رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 292799

آمریکا به دنبال جنگ لیزری با کره شمالی

ساعت24-با افزایش ترس واشنگتن و متحدانش از آزمایش های موشکی کره شمالی، رسانه های آمریکایی مدعی شدند که ایالات متحدده با استفاده از تسلیحات لیزری توان مقابله با موشک های کره را دارد.

26212
موشک های بالستیکی که اخیرا توسط کره شمالی پرتاب شد که جدیدترین آزمایش های اتمی آن کشور است، نگرانی هایی جدی برای آمریکا و متحدانش به بار آورده است.

اکنون سوال این است که آیا می توان از یک حمله موشکی بالستیک کره شمالی یا سناریوی بالقوه ای توسط جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد؟ و یا با ایمنی، راه را بر آن بست؟

کارشناسان می گویند بله. و آن هنگامی است که روند تکمیلی یک تکنولوژی جدید برای عملیاتی شدن آماده می شود.

جدید ترین گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی در واشنگتن می گوید، لیزر، تکنولوژی نامریی و بسیار دقیقی که می تواند علیه یک هدف به کار گرفته شود عملا وجود دارد و بهترین ابزار برای دفاع در مقابل یک موشک بین قاره ای بالستیک، موسوم به «آی سی بی ام» یا «ICBM» است. در حقیقت تسلیحات لیزری بر رهگیرهای متعارف و سنتی برتری دارند.

یکی از تجهیزات لیزری روی ناو «یو اس اس پونس» آمریکا در خلیج فارس نصب شده است و این سیستم سلاح لیزری «LaWS» نام دارد.

«بروس مک دونالد» عضو ارشد تکنولوژی امنیتی در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می گوید: «مکانیسم نابود کردن، در خود اشعه لیزریست که با سرعت نور حرکت می کند. مجبور نیستید چند دقیقه صبر کنید تا موشکی رهگیر به هدف برسد. اشعه تقریبا بلافاصله به هدف می رسد، که امکان می دهد با رادار شلیک شود، و ببینید به هدف خورده است یا نه، و در صورت لزوم مجددا شلیک کنید.»

در همین رابطه چندی پیش آمریکا یکی از تسلیحات لیزری خود را در خلیج فارس آزمایش کرد.

«کریستوفر ویلس» کاپیتان کشتی که این سلاح لیزری بر روی آن مستقر است، گفت: این سلاح لیزری، دقیق تر از گلوله است. این یک سیستم بسیار تخصصی سلاح است و با دیگر سلاح ها در صنایع دفاعی آمریکا فرق دارد.

بر اساس ادعای رسانه های آمریکایی، سلاح آزمایش شده 50 هزار برابر سریعتر از موشک های بالستیک بین قاره ای عمل می کند. از سوی دیگر وزرش باد هیچ تاثیری بر روی عملکرد این سلاح ندارد.

آمریکا فعلا بنا به گزارش آژانس دفاع موشکی این کشور، ۳۶ موشک رهگیر «آی سی بی ام» در ساحل اقیانوس آرام مستقر کرده است و این آژانس برای تقویت بنیه دفاع ملی در سال ۲۰۱۸ خواستار بودجه ای ۸ میلیارد دلاری است اما اگر کره شمالی یا جمهوری اسلامی ایران بتوانند موشکی را به کلاهک مقاوم در مقابل جو زمین مسلح سازند و تلاش های بازدارنده و دیپلماسی قادر به جلوگیری از یک رویارویی نظامی نشود، برای نابود ساختن یک موشک «آی سی بی ام» دشمن که با سرعت هزاران کیلومتر در ساعت در پرواز است، پرتاب ۱۰ تا ۲۰ موشک رهگیر ضروری است.

مک دونالد عضو ارشد تکنولوژی امنیتی در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می گوید: این بستگی به تعداد کلاهک های آی سی بی ام و کدهای مورد استفاده برای فریب سیستم ما دارد. توافق کلی براین است که در بهترین حالت این بهترین توانایی مقابله خواهد بود.

به همین دلیل است که بهتر خواهد بود برای متوقف ساختن حمله دشمن در مرحله پرتاب یا بعد از آن، با رهگیرهای کوتاه برد لیزری وارد عمل شد.

نیروی دریایی آمریکا پیش از این در سال ۲۰۱۴ یک لیزر ۳۰ کیلوواتی و لیزرهای قوی تر زمینی، دریایی و هوایی ساخت آژانس های دفاعی یا مقاطعه کاری را آزمایش کرده است. رسیدن به مرحله عمل چندان دور بنظر نمی رسد و ارزان تر هم تمام می شود.

بروس مک دونالد می گوید: وقتی هزینه سیستم لیزری را پرداختید، هزینه شلیک های بعدی آن بسیار اندک است. هزینه انرژی مورد نیاز ممکن است یک دلار باشد. هرچند که مخارج نگهداری و تعمیرات بجای خود باقی است.

از این گذشته، لیزر، جریان نوری ناشی از یک واکنش فیزیکی است که هدف را آتش می زند. برای رسیدن به تکامل در این تکنولوژی و قدرتمند تر ساختن آن، چالش های متعددی پیش روست اما به گفته مک دونالد، سلاح موسوم به انرژی هدایت شونده می تواند ظرف ۵ تا ۷ سال در جبهه های جنگ وارد عمل شود و موشک های دوربرد را در ۲۰ سال آینده ساقط و سرنگون کند.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها