رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 293013

موگرینی: برجام نشان داد با دیپلماسی، منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای ممکن است

ساعت24-فدریکا موگرینی ضمن اعلام حمایت از برجام گفت توافق هسته‌ای ایران نشان داد جامعه جهانی می تواند با دیپلماسی منع اشاعه تسلیحات اتمی را ممکن کند.

style="text-align: justify;">به گزارش سایت رسمی اتحادیه اروپا؛ «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ، درباره معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی اظهار کرد: توافق هسته ای با ایران نشان داد جامعه جهانی می تواند با صبر، استقامت، دیپلماسی و میل سیاسی، منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را ممکن کند.

او در ادامه افزود: وقتی درباره مذاکرات هسته ای سخن می گوییم و زمانیکه این موضوع به کشورهای هدف تحریم قرار گرفته ارتباط پیدا می کند، ما مذاکرات هسته ای با ایران را داریم که به توافق برجام منتهی شد. این مذاکرات طی چند سال انجام شد و در نهایت به موفقیت رسید. در این مورد، اتحاد جامعه بین الملل یک اصل کلیدی بود. اما یک عنصر دیگر نیز وجود دارد که در به نتیجه رساندن این مذاکرات حیاتی بود و که در موقعیت ما با کره شمالی وجود ندارد؛ و آن خواست سیاسی (برای انجام مذاکره) است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: شما نمی توانید در موضوعی میانجی گری کنید و یا پیشنهاد خوبی از یک کارگزار صادق داشته باشید؛ مگر آنکه یک عزم واقعی را مشاهده کنید و یک اراده سیاسی حقیقی برای مشارکت در مذاکره وجود داشته باشد. فضای کوچک مذاکرات همچنان نیاز دارد گشوده باقی بماند. این همان جایی است که نیاز داریم جامعه جهانی برای باز نگه داشتن فضای باریک و کوچک فعلی با یکدیگر متحد باشند. پس از آن بدون شک موفق می شویم، ممکن است مذاکرات دیپلماتیک زمان زیادی از ما بگیرد؛ اما همیشه جواب داده است.

موگرینی در پایان گفت: من به ویژه مایل نیستم میان موقعیت ایران و کره شمالی به دنبال شباهتی باشیم. نظام های سیاسی این دو بسیار با یکدیگر متفاوت است. تاریخ های آنها کاملا متفاوت از دیگری است. این دو کشور اساسا با یکدیگر تفاوت دارند. من فکر نمی کنم این خدمت خوبی به واقعیت تاریخی و موقعیت کنونی باشد که میان این دو کشور شباهت قائل شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: بله بدون شک شایستگی، دانش، مهارت و تجارب اتحادیه اروپا در این زمینه آماده است تا در تکمیل فرآیند مذاکره مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع یک گشایش در عزم جدی سیاسی برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز در پایان دادن به تنش ها پیش روی ما می گذارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها