رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 287505

اولین کسی که در ایران با تصادف اتومبیل کشته شد که بود؟

ساعت 24- از غلامحسین‌خان درویش معروف به درویش‌خان که از نامدارترین موسیقیدانان ایران و صاحب‌سبک در زمان سلطنت قاجاریه است، به‌عنوان نخستین قربانی سوانح رانندگی با اتومبیل در درالخلافه نام می‌برند.

25
او که رهبر گروه و جزء مریدان صفا علی ظهیرالدوله بود، تحولی در موسیقی ایرانی آغاز کرد. کنسرت‌های وی در گراندهتل بسیار مشهور بود اما آنچه او را از همه معروف‌تر کرده بود، آن بود که عواید حاصل از کنسرت‌هایش را وقف مردم مصیبت‌زده و ایتام می‌کرد. او در دوم آذر سال ۱۳۰۵ برای عزیمت به خانه‌اش، درشکه‌ای را کرایه کرد.

درشکه درحالی‌که از خیابان امیریه به سمت شمال می‌پیچید با ماشینی از نوع فورد که از جهت مخالف می‌آمد، تصادف کرد. دلیل تصادف، بیشتر به ناشی‌بودن راننده نسبت داده شد. بر اثر این سانحه، اسب‌های درشکه درجا تلف شدند و درویش‌خان به بیمارستان نظمیه تهران برده شد و به ‌دلیل ضربه مغزی پنج روز بعد در ۵۴ سالگی فوت کرد.
روزنامه «اطلاعات» فردای مرگ درویش‌خان با تیتر «تارمرد» دوستداران موسیقی در تهران را عزادار کرد. پیکر وی در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
هیچ سندی مبنی‌بر مقصرشناختن درشکه یا اتومبیل نیز پیدا نشد و اینکه بر سر راننده درشکه و اتومبیل چه بلایی آمد نیز از ابهاماتی است که بی‌پاسخ باقی مانده است.
از دیگر تصادفات مهم و اولیه تهران دوباره در سال ۱۳۰۵ رخ داد و آن تصادف وزیر پست و تلگراف وقت بود. خودرو در خیابان سرچشمه با تیر چراغ‌برق تصادف کرد و به علت محکم‌بودن اتومبیل‌های آن زمان به وزیر و راننده‌اش آسیبی وارد نکرد اما به‌ دلیل شدت تصادف، اتومبیل از حرکت باز ایستاد و خبر این تصادف صدر خبرها و جراید آن زمان شد

روز نو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها