رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286473

النشره تحلیل کرد

پادشاهی محمد بن سلمان نزدیک‌تر شده/ عربستان درصدد ازسرگیری روابط با قطر

ساعت 24-پایگاه خبری النشره تصمیم عربستان برای بازگشایی گذرگاه مرزی زمینی خود به روی حجاج قطری و دیدار ولی‌عهد سعودی با شاهزاده قطری را نشانه تلاش عربستان برای ازسرگیری روابط با قطر و آغاز قریب الوقوع پادشاهی محمد بن سلمان دانست.

محمد بن سلمان
پایگاه خبری النشره در یادادشتی با عنوان «آیا بازگشت روابط عربستان و قطر نشانه پایان پادشاهی ملک سلمان است»، تلاش عربستان برای ازسرگیری روابط با قطر را نشانه استیصال آل سعود در وادار کردن قطر به پذیرش شروط غیرمنطقی خود توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: جای تردید نیست که سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی ساز و برگ واگذاری قریب الوقوع قدرت به فرزندش را فراهم کرده است و چه بسا مهم‌ترین کار در این زمینه انتصاب محمد بن سلمان به مقام ولی عهدی و برکناری محمد بن نایف از همه پست‌های حکومتی بود.

اما گام دوم ملک سلمان رفتن به تعطیلات طولانی مدت در مغرب و واگذاری امور کشور به فرزندش بود به گونه‌ای که ولی‌عهد بی تردید از این فرصت برای تثبیت ارکان حکومتی و در دست داشتن اختیار مراکز تصمیم ساز امنیتی، دیپلماسی و سیاسی در عربستان استفاده می کند.

روز پنجشنبه پس از گذشت چند هفته از قطعی روابط عربستان با قطر، آل سعود با 2 تصمیم خود شگفتی همگان را برانگیخت، تصمیم نخست را پادشاه سعودی صادر کرد که با صدور حکمی دستور بازگشایی تنها گذرگاه زمینی میان عربستان و قطر برای زائران قطری را صادر کرد.

هدف از بازگشایی گذرگاه«سلوی» فراهم کردن امکان ورود اتباع قطری به عربستان جهت انجام مناسک حج تمتع عنوان شده است. این حکم، همچنین زائران قطری را از انجام بازرسی‌های الکترونیکی معاف می‌کند.

ملک سلمان همچنین هواپیماهایی را برای انتقال زائران قطری با هزینه شخصی خودش عازم این کشور کرده است.

اما تصمیم دوم ریاض، استقبال محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان از شیخ احمد بن عبدالله بن جاسم الثانی، شاهزاده قطری و تاکید بر روابط برادرانه بین دو ملت و دو کشور عربستان و قطر بود.

اقدام عربستان اگرچه از لحاظ زمانی غیرمنتظره بود، اما مضمون آن غافلگیر کننده نیست چون چرخش در مواضع عربستان به دلایل متعددی منافع زیادی برایش به همراه خواهد داشت.

در بعد سیاسی عربستان در برابر کشورهای خارجی و بخصوص شیخ نشین‌ها در مضیقه است و وحدت و یکپارچگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید است و این برای ریاض و چهره آن در مقام رهبر این کشورها آسیب زننده است بخصوص که کویت و عمان دنباله روز بحرین و امارات نیستند و شکاف در داخل شورای همکاری کاملا آشکار و خطرناک است.

عربستان با محاصره اقتصادی قطر نتوانست به اهداف خود دست یابد آن هم به دلیل اینکه کشورهای غربی، ایران و ترکیه در این شرایط با آغوش باز از درخواست کمک قطر استقبال کردند سعودی‌ها نگران هر اقدام قطر برای جبران تحریم‌ها بودند، بخصوص که دوحه از طریق عقد قراردادهایی هنگفت با آمریکا و اروپا درصدد اعمال فشار بر عربستان برآمده بود.

بنابراین دیدار ولیعهد عربستان با شاهزاده قطری و نتایج آن گام مثبتی برای رسیدن به نقطه آغاز دوره پادشاهی محمد بن سلمان است و نشان می دهد که زمان اعلام کناره گیری شاه سعودی به نفع فرزندش بسیار نزدیک است.

ارتباط با قطر آن هم پس از قطعی اخیر روابط دو کشور عربستان را به جایگاه خود نزد شیخ نشین ها بازگشت می دهد آن هم در زمانی که این جایگاه به شدت در معرض تنزل بوده و نفوذ عربستان را در منطقه به نفع ترکیه و ایران کاهش داده بود.

بنابر گزارش فارس، بی تردید تصمیم ولی عهد سعودی تاثیرات مثبتی خواهد داشت و شاه آینده عربستان با تسلط بر روند امور در داخل کشورش جلوی هر گونه تلاش برای بی ثباتی و مخالفت‌های داخل و خارج خاندان حاکم برای رسیدنش به قدرت خواهد گرفت تا در برابر دنیا هم چهره یک پادشاهی را نشان بدهد که می‌تواند دست خود را برای منافع منطقه دراز کرده و از موانع شخصی و سیاسی که مانع یکپارچگی شیخ نشین‌ها می‌شود عبور کند.

بنابراین ازسرگیری روابط با قطر بازتاب مثبتی برای محمد بن سلمان به همراه خواهد داشت اما آیا گام بعدی عربستان در بهبود روابط با ایران است عربستان چه ثمری از اتخاذ این سیاست جدید خواهد گرفت پاسخ به این سوال زمان درازی نمی‌برد بخصوص که روند حوادث و تحولات در شیخ‌نشین‌ها و به طور کلی منطقه شتاب گرفته است.

آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها