رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 287429

افزایش حوزه فعالیت پدافندغیرعامل؛ دو ماه پس از حوادث تروریستی تهران

ساعت24-طرح عضویت رئیس پدافند غیرعامل در شوراهای عالی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود که دو ماه و نیم پس از حوادث تروریستی تهران، برای بررسی بیشتر دامنه اختیارات وی به مجلس آمد تا جلوی وقوع اتفاقات مشابه گرفته شود.

مجلس
r /> موافقان از لزوم اجرای دستورات رهبری گفتند و مخالفان بر پرهیز از خرج کردن از رهبری تاکید کردند

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در رابطه با این طرح گفت: پدافند غیرعامل برای تسهیل مدیریت بحران،‌ ارتقای پایداری ملی و .. تشکیل شده است. ماموریت های این سازمان عبارت از سیاستگذاری،‌ برنامه ریزی و دفاع غیر نظامی است.

او ادامه داد: تمام پروژه های اجرایی کشور باید پدافند غیرعامل داشته باشند، برای همین این طرح پیشنهاد می‌کند که رئیس سازمان پدافند غیرعامل عضو شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری، شورای عالی امنیت غذایی - با توجه به ترور بیولوژیک- شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی شهرسازی و ... شود.

نقوی حسینی با اشاره به حوادث تروریستی تهران در خردادماه سال جاری، گفت: بازتاب جهانی حملات تروریستی را دیدید اگر برخی از اصول پدافند غیرعامل، در مکان یابی و طراحی محل مجلس رعایت می‌شد قطعا مجلس مورد حمله قرار نمی گرفت. انشاءالله به این طرح رای دهید که رئیس پدافند بتواند به وظایفش به درستی عمل کند.

ولی داداشی نماینده آستارا به عنوان مخالف این طرح، توضیح داد: جای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این طرح خالی است،‌ چرا شورای انقلاب فرهنگی را ذکر نکرده اید؟

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات هم در موافقت با این طرح با اشاره به مأموریت ملی پدافند غیرعامل، اظهار کرد: ماموریت‎های پدافند غیرعامل ملی، فراسازمانی و فرابخشی است. مثلا در مورد اهداف این سازمان براساس قانونی که خودمان در مجلس در سال 93 تصویب کردیم، گفته شده است که اهداف این سازمان بازدارندگی فرابخشی دارند. در حوزه وظایف هم همینطور است. حوزه‎های فرهنگ سازی یا آموزش عمومی و... مباحثی نیست که مرتبط به یک سازمان باشد. این سازمان هم تراز وزارتخانه است. زمانی که این وظایف را به سازمان پدافند غیرعامل می دهیم مشخص است که باید زمینه تصمیم گیری و ماموریت ها را هم فراهم کنیم.

دلسوزی برای استاندار ننه مرده و جلساتی که بدبخت می‎کنند!

«این کاری است عقلانی و مورد نیاز کشور، اما به شرط اینکه از دل این رهیافت انحراف در وظیفه نیروهای اجرایی حاصل نشود. همان گرفتاری که الان در برخی از پروژه های غیرقانونی داریم مانند انتقال آب فلان رودخانه از فلان استان به استان دیگر به نام پدافند غیرعامل.»، این بخشی از مخالفت جهانبخش محبی‎نیا نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ با این طرح بود.

او در ادامه توضیح داد: ایرادی داریم که مانع کار است و آن اینکه برای رئیس جمهور وظیفه تعیین می کنیم که در بسیاری از شوراها حضور پیدا کند و ریاست خیلی از این شوراها را هم به رئیس جمهور می دهیم، خب نتیجه چه می شود؟ رئیس جمهور حتی فرصت نمی کند که با وزرایش جلسه داشته باشد، نمایندگان پیشکش! برای وزرا هم وظایف مختلفی تعیین می کنیم که خیلی از وزرا نمی توانند در جلسات مرتبط آن حاضر شوند. آقای پزشکیان و مصری وزیر بودند، بگویند که خداوکیلی تنوع وظیفه تصمیم سازی برای وزرا، چه مصیبتی درست کرده است؟

محبی‏‎نیا، افزود: «برای استاندار هم همینطور است، هر وزیری می آید این استاندار « ننه مرده» باید برای بدرقه و استقبال بیاید. حاصل این است که ما مدیران آشنا با کار کارشناسی و ... تربیت نمی کنیم. حضور در دو شورا برای رئیس پدافند غیرعامل، مهم نیست که برود به کارهای اصلی‌اش برسد، برود این قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را که خیلی غنی است پیاده کند. فردا برود در جلسه ای که دو ساعتش به خوردن چایی و سلام علیک می گذرد، زمان بگذارد؟ این جلسات ما را بدبخت کرده است. مجلس هم «گر و گر» شورا ایجاد می کند!

چرا برای یک رأی می‌گوییم فلانی مأمور اجرای سیاست‌های رهبری است؟

این نماینده مخالف با گله از افرادی که در فرایند قانون گذاری مدام از رهبری خرج می کنند،‌ گفت: گله ای از بعضی دوستان داشته باشم که در متن قانون می آورند «برای اجرای سیاست های رهبری در فلان موضوع»‌. برادران، این به نفع آقا نیست! همه نظام می گویند که حرف های رهبری برای ما جنبه شرعی دارد، یعنی چی برای اینکه می خواهیم یک رای بگیریم، می گوییم فلانی ماموریت دارد که سیاست های رهبری را اجرا کند و یک منتی هم سر رهبری بگذاریم. آقا رای ندهید!

کاظم دلخوش هم نماینده ای بود که در موافقت با این طرح سخن گفت. او توضیح داد: ما اگر به پدافند غیرعامل کمک کنیم، مصون سازی زیرساخت های زیستی و موضوعات دفاعی را تقویت کرده ایم. ما از این خوشحالیم که نیروهای لشکری و کشوری در تقویت پدافند غیرعامل فعالیت می کنند.

ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر هم در قامت نماینده مخالف این طرح،‌ گفت: در اینجا گفته است به منظور اجرای منویات رهبری این کار انجام شود. اگر ما براساس منویات رهبری می خواهیم عمل کنیم و اگر آقا فرمایشی دارند، خب دستور رهبری لازم الاجرا است و نیاز به قانون گذاری خاصی ندارد. در مورد مقررات دست و پا گیر، از بین 20 کشور، در رتبه هفدهم هستیم ؛به این نکته توجه کنید.

او ادامه داد: اگر می خواهد رئیس پدافند غیرعامل به موضوع غذایی و سلامت وارد شود، باید در این حوزه تخصص داشته باشد،‌ در غیر این صورت روند کار را طولانی تر می کنیم. ما باید برای شفاف سازی،‌ افرادی که دارای تخصص نیستند را به شوراها راه ندهیم.

بدون وجود پدافندغیرعامل، هر کسی«خر»خود را می‌برد

حسن کامران نماینده مردم اصفهان نیز به عنوان آخرین موافق این طرح، توضیح داد: باید به علت وجودی پدافند غیرعامل توجه کنیم. این نوعی مصونیت سازی است. در خیلی از وزارتخانه ها چون پدافند غیرعامل نیست، گاهی تصمیمات درستی گرفته نمی شود. چون هر کسی نظرات بخشی خود را بیان می کند.

این نماینده موافق، تأکید کرد: همانطور که در برنامه ششم هم آمده، کارشناسان پدافند غیرعامل می توانند نظر دهند که ساخت و سازهای در مسیر مصونیت است یا نه؟ اگر این طرح ها نباشد به دلیل نگاه بخشی که وجود دارد، هر کسی «خر» خودش را می برد. لذا پدافند غیرعامل در این شوراها می تواند دستگاه‎ها را هوشیار کند و نظراتشان را به کار بگیرد.

کامران معتقد است: «در بودجه و برنامه اصولا نقش پدافند غیرعامل بسیار مترقی و علمی است. من خواهش می کنم به این طرح رای دهید. این که عملکرد شوراها چه بوده است و چرا وزرا در آن شوراها خاصیت نداشته اند؛ به خودشان مربوط است و باید حضورشان را خاصیت دار می کردند.»

رضا طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع نیز به عنوان نماینده دولت؛ درباره این طرح گفت: با حضور برخی از مقامات لشکری اساسنامه سازمان پدافند مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برخی موارد اصلاح شود. بر اساس این اصلاحات کمیته دائمی پدافند غیرعامل، با عضویت برخی از وزرا و مقامات لشکری باید تشکیل شود،‌ اما بیشتر کارها در حوزه دولت است. لذا قرار شد که مصوبات با تأیید رئیس جمهور به دستگاه های مربوط گفته شود.

او در پاسخ به گفته مخالفی که دلیل نام نبردن شورای انقلاب فرهنگی به عنوان شورایی برای عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل را جویا شده بود، گفت: نیازی نیست که سازمان پدافند در این شورا عضو باشد.

در نهایت با رأی مثبت نمایندگان مجلس کلیات این لایحه تصویب ش

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها