، می‌توان از سایر هزینه‌های اضافی و بار تحمیل شده بعدی جلوگیری کرد. هم‌چنین ارزیابی افراد ریسک‌پذیر نیز از اقداماتی است که نقش موثری در غربالگری دارد.

دولتخواه با اشاره به نقش تغذیه در بروز سرطان گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده، مصرف فیبر و سبزیجات، ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی از مواردی است که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند. هم‌چنین تغذیه نیز نقش پررنگی در پیشگیری از سرطان دارد و میزان آرسنیک موجود در برنج و پخت گوشت در دمای زیاد از عوامل موثر در بروز سرطان‌های گوارشی هستند.

وی افزود: برنامه‌های مداخلاتی باید مبتنی بر فرهنگ و سیاست‌های حاکم بر آن جامعه باشد و همه ذی‌نفعان از جمله زنان و افراد آسیب‌پذیر در مداخله و انجام تحقیقات مورد توجه قرار گیرند.

این دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی، مصرف مواد اعتیادآور و کم‌تحرکی از علل زمینه‌ساز بیماری‌هایی از جمله دیابت هستند که در بروز سرطان نیز نقش دارند.

نخستین کنگره بین‌المللی تازه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین‌المللی به مدت دو روز در حال برگزاری است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها