رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286401

گلایه از واگذاری شهروند و شهر آفتاب

ساعت24-نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از واگذاری فروشگاه شهروند و شهر آفتاب در سکوت شورای شهر گلایه کرد.

محمدمهدی تندگویان، با بیان اینکه متاسفانه مسئولان شهرداری تهران درباره واگذاری فروشگاه شهروند و شهر آفتاب با آمار و ارقام بازی کرده و آمارهای متعددی ارائه می‌دهند گفت: یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری فعلی و آینده پرداخت بدهی و دیون است، این در حالیست که مسئولان شهرداری مدعی هستند که کمتر از 20 هزار میلیارد بدهی دارند و طی این سال‌ها نه تنها این رقم بدهی کمتر شده بلکه دارایی‌های شهرداری نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این ادعای مسئولان شهرداری تعجب برانگیز است افزود: بنابر اعلام شهرداران مناطق، امسال شاهد کاهش شدید ساخت و ساز در تهران بوده‌ایم و این در حالیست که حداقل 20 درصد درآمدهای شهرداری طی این پنج ماه کاهش یافته است. حال با این وضعیت مسئولان شهرداری مدعی هستند که هم دیون را پرداخت کرده و هم دارایی‌های شهر را افزایش داده‌اند و جای سوال است که این مسئله چگونه رخ داده است؟.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری 17 هزار و 900 میلیارد تومان است و با این رقم نمی‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد مگر آنکه تهاتر انجام شده باشد گفت: شهرداری منکر هر گونه واگذاری زمین در قبال پرداخت بدهی و یا ارائه هولوگرام است. حال جای سوال است که از کدام منبع دیون پرداخت شده است؟.

وی با این ادعا که مطمئن هستیم شهرداری از دارایی‌های شهر برای پرداخت دیونش استفاده می‌کند تا کارنامه قابل قبولی از خود بر جای بگذارد، تصریح کرد: متاسفانه شهر تهران دچار خودخوری شده؛ اما مسئولان امر این مسئله را نمی‌پذیرند و حال باید یکی این معما را حل کند.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه میزان درآمد و هزینه‌های جاری شهر مشخص است، گفت: شهرداری معتقد است که 10 هزار میلیارد تومان از دیون خود را پاس کرده و این در حالیست که پروژه‌های نیمه تمام در حال انجام نیز زیاد است و حال جای سوال است که چگونه این دیون بدون تهاتر و واگذاری املاک پرداخت شده است؟.

تندگویان عنوان کرد: در سال جدید حداقل پنج جلسه در خصوص وضعیت پرداخت دیون و بدهی‌های شهرداری برگزار کرده‌ایم که هر بار اعداد و ارقام متفاوتی اعلام شده است و مسئولان شهرداری مدعی پرداخت دیون بدون واگذاری و تهاتر هستند؛ این در حالیست که پیمانکاران قدیمی اعلام می‌کنند که در ازای طلب‌هایشان از شهرداری زمین‌هایی دریافت کرده‌اند اما مسئولان شهرداری هنوز جسارت لازم را ندارند که اعلام کنند برای پرداخت بدهی‌هایشان تهاتر می‌کنند.

وی با بیان اینکه فروشگاه شهروند و شهر آفتاب نمونه بارز واگذاری‌ سرمایه‌های شهر در ازای پرداخت مطالبات است، افزود: با اینکه قرار بود شورای شهر بر روند این واگذاری نظارت کند اما شاهدیم که تفاهم‌نامه امضاء شده و شورا از آن خبر ندارد و این در حالیست که رسما پرچم‌های حاوی آرم بانک شهر در شهر آفتاب به اهتزاز درآمده و "هیات مدیره این شهر نمایشگاهی" از سوی این بانک مشخص شده اما هنوز برخی از اعضای شورا از خواب بیدار نشده و گوش‌ آنها به این تذکرات بدهکار نیست.

تندگویان با بیان اینکه قرار بود در مورد واگذاری شهروند و شهر آفتاب در ابتدا ارزشگذاری شده و رقم دقیق این دو سرمایه بزرگ شهر مشخص شود و بعد از آن نسبت به واگذاری زیر نظر شورای شهر اقدام شود، گفت: هنوز کارشناسان رقم واقعی شهروند و شهر آفتاب را اعلام نکرده‌اند اما واگذاری انجام شده است. این در حالیست که شهر آفتاب دارای فازهای دیگری از جمله ساخت مرکز تجارت جهانی، هتل و ... است و نباید این سرمایه خام فروخته شود. این در حالیست که شنیده شده شهر آفتاب را تنها 1000 میلیارد تومان قیمت گذاری اولیه کرده‌اند که این نحوه کارشناسی جهت گیرانه جای سوال دارد و به نظر می‌رسد باید شورای شهر بعدی به این مقوله ورود کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها