رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 287784

پیشنهادهایی اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" برای بهبود رویکرد آلمان در رابطه با ایران

آلمان وراه مستقل در مناسبات با ایران

ساعت 24-رهبران حزب حاکم بر آلمان در سالهای پس از پایان کار دولت احمدی نژاد و افتادن اختیار نهاددولت به دست اصلاح طلبان و اعتدالگرایان ترجیح دادند روش ومناسبات دربرخورد با ایران را از غرب جدا سازند . این دیدگاه به ویژه پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ تقویت شده است. پس از امضای برجام بیشترین هیات های اقتصادی وتجاری از سوی آلمانها به ایران آمدند و مقامهای بلند پایه دولت نیز با این هیات ها همراه بودند.

25
r />
روندفزاینده تجارت ایران با آلمان نشانه ای از این است که شرکتها و دولت آلمان تشخیص دادهاند باید درایران حاضر باشتند . بااین همه ،این خواست دولت آلمان در داخل و خارج مخالفانی دارد که راه شتاب گرفتن دوستی در سطحی بالاتر را ناهموار می کنند. گزارش حاضر که باکمی تعدیل از سایت رسمی و فارسی دویچه وله درج میشود این معنا را می رساند. واقعیت این است که رهبران حزب حاکم در آلمان نمی توانند محدودیت های اعمال شده از طرف متحدان خوددرتوسعه مناسبات دوستانه را تا نقطه بی مرز پیش ببرند. این گزارش که تفسیری از نتیجه گیری یک مطالعه پژوهشی است را می خوانید.
اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" پیشنهادهایی برای "اصلاح سیاست‌های خارجی، همکاری و توسعه" در دولت آتی آلمان منتشر کرده است. در بخشی که شامل ایران می‌شود "توجه به رفاه اکثریت مردم" مهم‌ترین پیشنهاد است.آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران با توجه به اهمیت توافق اتمی میان شش قدرت جهانی و این کشور و افزایش تنش میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا با دقت بسیاری در آلمان دنبال می‌شود.آلمان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است که بلافاصله پس از پایان مناقشه اتمی گسترش روابط اقتصادی ـ فرهنگی خود را با ایران آغاز کرد. آلمان و اتحادیه اروپا انتظار داشتند توافق اتمی و گسترش روابط با ایران تأثیر مثبتی بر سیاست ‌خارجی و داخلی ایران بگذارد و رفاه مردم این کشور نیز بهتر شود.علی‌ فتح‌الله ‌نژاد از اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" مستقر در برلین معتقد است این امید برآورده نشده است. او در گفتگو با دویچه‌وله فارسی به مطلبی اشاره می‌کند که پس از سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران منتشر کرده و در آن در مورد افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران هشدار داده است.علی‌ فتح‌الله نژاد می‌گوید: «سیاستمدارانی که ادعا می‌کردند امنیت اولویت نخست آنهاست، که نتیجه آن هم ثبات استبدادی مثلأ در مصر و تونس بود، در همکاری‌های اقتصادی به اشخاص برگزیده خود امکان می‌دانند ثروت‌اندوزی کنند بدون آنکه مردم کشورشان از این ثروت‌اندوزی سود ببرند.»فتح‌الله نژاد معتقد است سود بردن گروه خاصی از رابطه با غرب به بی‌عدالتی اجتماعی در حکومت‌های استبدادی دامن می‌زند و در نهایت موجب بی‌ثباتی خواهد شد. او معتقد است دولت آلمان باید در گسترش همکاری‌های خود با ایران توجه بیشتری به جامعه مدنی این کشور نشان دهد و خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران شود.او در گفتگو با دویچه‌وله همچنین به گزارشی اشاره می‌کند که اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" در آستانه انتخابات پارلمان آلمان برای "اصلاح سیاست‌ خارجی و ‌سیاست همکاری و توسعه" منتشر کرده است. این گزارش شامل پیشنهادهایی برای اصلاح برخی از سیاست‌های کنونی در دولت آتی آلمان است که پس از انتخابات پارلمانی تشکیل خواهد شد. در بخشی از این سند ۴۳ صفحه‌ای ضمن اشاره به تحولات ایران پس از توافق اتمی، اهداف آلمان در ایران بررسی شده است. علی فتح‌الله نژاد، کارشناس ایران در اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" که این بخش را تهیه کرده ‌معتقد است آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید موضع مشترکی در قابل ایران داشته باشند و سیاست واحدی را در پیش‌ گیرند و ثبات پایدار را با منافع اقتصادی گره بزنند.در گزارش اندیشکده "بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی" به طور مشخص پیشنهاد شده است که سیاست خارجی و سیاست همکاری و توسعه دولت با توجه به راهکارهایی تنظیم شود که رفاه اکثریت مردم ایران را در نظر داشته باشد تا حصول خواست نهایی آلمان یعنی برقراری ثبات در خاورنزدیک و خاورمیانه را عملی کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها