رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 286556

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم

ساعت24-نمایندگان مخالف و موافق آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

+65156
جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح سه شنبه، 24 مرداد ماه در مجلس آغاز شده است.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وارد دستور بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حسن روحانی

**صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


دسته‌بندی و باندبازی در حوزه ناوبری متخصصان را به حاشیه رانده است
نماینده مردم تهران گفت: دسته‌بندی و باندبازی در حوزه ناوبری هوایی و فرودگاهی متخصصان را به حاشیه رانده است.

محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: در برنامه ارائه شده وزیر که در 17 صفحه تنظیم شده توازنی بین دو حوزه مأموریتی این وزارتخانه که راه و شهرسازی‌است، دیده نمی‌شود.

صادقی در ادامه افزود: به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی کاملا قابل توجه است و این در حالی است که به بخش شهرسازی و مسکن به صورت متوازن پرداخته نشده است.

نماینده مردم تهران با طرح سوالی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر براساس لایحه پیشنهادی دولت راه و شهرسازی به صورت دو وزارتخانه مجزا درآمدند و مقرر می‌شد به عنوان وزیر مسکن برنامه ارائه دهیم به همین مقدار به بخش مسکن توجه می‌کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش راه تا آنجایی به جزئیات پرداخته که حتی برای روکش آسفالت مبالغی ارائه شده اما در نقطه مقابل آن در بخش مسکن به صورت کلی صحبت و تنها به ارائه برخی راهکارها بسنده شده است.

صادقی گفت:‌ در گزارش عملکرد این وزارتخانه نیز وضعیت مشابه وجود دارد در حالی که فعالیت‌های انجام شده در حوزه راه چشمگیر و قابل تحسین است اما با وجود سر و سامان دادن به وضع آشفته مسکن مهر و افزایش سطح تسهیلات بانکی برای تحرک در بخش مسکن باز هم شاهد رشد متوازنی نیستیم که رئیس جمهور هم در نطق خود به این ضعف اشاره کردند.

نماینده مردم تهران در خصوص مسکن اجتماعی نیز گفت:‌ در این زمینه نیز ما به صورت عملی چیزی را مشاهده نکرده‌ایم و فقط در برنامه به مصرف شدن آن اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: در گزارش عملکرد از تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونت‌گاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی برای 91 شهر یاد شده که از اجرای آن خبری نیست.

صادقی افزود: در طرح پیشنهادی حاشیه‌نشینی صحبت از مسکن روستایی شده اما تفاوتی که دارد قابل توجه است چرا که در برنامه سایر وزرا عموما سنجش‌ها کیفی است اما در این طرح به سنجش کمی اشاره شده و از اعداد 900 هزار و 400 هزار سخن به میان آمده بنابراین امیدواریم دولت و این وزارتخانه به بحث مسکن و راه به صورت متوازن نگاه کند.

وی در خصوص بحث شهرسازی و معماری گفت:‌با توجه به حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها انحراف از طرح جامع شهرها، ساماندهی در حوزه شهرسازی، بحث‌های مربوط به برج سازی و تغییر کاربری‌ها و افزایش تراکم غیرقانونی وزارت مسکن از بعد حاکمیتی، مسئولیت دارد و می‌تواند در اجرا ورود کند اما در شهر تهران با افزایش بی‌رویه شهر و تغییر کاربری آن که تنفس را مشکل کرده مواجهیم.

صادقی تصریح کرد: وزارت مسکن اگرچه اقداماتی را انجام داده اما هیچ کدام در عمل ثمره‌ای نداشته هرچند در حوزه حمل و نقل به توفیقات بزرگی دست یافته و پس از توافق هسته‌ای توانست هواپیماهای جدیدی از شرکت‌های بزرگی مانند بویینگ و ایرباس را وارد کشور کند.

نماینده مردم تهران بیان داشت: ضعف‌هایی در حوزه‌های هوایی و ناوبری دیده می‌شود و از جهت مدیریتی اختلال‌های زیادی دارد.

صادقی به دسته‌بندی و باندبازی‌ها اشاره کرد و گفت: باندبازی‌هایی که در وزارت راه وجود دارد فرصت را از متخصصین گرفته و باعث نارضایتی این قشر علمی جامعه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌ها نیز ناتمام مانده از جمله می‌توان به پروژه‌هایی مانند اجرا نشدن پروژه عملیات که ایران بر اساس ایکائو التزام و تعهد به پیاده سازی آن را دارد، همچنین پروژه سامانه تبادل پیام‌ها و ترافیک هوایی نیز از این قبیل است.

انتهای پیام/

** بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


نماینده مردم گلپایگان گفت: در برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی توازن بین دو حوزه راه و شهرسازی و مسکن دیده نمی شود.

سوانح رانندگی ما بالاتر از استانداردهای جهانی است/توازن در برنامه آخوندی دیده نشده است

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: رانت و فساد زیادی وجود دارد اما به دلیل آن که براساس ماده 36 قانون اساسی رسیدگی به آن باید در دادگاه صالح باشد از آن عبور می‌کنم و به موارد عملکردی می‌پردازم.

وی در ادامه افزود: آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی‌های بیشتر فرآیند ساخت و ساز کمک کرده، کاهش سرمایه گذاری را در پی داشته و در نتیجه رکود را در بخش ساختمان افزایش داده است همچنین آیین نامه مذکور مخالف مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

بختیار در ادامه افزود: سوانح جاده‌ای بیش از اندازه استاندارد است و در قیاس با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد به طور مثال سانحه ریل قطار بسیار دردناک بود و در آن برهه زمانی انتظار می‌رفت وزیر مربوطه مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته از سمت خود استعفا دهد.

نماینده گلپایگان و خوانسار در ادامه بیان داشت: ما به عنوان نماینده مجلس وظیفه داریم پرداخت نشدن حقوق راهداران، تأخیرهای پرداختی مطالباتی است که مردم از ما دارند و باید به آنها رسیدگی و مدیریت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در وزارت راه و شهرسازی توسعه متوازنی وجود ندارد، صحبت از مسکن اجتماعی شده تنها در حد یک طرح باقی مانده و به آن جامعه عمل پوشانده نشده است.

**الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


سیاست گذاری‌های دولت یازدهم گره رکود صنعت راه را باز نکرد
نماینده مردم دیر، کنگان، جم گفت: سیاست گذاری های دولت یازدهم گره رکود در صنعت راه را نگشوده است.

سکینه الماسی نماینده مردم دیر، کنگان، جم در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: اینجانب به عنوان نماینده مردم و حامی اکثریت کابینه معرفی شده را واجد شرایط تعهد، تخصص، دلسوزی و توانمندی می‌دانم.

وی ادامه داد:‌ نطق امروز من در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارتخانه راه و شهرسازی به معنای نادیده گرفتن زحمات آنها در این وزارتخانه نیست ولی به دلیل اینکه در این مدت وزارت آقای آخوندی برخی موانع مرتفع نشده است، ناچار شدم به سوگندم وفادار مانده و در اینجا به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی حاضر شوم.

الماسی در خصوص موضوع راه و ساختمان عنوان کرد: از سه دلیل موفقیت‌ کشورها در توسعه بدون شک یکی از آنها برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای است که نقش فرابخشی در کشور دارد.

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم ادامه داد: آقای آخوندی در حال حاضر اغلب جابه‌جایی‌ مسافر و بار در کشور ما از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد سهم بیش از 160 میلیون نفری در جاده‌ها در جابجایی مسافر در مقابل کمتر از 20 میلیون نفری برای مجموعه بخش‌های ریلی، دریایی و هوایی نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل به طور جدی نیازمند تغییر می‌باشد.

وی افزود: سفرهای جاده‌ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر است و موجب آسیب به تخریب محیط زیست می‌شود.

الماسی با بیان اینکه از اقدامات ‌آقای آخوندی در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم، بیان داشت: با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل و نقل جاده منطقی و علمی باشد؟ اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان‌ها و شهرهای کشور بر اساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است؟ آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر و بار در کشور هم ایمنی جاده‌ای مسافر و کالا را ارتقا داد و هم وابستگی حمل و نقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد؟‌

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند، تصریح کرد: آیا می‌دانید به ازای هر یک از مسافرینی که کشته می‌شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می‌شود؟ آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک‌های جاده‌ای کشور شناسایی و خطرات آن را مطالعه جامعه‌ای آن را انجام داده است؟ آیا نقشه‌ای از پراکنده‌ای تراکم جاده‌ای حوادث و سوانح را در دست دارد؟

وی گفت: ضرورت دارد نسبت به ساخت جاده‌ها و متناسب با نیازسنجی‌ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود. اگرچه در سال‌های گذشته شاهد کاهش تلفات جاده‌ای بودیم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته‌ایم؟

الماسی درباره موضوع مسکن در کشور بیان کرد: صنعت ساختمان در سال‌های آخر دولت دهم به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده است و رکود بر این بخش مهم اقتصاد ایران همچنان سایه افکنده است. سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم گره فروبسته را باز نکرده است، اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری هم می‌باشد اما پرسش اساسی این است که در شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت 490 هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا باالعکس؟

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم افزود: با تصمیماتی مثل تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود دو سال مخالفت‌های سازمان نظام مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرده بلکه به طور قطع با اصل 44 قانون اساسی، قانون شهرداری‌ها و قوانین سازمان نظام مهندسی در کنترل ساختمان در تضاد است، شاید در جواب بگویید که توافق کرده‌ایم اما به توافق خود هم پایبند نبوده‌اید.

وی افزود: دغدغه جدی مردم به ویژه در حوزه رفع مشکلات مسکن جوانان که حق برخورداری از آن در قانون اساسی ما آمده به خوبی رفع نشده است این البته به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت مسکن نیست و به نظر می‌رسد که نقش دولت می‌تواند سیاست گذاری و نظارت باشد اما آنچه مورد نگرانی مردم شده احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده است و گاهی صداهایی از دولت به گوش می‌رسد و از سخنان چند روز گذشته رئیس جمهور این گونه اثبات شد که در دولت اختلاف نظرهای جدی در مورد مسکن وجود دارد. آقای آخوندی بفرمایید که سیاست جنابعالی در دولت دوازدهم چگونه است؟

الماسی ادامه داد: جوانان ما منتظر هستند تا تأثیر سیاست‌ها و اجرای آنها را به صورت ملموس حس کنند. ایران بر روی گسل زلزله قرارگرفته و تاریخ این را بیان می‌کند که بر اثر این عارضه نامهربان جان‌های بسیاری گرفته شده است آیا برای مقابله با خسارت‌های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم و اصولی سازی وجود دارد؟

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم گفت: معتقدیم که در بازسازی بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم و بسیاری از شهرهای ما در صورت بروز زلزله به طور جدی آسیب خواهند دید، البته این نیازمند هماهنگی و همراهی‌های فرابخشی است اما اگر به چنین مبحثی دست پیدا نکرده‌ایم دلیل آن چیست؟ دلیل آن خلأ قانونی یا عدم به عمل قانون است.

وی تصریح کرد:‌ به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران بوشهر قلب اقتصاد ایران است. دریا، نفت، گاز، انرژی، تجارت، شیلات و صدها فرصت پیدا و پنهان دیگر دارد که از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد ساخته است، چطور در معادله وزارتخانه راه و شهرسازی توسعه زیرساخت‌های آن در نظر گرفته نشده است؟ مگر غیر از این است که تنها بندر جنوبی ایران که کوتاه‌ترین فاصله با مرکز دارد و با چهار کشور به تنهایی هم مرز است و 937 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس دارد و بزرگترین پایانه‌های نفتی در آن وجود داشته و پارس جنوبی و شمالی نگین افتخار ایران را در آغوش خود دارد؟

الماسی با بیان اینکه بوشهر ایران کوچکی است که توسعه آن پیشرفت بیشتری برای کشورمان به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: بیش از ده سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر آغاز شده است با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را ایجاب می‌کند ولی در پرونده کاری شما خطی برای اجرای آن متصور نشده‌اید و هرچه هست در حد حرف و شعار است.

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم ادامه داد: اتوبان بوشهر به شیراز و اتوبان جم به فیروزآباد که در اینجا نیاز است از پیگیری‌های آقای کرمپور تشکر کنم و اتوبان دیر و بوشهر نیز سرنوشت مشترک راه آهن را دارد و پرونده آن در پستوی فراموشی است.

وی با بیان اینکه سیراف 21 قرن پیش پایتخت تمدن دریایی بوده است، عنوان کرد: تجارت در این سرزمین بیش از 20 قرن قدمت دارد و طرح ایجاد بندر پارس مدت زیادی است که از دولت دوم اصلاحات تاکنون در دستور کار است اما در عمل این مهم انجام نشده و مردم می‌پرسند که سهم کشور وسیع و پهناور در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در مدیریت‌ شما چیست در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی با احداث دهها بندر بزرگ و توسعه یافته و شبکه‌های پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

الماسی گفت:‌ ‌آقای آخوندی حتی اگر به باور مجموعه دوستان شما دو بار استیضاح‌تان دلایل سیاسی داشته باشد اما به طور مشخص بخش مهمی از این دلایل به خاطر مشکلات مدیریتی بوده که تاکنون مرتفع نشده است و ضعف مفرط در استفاده نکردن از نوآوری‌های نو و تکنولوژی، توسعه نیافتن IT در ناوگان ریلی جاده‌ای و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف برخی معاونت‌های بنادر، نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالا در خلیج فارس و دریا، عدم راه اندازی خط ریلی از مشکلات مدیریتی شما در دوره تصدی و وزارت راه و شهرسازی است.

موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حسن روحانی

**قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


آخوندی در حوزه مسکن کارنامه قابل قبولی دارد/توسعه خطوط ریلی اولویت وزارت راه است
نماینده مردم گنبدکاووس گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی علاوه بر حوزه راه، در حوزه مسکن هم کارنامه قابل قبولی دارد.

قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: آخوندی سابقه 8 ساله در وزارت راه و شهرسازی داشته و در کنار آن دارای تجربه اجرایی در پست‌های والای ملی و همچنین آکادمیک و دانشگاهی دارد.

قرجه طیار افزود: وزارت راه و شهرسازی پس از برجام خدمات بسیار بزرگی مانند بازسازی ناوگان هوایی کشاندن کشورهای بزرگ اروپایی پای عقد قرارداد و ... انجام داده است.

وی تصریح کرد: توسعه کشتی‌رانی، راه‌آهن، مسکن و شهرسازی و راه‌سازی باتوجه به افق چشم‌انداز آخوندی انجام شده است.

نماینده مردم گنبد کاووس تأکید کرد: رشد حدود سه برابری ترانزیت، رشد 2.5 برابر ترانزیت کالا، رشد مجموعه هواپیمایی کشور، بهسازی هزار و 400 کیلومتر خطوط ریلی، احداث و تکمیل راه‌های روستایی و اصلی، افتتاح بندر بزرگ در جنوب کشور از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بوده است.

قرجه طیار با بیان اینکه آخوندی کارنامه خوبی هم در حوزه مسکن دارد گفت: در حوزه بافت‌های فرسوده وحاشیه نشین تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر بخشی از اقدامات وی بوده و همچنین بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه این وزارت‌خانه قرار داشته است.

وی با اشاره به برنامه آخوندی برای دولت دوازدهم بیان داشت: توسعه ریلی، جاده‌ای، بازاریابی ترانزیتی برای ارتقای بحث اقتصاد کشور، ارتقای جایگاه ایران در بحث جاده ابریشم و راه‌اندازی ترانزیت در کشور، افزایش ظرفیت بنادر تجاری، فرودگاه‌ها، رشد 500 درصدی ترانزیت ریلی و تبدیل آسمان ایران به عنوان پل ترافیکی بین روسیه و اروپا بخشی از اقدامات آخوندی در دولت دوازدهم خواهد بود.

**زارع در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
200 فروند هواپیمایی به روز جهانی وارد کشور شده است

**محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


وجود 8 میلیون بیکار در کشور/ هنوز قانون وزارت راه و شهرسازی نوشته نشده است
نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: در وضعیت اقتصاد کنونی 23 میلیون نفر بد مسکن و 8 میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: اینکه گفته می شود در چهار سال آینده باید اولویت‌مان توسعه ریلی باشد همه وزرا و مدیران به این موضوع توجه می کنند، ما وزیری می خواهیم که شجاعت داشته باشد و از وزیرانی که برای حرف زدن شجاعت دارند نترسید.

وی گفت: آقای شریعتمداری صنعت ما مرده است و بیا خودت را فدا کن و صنعت را احیا کن. سطح تصمیم‌گیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است.

نماینده مردم میاندوآب تصریح کرد: فکر می‌کنم آخوندی شجاعت لازم را برای اداره وزارتخانه دارد و ادامه دهنده برنامه‌هایی باشد که آغاز کرده است او جدای از راه و شهرسازی از خودش کارایی نشان داده است.

محبی‌نیا با تأکید بر اینکه هنوز قانون وزارت راه و شهرسازی را ننوشته‌ایم، گفت: در وضعیت اقتصادی کنونی 23 میلیون نفر بد مسکن و 8 میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

**علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:


آخوندی از فرصت استفاده مطلوب می‌کند
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران گفت: آخوندی فردی است که از فرصت استفاده مطلوب می کند و از تفکر جوانان بهره می گیرد.

سید احسن علوی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: آخوندی با کارهای متنوع آثار مثبتی را به جای گذاشته است.

وی افزود: آخوندی کارهای متنوع و بی سابقه ای در حوزه ریلی، جاده ای و ناوگان هوایی انجام داده است.

علوی تصریح کرد: مجموع اعتبار تخصیص یافته به وزارت راه 30 درصد بوده، مکان سنجی و نیازسنجی مسکن مهر مناسب نبوده است.

نماینده سنندج اظهار داشت: آخوندی فردی است که از فرصت استفاده مطلوب می کند و از تفکر جوانان بهره می گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها