رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 292418

مک کین: آمریکا استقرار مجدد سلاح‌های اتمی در کره جنوبی را جدا بررسی کند

ساعت24-سناتور ارشد آمریکایی ضمن هشدار به کره شمالی درباره خطر «نابودی و انقراض» در صورت هرگونه اقدام تهاجمی این کشور، خواستار بررسی جدی استقرار مجدد سلاح‌های اتمی آمریکا در کره جنوبی شد.

جان مک کین رئیس کمیته امور مسلح سنای آمریکا و از اعضای ارشد جمهوریخواه کنگره در مصاحبه با رسانه آمریکایی درباره کره شمالی اظهاراتی مطرح کرد.

مجری سی‌ان‌ان سوال کرد: «برخی کارشناسان می‌گویند که ما باید با کره شمالی مجهز و مسلح به سلاح اتمی زندگی کنیم. نظر شما چیست؟»

جان مک کین گفت: «نه من اینطور فکر نمی‌کنم. به نظر من کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) بازیگر منطقی و عقلانی نیست. البته این را می‌دانم که او تا آنجایی که به مواجهه و مقابله با آمریکا مربوط می‌شود، عقلانی و منطقی است. مهمتر از این باید بگویم که اگر ما به او اجازه داشتن سلاحهای اتمی بدهیم و شاهد کره جنوبی، ژاپن و دیگرانی باشیم که زیر چتر به اصطلاح اتمی ما هستند، چنین موضوعی باعث عدم توازن در منطقه می‌شود».

مجری آمریکایی سوال کرد: «چه کاری برای ممانعت از این موضوع (دست‌یابی کره شمالی به سلاحهای اتمی) می‌توان انجام داد؟».

مک کین گفت: «یک راه، از طریق چین است. واضح و مشخص است که چین می‌تواند ترمز کیم جونگ اون را بکشد. چینی‌ها تاکنون این کار را نکرده‌اند و حتی عملا به کمکهای خود به کره شمالی افزایش داده‌اند. راه دیگر آن است که این را به روشنی اعلام کنیم. خوب ببینید ما واقعا دو انتخاب داریم. یک، اینکه این وضعیت (اتمی کره شمالی) را بپذیریم یا اینکه یک منطقه هسته‌ای شده داشته باشیم. گزینه سومی که ما در امتداد این دو تا داریم، دفاع موشکی و توانمندیهایی برای دفاع از کره جنوبی است. به عبارت دیگر از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که کیم جونگ اون بداند در صورتی که او با روشی تهاجمی رفتار کند، بهای کارش انقراض و نابودی است. ما باید روابط بهتری با ژاپن و کره جنوبی داشته باشیم. راستی، همین چند روز قبل وزیر دفاع کره جنوبی خواستار استقرار مجدد سلاحهای اتمی (در کره جنوبی) شد. خوب می‌دانید که ما زمانی سلاحهای اتمی در کره جنوبی مستقر کرده بودیم. به نظر من، ما باید این (موضوع استقرار سلاحهای اتمی آمریکا در کره جنوبی) را به طرزی جدی مورد بررسی قرار دهیم. البته ما همچنین باید به چین بگوییم که البته که ما هم در صورت توقف تجارت با شما، آسیب خواهیم دید اما باید به شما بگوییم که یک کاری باید انجام شود و چیزی باید تغییر کند».

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها