رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 287467

رئیس سازمان انرژی اتمی: اراده کنیم غنیسازی ۲۰ درصد را حداکثر تا ۵ روز آغاز میکنیم/ برجام را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم

ساعت24-رئیس سازمان انرژی اتمی از توانایی این سازمان برای از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی تا حداکثر پنج روز در فردو خبر داد.

علی+اکبر+صالحی.jpg
علی اکبر صالحی با اشاره به هشدار اخیر رئیس جمهور به امریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای گفت: این هشداری نیست که در خلاء باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست اینها براساس داده‌هایی است که آقای رئیس جمهور دارد.

رئیس‌جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند

وی با بیان اینکه رئیس جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند، اظهار داشت: ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند بدانند که شرایط به چه صورت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی‌هایی است که ایجاد شده است.

حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام است

صالحی حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و تصریح کرد: این در حالی است که آنان می‌خواستند فردو از اساس نباشد و می‌گفتند باید آن را ببندیم.

وی ادامه داد: قرار است خبرنگاران از جاهای مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت انجام می‌شود، به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه‌های مختلفی آن.

اراده کنیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را حداکثر تا ۵ روز آغاز می‌کنیم

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: این درحالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است، بستند و بردند، قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر راکتور مدرن اراک منعکس شود.

کسانی که عکس فتوشاپی از قلب راکتور اراک ارائه کردند، استغفار کنند

صالحی با بیان اینکه کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردند، ابراز داشت: این درحالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد نه در راکتور، در لوله‌هایی که بیرون از راکتور است.

وی افزود: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۴۰ - ۵۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم این چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.

سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود.

صالحی با بیان اینکه اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد، عنوان کرد: این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام‌های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می‌فهمد.

اگر بخواهیم وارد میدان شویم آنان را غافلگیر می‌کنیم

وی یادآور شد: پیش‌بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست اما هرگاه هیات نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند که چه اقداماتی کنیم ملت عزیز مطلع می‌شوند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بدانید شش ماه چهره سازمان انرژی اتمی عوض می‌شود، بیان کرد: اگرچه سازمان فعالیت خود را طبق روال پیش می‌برد اما اگر قرار بر مقابله باشد و چالشی بخواهیم وارد میدان شویم این مدت برای ما وقت زیادی است و قطعاً آنان را غافلگیر خواهیم کرد.

برجام را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم

صالحی با بیان اینکه غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی هر وقت حرفی زده درست گفته است، گفت: البته ما علاقه‌مند نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارچوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان‌پی‌تی و بین‌المللی می‌دانیم.

برجام را به هم بزنند کره شمالی به آنان می‌گوید شما به قولتان هم وفادار نیستید

وی هشدار داد: اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی به آنان می‌گوید که شما اصلاً به قولتان هم وفادار نیستید، فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند، پس چرا آن را برهم زدید.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه: در آن صورت کره‌ای‌ها می‌گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم چه ضمانتی هست که پایدار بماند.

اعتبار سیاسی امریکا در صورت برهم خوردن برجام مخدوش می‌شود

صالحی با بیان اینکه در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد، اظهار داشت: اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورها مانند امریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند.

وی افزود: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی امریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد، بی‌اعتماد می‌شوند.

اولویت ما حفظ برجام است

معاون رئیس جمهور با تبیین اولویت‌های سازمان انرژی اتمی در آغاز دور جدید مسئولیتش تصریح کرد: بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است البته نه به هر قیمتی، اگر طرف مقابل با برجام همراهی کرد، بهتر؛ ما نیز همراهی می‌کنیم اما اگر خواستند خدشه‌ای به آن وارد کنند اخطار و انذار دادیم، امیدواریم چنین روزی نیاید وگرنه کاری می‌کنیم که شگفت‌زده شوند.

دو نیروگاه جدید را در حال ساخت داریم

صالحی با بیان اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور در جریان است، خاطرنشان کرد: دو نیروگاه جدید را در حال ساخت داریم که روسیه در بوشهر ایجاد می‌کند و حجم مالی آن حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون یورو است و کارها به خوبی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: در اکتشاف و استخراج نیز کارها خیلی خوب پیش می‌رود که البته وقتی نتایج آن مطابق با پیش‌بینی‌ها شد، اطلاع‌رسانی می کنیم.

پیشران هسته‌ای به گونه‌ای نیست که به سرعت آن را به نتیجه برسانیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در تحقیق و توسعه هم کار به خوبی جلو می‌رود، ابراز داشت: همچنان که سانتریفیوژ آی‌آر8 آزمون مکانیکی‌اش را به خوبی پس داده است و فوق تصور ما بود فکر نمی‌کردیم که این آزمایش‌های مکانیکی را به خوبی سپری کند.

صالحی با بیان اینکه درباره پیشران هسته‌ای نیز قدم‌های بلندی برداشتیم، عنوان کرد: البته این پروژه بلندمدتی است که ۱۰ تا ۱۵ ساله باید به آن نگاه کرد اما به طور جدی روی آن کار می‌کنیم و این گونه نیست که بتوانیم آن را به سرعت به نتیجه برسانیم.

گزارش اولیه مربوط به پیشران هسته‌ای را ارائه کردیم

او افزود: فقط چهار، پنج کشور دنیا از این فناوری برخوردارند و یگانه کشور در حال توسعه که اخیراً توانست پیشران هسته‌ای خود را به نتیجه برساند، هند است که آن هم پس از حدود ۲۰ سال با همکاری روسیه آن را به سرانجام رساند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش اولیه مربوط به پیشران هسته‌ای را ارائه کردیم، یادآور شد: به زودی گزارش مبسوط‌تری را به مسئولان مافوق ارائه می‌کنیم. تمام مقدماتش فراهم شده است و کار به خوبی جلو می‌رود.

به گزارش صداوسیما، صالحی ادامه داد: اقدامات مربوط به صنعت هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت نیز به خوبی جلو می‌رود و در این وادی هم قدم‌های بلندی برداشتیم که گزارش‌های آن از رسانه ملی پخش شده است.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها