رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 291636

آیا رویای اردوغان در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محقق میشود؟

ساعت24-خبرگزاری رویترز در گزارشی موضوع الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا و تنش‌های ایجاد شده میان اردوغان و سران اروپایی را بررسی کرد.

98456984
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: جنگ لفظی میان سران اروپا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر سر پرونده نامزدی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی شده و به نظر می رسد صبر اردوغان از طولانی شدن این پرونده و بی سرانجام ماندن آن به سر رسیده است.

رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه با انتقاد از رفتار دوگانه کشورهای اروپایی در قبال آنکارا تاکید کرد زمان آن رسیده است که اتحادیه اروپا درباره نامزدی ترکیه برای پیوستن به این اتحادیه تصمیم نهایی را بگیرد.

یک روز پس از آن که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد اعضای اتحادیه اروپا تعلیق یا حتی توقف مذاکرات با ترکیه را مدنظر قرار دهند، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت: "اتحادیه اروپا باید با کنار گذاشتن تردیدهای خود تصمیم نهایی را درباره ترکیه بگیرد: یا این که به وعده خود عمل کند و راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هموار سازد یا این که صریحا بگوید مایل نیست با ترکیه مذاکره کند."

آیا رویای اردوغان در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محقق می‌شود؟

از مدت‌ها پیش، رئیس جمهور ترکیه بارها تاکید کرده است که کشورش بیش از این نمی تواند در برابر تردیدها و طفره‌روی‌های اتحادیه اروپا صبوری کند با این حال وی روز چهارشنبه تصریح کرد ترکیه هنوز از هدف راهبردی خود مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا چشم پوشی نکرده است.

رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه تاکید کرد:" من به آنها (سران اروپا) گفتم شجاعانه حرف بزنید و هر کاری را که لازم می بینید انجام دهید. اما ما شهامتی از طرف سران اروپا ندیدیم و بیشتر شاهد نوعی رفتار دوگانه از طرف آنها هستیم که هدف از آن متوقف کردن مذاکرات مربوط به روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپاست. این کار کاملا مغایر اصول اخلاقی است."

به گفته اردوغان، اتحادیه اروپا منتظر است که ترکیه خودش عقب نشینی کند اما این وظیفه سران اتحادیه اروپاست که درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند. وی تصریح کرد اگر اتحادیه اروپا در این باره تصمیم گیری کند، ما قضیه را دشوارتر نخواهیم کرد.

آنگلا مرکل یکشنبه شب نیز در مناظره تلویزیونی خود با مارتین شولتز، نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان توقف مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را خواستار شد. صدر اعظم محافظه کار آلمان در این مناظره که در راستای مبارزات تبلیغاتی برای انتخابات پارلمانی بیست و چهارم سپتامبر آلمان برگزار شده بود، تاکید کرد بدیهی است که ترکیه نباید به عضویت اتحادیه اروپا درآید. مرکل تصریح کرد با همکاران خود در اتحادیه اروپا گفتگو خواهم کرد تا ببینیم آیا می توانیم در این باره به یک موضع مشترک دست پیدا کنیم و در نهایت به مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا پایان دهیم.

مارتین شولتز، رقیب سوسیال دموکرات مرکل پیش از این با موضع گیری خود در قبال ترکیه، صدراعظم آلمان را غافلگیر کرده و انتقاد مقامات آنکارا را برانگیخته بود. مارتین شولتز گفته بود اگر پس از انتخابات بیست و چهارم سپتامبر به مقام صدراعظمی آلمان دست یابد برای متوقف کردن مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه تلاش خواهد کرد. وی گفته بود اگر به لطف اعتماد مردم آلمان صدراعظم کشورش شود توقف مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را به شورای اروپا پیشنهاد خواهد کرد.

آنگلا مرکل ابتدا درباره چنین اقدامی هشدار داد و آن را غیرمسئولانه دانست چرا که به گفته وی که در شرایطی که برخی اتباع آلمانی در ترکیه در بازداشت به سر می برند، درست نیست که بخواهیم روابط متزلزل آلمان با ترکیه را بیش از این تضعیف کنیم.

آیا رویای اردوغان در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محقق می‌شود؟

اواخر نوامبر گذشته نمایندگان پارلمان اروپا در یک رای گیری غیرالزام آور با اکثریت قاطع آرا اصل تعلیق مذاکرات با ترکیه را تصویب کردند. با این حال رجب طیب اردوغان مسئله نامزدی کشورش را برای پیوستن به اتحادیه اروپا کنار نگذاشت و پس از آن نیز در فرصتهای مختلف بر ضرورت طرح مسئله نامزدی ترکیه در اتحادیه اروپا تاکید کرد. وی خواستار آن است که درخواست ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا که از چند سال پیش مسکوت باقی مانده و هیچ پیشرفتی نداشته است، دوباره روی میز قرار گیرد و یک بار برای همیشه تکلیف ترکیه در این قضیه معلوم شود.

ترکیه از سال هزار و نهصد و نود رسما درخواست خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام کرد اما مذاکرات الحاق ترکیه به این سازمان اروپایی در سال دو هزار و پنج آغاز شد. این مذاکرات به علت اختلافات اتحادیه اروپا و ترکیه در زمینه های مختلف به ویژه حقوق بشر پیشرفت چندانی نداشته است.

تنش‌هایی که پس از کودتای نافرجام ترکیه در روابط آنکارا و بروکسل به وجود آورد، امیدها را برای به نتیجه رساندن این مذاکرات بیش از پیش کاهش داد. روابط میان اتحادیه اروپا و ترکیه از کودتای ژوئیه سال گذشته در ترکیه که با سرکوب شدید توسط نیروهای دولتی نافرجام ماند، به طرز آشکاری به تیرگی گرایید و پس از آن نیز در زمان تبلیغات حزب حاکم ترکیه برای برگزاری همه پرسی تقویت اختیارات ریاست جمهوری که آوریل برگزار شد، بیش از پیش متشنج شد. سران بسیاری از کشورهای اروپایی از برقراری حالت فوق العاده در ترکیه انتقاد کرده و همه پرسی اخیر در این کشور را پسرفت دموکراسی در ترکیه توصیف کرده اند. این کشورها معتقدند ارزیابی عمیق روابط میان اتحادیه اروپا و ترکیه و تعریف مجدد روابط بروکسل و آنکارا به ویژه پس از همه پرسی تقویت اختیارات ریاست جمهوری ترکیه، ضروری به نظر می رسد. سرکوب کودتای نافرجام ژوئیه گذشته با برقراری حالت فوق العاده در ترکیه و عملیات گسترده پاکسازی مخالفان در نهادهای دولتی این کشور همراه شد و این حوادث انتقادات شدید کشورهای اروپایی را برانگیخت.

تنش‌های موجود در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا زمانی به اوج رسید که بهار گذشته مسئولان برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و هلند به مقامات حزب حاکم ترکیه اجازه ندادند برای تبلیغ در حمایت از همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه که مد نظر رجب طیب اردوغان بود، نشست ها و گردهمایی های انتخاباتی برگزار کنند. این مخالفت‌ها موجب شد رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد شدید از رفتار مقامات کشورهای اروپایی آنها را با نازیسم مقایسه کند.

اردوغان بار دیگر روز چهارشنبه احزاب سیاسی بزرگ آلمان را دشمن ترکیه توصیف کرد و از ترکهای مقیم آلمان خواست در انتخابات پارلمانی بیست و چهارم سپتامبر آینده به سه حزب بزرگ آلمان از جمله اتحادیه دموکرات مسیحی که به گفته وی دشمنان ترکیه هستند،‌ رای ندهند.

آلمان پذیرای بزرگترین جامعه ترک تبارهایی است که خارج از ترکیه زندگی می کنند و طبق آمار رسمی نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار ترک تبار در آلمان سکونت دارند. مقامات آلمان از ژوئیه سال گذشته بارها از دولت ترکیه خواسته اند حاکمیت قانون را رعایت کند. از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه، شمار اتباع ترکیه که به دولت آلمان درخواست پناهندگی داده اند به طرز محسوسی افزایش یافته و از یک هزار و هفتصد مورد در سال دو هزار و پانزده به پنج هزار و هفتصد مورد در سال گذشته رسید.

شانزدهم ژوئیه سال گذشته نظامیان­ ­ترکیه ­­اقدام به کودتا بر ضد دولت اردوغان کردند اما به سرعت توسط مقامات سرکوب شدند. در پی این کودتای نافرجام که ­ به گفته مقامات آنکارا دویست و نود کشته و بیش از دو هزار کشته بر جا گذاشت، اردوغان ­­به بازداشت‌های­ گسترده و جمعی در صفوف ارتش، پلیس، دستگاه قضایی و جامعه هنرمندان و نویسندگان اقدام کرد و با این کار موجی از اعتراض در جهان برانگیخت.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها