رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286145

بانک «شیر مادر» در کشور راه اندازی شود

ساعت 24- عضو انجمن تغذیه با شیر مادر گفت: بانک شیر مادر در کشور راه اندازی شود.

شیر مادر
خلیل فریور در همایش تغذیه با شیر مادر که در سالن آیت الله کوهستانی ساری برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در جهت ارتقای سلامت مادر و کودک موفق عمل کرده است و شیر مادر کلید توسعه پایدار در کشورها شناخته می شود که با چهار هدف تغذیه شیر مادر، امنیت غذا، کاهش فقر و عامل بقای مادر و کودک حایز اهمیت است.

وی افزود: 29 درصد درآمد خالص ملی برای تغذیه مصنوعی هزینه شده و مطابق آمار جهانی سالانه 475 هزار دلار هزینه درمان و 54 هزار دلار برای تولید شیر هزینه می شود که توجیه اقتصادی ندارد. همچنین عدم استفاده از شیر مادر موجب هزینه 26 هزار دلار بستری ذات الریه و یک میلیارد دلار هزینه دیابت نوع 1 در جهان شده که افزایش هزینه ها را در بر دارد.

ارزیاب وزارتی بیمارستان های دوستدار کودک و عضو انجمن کشوری تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر از 75 درصد ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری می کند، افزود: تغذیه با شیر مادر عامل بقای سلامت کودک و مادر است که هرسال هفت میلیون کودک در جهان جان خود را به دلیل عدم استفاده از شیر مادر از دست می دهند.

فریور با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بانک شیر مادر راه اندازی شده است، تاکید کرد: بهترین جایگزین برای شیر مادر، شیر مادر دیگری است و 12 درصد مرگ کودکان زیر پنج سال را کاهش می دهد و تا پایان شش ماه اول شیردهی بیماری های اوتیت میانی تا 40 درصد و بیماری های التهابی تا 36 درصد کاهش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: تغذیه با شیر مادر در دوماه اول ابتلا به چاقی و سوء تغذیه از هر دو نوع را پیشگیری می کند و از سرطان پستان جلوگیری و 24تا 72درصد در شش ماه اول مشکلات تغذیه ای را کاهش می دهد.

ارزیاب وزارتی بیمارستان های دوستدار کودک و عضو انجمن کشوری تغذیه با شیر مادر با اشاره به مزایای تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر جلوی فقر و مرگ را گرفته و به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیز پرفایده است. 70 هزار تن مصرف شیر پاستوریزه سه میلیون تن گاز گلخانه ای ایجاد می کند و برای تولید هر کیلوگرم شیر چهار هزار لیتر آب مورد نیاز است.

این متخصص کودک گفت: راه اندازی بانک شیر مادر در ایران اقدامی در جهت حمایت از تغذیه با شیر مادر است که باید در جهت راه اندازی آن اقداماتی صورت گیرد.

فریور گفت: دولت با سرمایه گذاری برای مادران شیرده شاغل تا سه برابر می تواند در بازگشت سرمایه تاثیرگذار باشد.

وی افزود: باید زایمان های طبیعی به سمت زایمان فیزیولوژیک سوق داده شود و دولت مکلف است با انجام آزمایش‌های لازم در بیماری های سیفلیس، اچ آی وی و اعتیاد بر روی زنان شیرده اقدام به جمع آوری شیر در بانک شیر کرده و با جلوگیری از تغذیه شیر مصنوعی در این راستا سر مایه گذاری صورت گیرد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها