رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 294918

تهدیدهای ترامپ و ایستادگی و احتیاط ایران

برای بدترین سناریوها آماده شویم

ساعت24-حسن روحانی رییس جمهور تازه انتخاب شده ایرانیان برای اداره کشور، در نخستین ماههای دوره دوم فعالیت خود به آمریکا رفته است تا در نشست سالانه سازمان بین الملل حاضر باشد. این بار اما او به جای شنیدن سخنان آشتی جویانه باراک اوباما باید سخنان هراس انگیز دونالد ترامپ رییس جمهور ملی گرای آمریکایی را می شنیدکه سخنانش بوی منازعه می دهد.

956+65
دونالد ترامپ با دادن این وعده که می خواهد برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه کشورهای 5+ 1را پاره کند رای آورده است و حالا می خواهد به هرقیمت این وعده اش را اجرایی کند. با وجودی که مشاوران جنگجوتر ترامپ از کاخ سفید رفته اند اما هنوز آنقدر همکار ضد ایرانی در کنارش هستند که اورا تشویق کنند با ایران رفتاری خشن داشته باشد. این رییس جمهور آمریکا در سخنانش در سازمان ملل متحد گونه ای حرف زد که نمی تواند به سرعت تغییر مسیر دهد و راه تازه ای برگزیند مگر آنکه در سوی دیگر معادله ای که اوتهیه کرده دگرگونی اساسی دیده شود. پس از سخنان ترامپ موجی از پاسخگویی از سوی مقامهای سیاسی و نظامی ایران شنیده شد که هرگوینده با توجه به نقش و مقامی که دارد به ترامپ یادآور شد نباید منظر تحول اساسی از سوی ایران باشد و به این مقام اول نظامی جهان تاکید شد ایران دنبال این نیست که از برجام خارج شود اما از تهدیدهای آمریکا نیز راضی نیست و قبول ندارد که با وجود تایید نمایندگان آژانس هسته ای بر اجرای مفادقراداد از سوی ایران بازهم تهدید شود.

رییس جمهور ایران با استفاده از فضایی که در اختیارش بود استفاده کرد و در گفت و گو با رسانه ها همه هنر دیپلماسی که آموخته است را در چارچوب تعریف شده از سوی نظام تصمیم گیری کلان کشور به کارگرفت تا آمریکا را منزوی کند. دیدارهای روحانی با برخی از رهبران اروپایی به ویژه رییس جمهور فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مهم امضاکننده برجام نیز بر استواری وی در مقابله جدی با ترامپ که می کوشد ایران را ناقض برجام نشان دهد افزوده است. اینک در شرایط تازه ای نسبت به قبل از آمدن ترامپ قرار داریم و ایران و آمریکا ازهمگرایی نسبی دوره اوباما به سوی واگرایی و تردید نسبت به هم حرکت می کنندو ایران باید سناریوهای گوناگون آینده را نزد خود مرورکند تا غافلگیر نشود. آنگونه که از سخنان آمریکایی ها برمی آید برگشت به فاز تحریم های اقتصادی و از همان نقطه قطع شده قبلی در شرایط حاضر در اندیشه و عمل آنها ها موج می زند. به این معنا که آمریکا باردیگر دستور تحریمهای اقتصادی را با همه نیرو دنبال کند تا ازنقطه اقتصاد ایران که شوربختانه ضعیف ترین حلقه از عناصر 4گانه سیاست ، اقتصاد ،فرهنگ و امور اجتماعی است ایران را زیر فشار قرار دهد.

ایا ایران و ایرانیان آمادگی کافی برای هضم بدون درد و آشفتگی تحریم های تازه را دارند؟ این بستگی به توانایی های ذهنی و مالی و اقتصادی دارد که باید به درستی و با کمال دقت و به دور از اغراق بررسی شود. واقعیت این است که دولت نهم و دهم به هردلیل توانایی ایران در برابر تحریم ها را بیش از اندازه محاسبه کرد و ارزیابی کارشناسانه از ابعادتحریم نداشت. یکی از بدترین برآوردها در دولت قبلی حساب بازکردن روی دوستی باچین و یرخی کشورها بود و از سوی دیگر روی جدایی اروپا از آمریکا نیز بیش از اندازه لازم حساب باز شده بود . بدترین سناریو این است که آمریکا برجام را بلا اثرکرده و اقدامهای اسیب رسان به اقتصاد ایران که در وضع تحریمهای تازه یا از سرگرفتن تحریم های اقتصادی قبلی متبلور می شود را در دستور کار فوری قرار دهد. این سناریو اما می تواند بدتر نیز باشد به این معنی که اروپایی ها به هردلیل که می تواند از سر ترس یا از سر شنیدن اخبار تازه باشد باردیگر با آمریکا در یک صف قرار گیرند . کنار گذاشتن چند قرارداد نه چندان عمیق فرانسوی ها با ایران و یا حتی آلمانها در ایران با سرعت انجام خواهد شد .

اگر در فرصت سپری شده پس از برجام می شد پای شرکتهای پرشمار تری از اروپا و شرکای اصلی غرب در آسیا را بازکرد و آنها را در ایران سهیم کرد شاید کار بهتری بود و جداسازی اروپایی ها ممکن بود. تجربه سالهای اخیر نشان داده است روی ایستادگی چین ، روسیه و اروپا، وحتی کره جنوبی و ژاپن نباید حساب بازکرد. ایران باید اگر در مسیر سرسختی قرار می گیرد به بدترین سناریو فکرکند و بااستناد به تمایل عمومی شهروندان در این باره که تاب آوری شان در برابر تحریم های تازه چقدر است گام بردارد. نباید از تهدیدهای آمریکا هراس بیش از اندازه داشت اما شرط احتیاط را نیز نباید کنارگذاشت. واقعیت این است که اقتصاد ایران ساختار نیرومندی ندارد و انتظارات شهروندان نیز در جریان مناظره های اقتصادی افزایش یافته و خواستار رفاه برای خانواده ها و شغل با ثبات برای جوانان تحصیلکرده بیکار هستند.


کسب و کار ایرانیان در سطح خانوار ، بنگاه و کلان در بهترین وضع و بالاترین نقطه قرار ندارد و این چیزی است که منتقدان دولت هرروز در رسانه های نیرومند خود به اطلاع شهروندان می رسانند و لازم است به عنوان یک متغیر با اهمیت در معادلات مربوط به نبرد آتی گنجانده شود. نترسیم اما احتیاط کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها