رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286398

تحلیل المانیتور از تصمیم ایران برای پایان تحریم حج؛ ساده انگارانه است اگر فکرکنیم حج مشکلات میان ایران و عربستان را حل می کند/ ریاض به دنبال تغییر رویکرد در قبال تهران است؟

ساعت24-یک تحلیلگر مسائل عربستان در این باره به المانیتور می گوید: حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال می تواند پیشرفت مثبتی در میان تنش های سنگین موجود میان ریاض و تهران باشد.

حج
style="text-align:justify"> المانیتور در گزارشی به تحلیل سفر حجاج ایرانی به عربستان سعودی و بررسی ارتباط آن با تنش چندسال اخیر میان تهران و ریاض پرداخته و می نویسد:

برای نخستین بار پس از 2 سال، تهران حجاج ایرانی را برای به جا آوردن مراسم سالانه حج به عربستان سعودی ارسال کرد. این اقدام می تواند گام مثبتی در جهت کاهش تنش میان دو کشور باشد.

المانیتور نوشت: ساده انگارانه است اگر فکر کنیم که تحولات این چنینی می تواند به حل مشکلات موجود میان تهران و ریاض شود.

تصمیم ایران برای پایان تحریم شرکت در مراسم حج، که پس از حوادث مراسم منا در سال 2015، در شرایطی اتخاذ شده است که تنش میان تهران و ریاض در بالاترین حد خود است. در حوادث منای سال گذشته در عربستان 465 ایرانی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که عربستان سعودی در اوایل سال 2016 و در پی حمله عده ای به کنسولگری و سفارت این کشور در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در ماه های اخیر نیز تنش ها میان دو کشور تشدید شده است.

عربستان به همراه بحرین، مصر و امارات متحده عربی به دلیل ارتباط دوحه با تهران روابط خود را به طور کامل با قطر قطع کردند. به موازات این موضوع، وزیر خارجه عربستان ایران را بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان خواند. در میانه این تنش ها اما وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران ناظران سیاسی را با دست دادن و در آغوش کشیدن یکدیگر در حاشیه نشست سازمان کشورهای اسلامی متعجب کردند.


این دیدار میان وزرای خارجه ایران و عربستان مورد توجه رسانه های ایران قرار گرفت و امیدها نسبت به گشایش در روابط دوجانبه میان تهران و ریاض را افزایش داد. علاوه بر اینکه پس از آن دیدار مقدمات حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال نیز فراهم کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از شرایط و شروط ایرانیان برای شرکت در مراسم حج امسال فراهم شده است، می توان این نتیجه گیری را داشت که ممکن است عربستان سعودی به دنبال تغییر رویکرد خود در قبال ایران باشد.

یک تحلیلگر مسائل عربستان در این باره به المانیتور می گوید: حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال می تواند پیشرفت مثبتی در میان تنش های سنگین موجود میان ریاض و تهران باشد.

وی افزود: ایران و عربستان همواره تلاش کرده اند که حج را از مسائل سیاسی جدا کنند و به آن اجازه دهند تا در شرایط صلح آمیزی و به دور از تنش برگزار شود. باید به یاد داشته باشیم که اختلاف نظرهای سیاسی و جغرافیایی میان قدرت های منطقه ای در خاورمیانه باید از مسائلی مانند حج جدا شوند.

نامه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها