رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 294399

انتقاد روزنامه اعتماد از دیوان محاسبات:

اگر حکمی علیه احمدی نژاد صادر شده چرا جزئیاتش را نمی گویید؟

ساعت24-دیوان محاسبات کشور مدعی است که ۷ حکم محکومیت علیه آقای احمدی‌نژاد به واسطه تصمیمات خسارت‌بار وی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش صادر و به وی ابلاغ کرده است.

style="text-align:justify">به گزارش اعتماد، از سوی دیگر وکیل احمدی‌نژاد این ادعا را نادرست و مشمول تبلیغات و اتهامات دروغ دانسته و طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشته است که: «استحضار دارید که آقای فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات اقدام به خلاف واقع‌گویی‌، نشر اکاذیب و ایراد اتهامات فراوان علیه آقای دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق نمود و از ۷ حکم قطعی محکومیت در حال اجرا علیه ایشان سخن گفت. ایشان به گونه‌ای درباره هزینه یارانه‌های مردم سخن گفت که گویا حیف و میل ۷ هزار میلیارد تومانی اتفاق افتاده و آقای احمدی‌نژاد محکوم به پرداخت آن است.»

هنگامی که خوب نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مساله‌ای به این مهمی که سرنوشت یک مردم با تصمیمات آن گره خورده بود را چنین غیرشفاف و حتی ساده‌انگارانه طرح می‌کنیم.

اگر چنین احکامی وجود دارد، چرا و به چه دلیل نمی‌توانید آنها را منتشر کنید؟ و اگر نمی‌توان آنها را منتشر کرد، چرا درباره آن مصاحبه کرده و اطلاع‌رسانی می‌شود؟ گفته شده که نام برخی افراد دیگر نیز در احکام صادره هست. خوب باشد. اگر می‌توان علیه احمدی‌نژاد حرف زد و حکم صادره علیه او را اطلاع‌رسانی کرد، چرا این کار را درباره دیگر افراد نتوان انجام داد؟ حتی اگر به هر دلیلی این کار ممنوعیت دارد، چرا با سیاه کردن نام آنان متن حکم را منتشر نمی‌کنید؟ هنگامی که نمی‌توانید حکم را منتشر کنید، به طوری که به این سادگی از سوی طرف مقابل نقض و رد می‌شود، اصلا چرا از ابتدا درباره آن اطلاع‌رسانی کردید؟ هنگامی که نهادهایی چون دیوان محاسبات که یک نهاد حقوقی است تا این حد به نتایج اظهارات خود بی‌توجه باشد، از سایر نهادها چه انتظاری می‌توان داشت؟
از نظر جامعه محکوم شدن رییس‌جمهور سابق هنگامی اهمیت دارد که جزییات آن نیز اعلام شود. نه تنها این حق مردم است، بلکه حق آقای احمدی‌نژاد هم هست. این کار بسیار ناپسند است که به صورت کلی‌گویی علیه یک فرد به ویژه کسی که دو دوره رییس‌جمهور بوده، اثبات اتهامات را اعلام کرد بدون اینکه حکم صادره در دسترس مردم باشد. دیوان محاسبات باید قانون‌مند و مطابق قاعده عمل کند. حتی تاکنون رسیدهای دریافت احکام را نیز منتشر نکرده‌اند. در هر حال این حق مردم و حتی حق آقای احمدی‌نژاد است که از جزییات احکام صادره مطلع باشد و اگر احکام به او ابلاغ شده و برخلاف واقعیت درصدد انکار آن هستند، می‌توان با انتشار آن اقدامات مزبور را خنثی کرد یا در غیر این صورت با اجرای حکم صادره نشان دهید که چنین حکمی صادر شده است. ولی هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند ناقض حق مردم در اطلاع شفاف از حکم صادره باشد، چون اتهام وی یک امر شخصی نبوده است، بلکه با بزرگ‌ترین تصمیم دو دهه اخیر سیاست در ایران مرتبط است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها